• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان مجلس: طرح سهمیه بندی کانکور خیانت بزرگ است

هفته گذشته حکومت افغانستان طرحی را تصویب کرد که براساس آن برای برخی از ولایات سهمیه معین در امتحان کانکور در نظر گرفته می‌شود. در این طرح آمده است از سهمیه‌های اختصاصی منطقه‌یی، فارغانی استفاده می‌توانند که حد اقل سه سال اخیر دوره مکتب را در ولایات مربوط تکمیل کرده باشند.

حکومت طرح سهمیه بندی کانکور را برای رشته‌های مورد نیاز ولایت‌های کمتر توسعه یافته، بر اساس نفوس تایید کرده است که براساس آن، برای فارغان این ولایت‌ها درصدی مشخص برای راه‌یافتن به دانشگاه و در رشته‌های مشخص در نظر گرفته می‌شود.

اما این طرح با انتقادهای تند در میان چهره‌های دانش‌آموخته، سیاست گران و نمایندگان پارلمانی مواجه شده است. به باور منتقدان این طرح، سهمیه بندی کانکور با مشکلات زیادی به همراه است، زیرا این طرح نمی‌تواند جواب‌گوی مشکلات باشد.

آنان تاکید می‌کنند که حکومت به جای حل مشکلات، با این طرح زمینه انکشاف پایدار را می‌گیرد و کشور به حالت بی‌سرنوشتی مواجه می‌سازد. داود ناجی، فعال سیاسی و نویسنده می‌گوید که این سهمیه بندی، منطقی جز ذهنیت قبیله‌یی ندارد و این طرح، افغانستان را از استعدادهایش محروم می کند، محرومان را بیشتر محروم می‌سازد.

آقای ناجی هم‌چنان گفته است:” هرچند این طرح بسیار گنگ است، اما تا آن‌جایی که از این طرح فهمیدیم، وضعیت از این قرار است که فردا می‌آیند مثلا می‌گویند که ولایت پکتیا، بادغیس و نورستان شفاخانه و پزشک کم دارد. پس بر اساس نیاز به پزشک، دانش‌جویان این ولایات 80 درصد شان باید به دانشکده طب بروند. حالا سوال این است که اولا این دانش‌جویان خود علاقه دارند پزشک شوند وتوانایی پیش برد این رشته را دارند و آیا یک جوان نورستانی پس از ختم تحصیل اش مثلا در دانشکده پزشکی کابل حتما به نورستان بر می‌گردد.”

همین‌گونه شماری از نمایندگان مجلس نیز در نشست عمومی امروز، سهمیه بندی کانکور را یک خیانت بزرگ به جوانانی خواند که سال‌ها برای راه‌یافتن به کانکور تلاش می‌کنند. آنان تاکید کردند که اگر این طرح عملی شود، آینده و ثبات نظام آموزشی به کلی از بین می‌رود.

به باور این نمایندگان، سهمیه بندی امتحان کانکور نمی‌تواند در انکشاف متوازن کمک کند، بلکه سبب مشکلات بیشتر و کم علاقه‌گی دانش‌آموزان به درس و تعلیم می‌شود، زیرا که دیگر به رقابت آزاد بی‌باور خواهند شد.

اسدالله سعادتی، نماینده دایکندی در مجلس در نشست امروز گفت، وقتی صداها بلند می‌شود که سهمیه بندی کانکور ظالمانه است. این به معنای آن است که سهمیه بندی برخلاف انکشاف متوازن، شایسته سالاری و قابت آزاد است.

آقای سعادتی تاکید کرد:” با این سیاست کشور به نابودی کشانده می‌شود. از یک طرف کسانی که از صنف دوازده فارغ شده، جلو شان گرفته می‌شود و از سوی دیگر رقابت بی‌معنی می‌شود. به جای این طرح باید ریشه مشکلات دانسته شود.”

احمد بهزاد، نماینده هرات نیز در نشست امروز گفت که طرح سهمیه بندی کانکور یک خیانت است و عملی شدن این طرح می‌تواند آینده افغانستان را با خطر مواجه کند. او گفت وقتی که بخشی از مردم بدانند که شمار بدون کدام آمادگی به کانکور راه پیدا می‌کنند، دیگر هیچ دلچسپی به درس نخواهند داشت و سبب آسیب جدی به نظام آموزشی وارد خواهد شد.

سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی امروز شنبه(17قوس) اما در یک نشست خبری گفت که برای انکشاف متوازن در عرصه تحصیلات عالی و تربیه کادرهای محلی در مناطق کمتر انکشاف یافته، طرح تازه‌ای در زمینه کانکور به کابینه پیشنهاد شده و مورد تأیید قرار گرفته است.

به گفته‌ او بر اساس این طرح، 75 درصد از سیت‌های کانکور سال جاری مانند گذشته به گونه عمومی و تنها 25 درصد آن به سطح زون‌ها به رقابت گذاشته خواهد شد. او گفت این طرح به معنای سهمیه بندی کانکور نیست.

اما شماری از اعضای مجلس به این باور هستند که این طرح برای انکشاف متوازن کارا نیست، زیرا به بهانه‌ای انکشاف متوازن نمی‌توان یک شمار بزرگ از دانش‌آموزان را از حق تحصیل و رقابت محروم ساخت. غلام حسین ناصری، نماینده میدان وردک در مجلس گفت:”سهمیه بندی کانکور بر مبنای انکشاف متوازن یک دیدگاه خوب است، اما از نظر پروسه عملی شدن این طرح برخلاف تمام قوانین کشور است.”

او تأکید کرد که انکشاف متوازن بر منبای برابری و برداری که در کمیته‌های انکشافی مطرح شده است، با سهیمه کانکور زمین تا آسمان تفاوت دارد. این امکان ندارد، استعداد ناکام در برابر استعداد کامیاب برابر در نظر گرفته شود.

به باور او با عملی شدن این طرح زمینه رشد استعدادهای درحال رشد گرفته می‌شود و وضعیت بیشتر به بحران کشانده می‌شود.

با این همه شماری دیگر از اعضای مجلس با استقبال از طرح حکومت مبنی بر سهمیه بندی کانکور می‌گویند که تمام مردم افغانستا حق تعلیم و تحصیل را دارند و با این طرح فرصت برای ولایت‌های که دانش‌آموزان به دلیل جنگ و ناامنی نمی‌توانند درس بخوانند، فراهم می‌شود.

فیصل امین، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی نیز گفت که این طرح برای ولایات کمتر انکشاف یافته است و افرادی که شامل این طرح می‌شوند، در رشته‌های طب، حقوق، اقتصاد، زراعت و انجنیری درس می‌خوانند و دوباره به ولایت‌های‌شان می‌روند تا به مردم‌شان خدمت کنند.

  پربازدید ترین