• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قضا، سارنوالی و معارف «فاسدترین» نهاد ها در افغانستان شناخته شدند

قضا، سارنوالی و معارف «فاسدترین» نهاد ها در افغانستان شناخته شدند

نتایج سروی تازه دیده بان شفافیت افغانستان نشان می دهد حجم فساد اداری در افغانستان که در سال 2016میلادی 2.9 میلیارد دالر بوده در سال 2018 میلادی بالغ بر 1.7 میلیارد دالر می باشد.

دیده بان شفافیت افغانستان گفت: علیرغم موجودیت گسترده فساد اداری در افغانستان، افزایش فقر و ناامنی ها، سبب شده اند تا مردم توان پرداخت رشوت را نداشته باشند که امر فساد اداری را کاهش داده است.

بربنیاد این سروی، محاکم، لوی سارنوالی و وزارت معارف، فاسدترین نهادها معرفی شده اند.

در این سروی، 11 درصد پاسخ دهندگان، محاکم را از جمله فاسدترین نهادی افغانستان دانسته، 10 درصد دیگر وزارت معارف را و 9 درصد نیز گفته اند که لوی سارنوالی از فاسدترین اداره‌ های افغانستان می باشد.

در این سروی که با 8000 نفر در تمامی 34 ولایت افغانستان صحبت شده، اکثر پاسخ دهندگان به دیده بان شفافیت افغانستان گفته اند که هیچ پیشرفتی در امر مبارزه با فساد اداری صورت نگرفته است و این "مشکل بسیار جدی" است.

در بخش دیگری از این سروی آمده است که در سال 2018 میلادی، 4 میلیون و 600 هزار تن به پرداخت رشوت ناگزیر شده اند، در حالیکه در 2016 میلادی، 3 میلیون و 400 هزار تن از سوی نهادهای حکومتی افغانستان ناگزیر به پرداختن رشوت شده بودند.

دیده بان شفافیت افغانستان در ادامه گفت: هرچند، شمار پرداخت کنندگان رشوت افزایش یافته است، اما اوسط رشوت هایی که پرداخت شده است، کاهش یافته است.

گفتنی است:  در سال 2016 میلادی، اوسط رشوت 14115 افغانی برآورد شده بود، اما در 2018 میلادی، این رقم به 8955 افغانی کاهش یافته است.

  پربازدید ترین