• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: روند شمارش آرای کابل متوقف است

کمیسیون انتخابات: روند شمارش آرای کابل متوقف است

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که پس از اعلام ابطال آرای حوزۀ انتخاباتی کابل و تجدید نظر در این مورد، روند شمارش آرای این ولایت متوقف مانده است.
به گفتۀ مسوولان این کمیسیون، روند شمارش آرای کابل از چهار روز بدین‌سو متوقف شده است.
عزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: مواردی را که کمیسیون شکایات انتخاباتی خواهان بررسی آن بود، کمیسیون انتخابات در اختیار آنان قرار داده است.
به گفتۀ او: «امروز [دیروز] هم منتظر همکاران کمیسیون شکایات بودیم که جهت بررسی حضور پیدا کنند، اما متأسفانه نیامدند و اگر تا فرد [امروز] برای بررسی مواردی که مورد بحث است حضور نیابند، کمیسیون در حضور نهادهای ناظر، نهادهای مدنی و نماینده‌گان احزاب سیاسی و نماینده‌گان نامزدان روند بازشماری آرا را آغاز خواهد کرد».

برخوردهای سلیقه‌یی یک کارمند قراردادی
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات پیرامون تأکید کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر برکناری پنج عضو کمیسیون انتخابات نیز می‌گوید: نمی‌توانیم روند ملی را که حق تمامی شهروندان افغانستان است، به‌خاطر برخوردهای سلیقه‌یی یک کارمند قراردادی نادیده بگیریم.
عزیز ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: «جای تأسف است که یک کارمند قراردادی سرپرست ریاست ولایتی یک ولایت خواهان برکناری پنج مقام ارشد یک نهاد که بر اساس حکم رییس‌جمهور تقرر یافته ‌است، می‌شود».
ظاهراً هدف آقای ابراهیمی، کمیشنر دفتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی به‌ نام «صحرایی» است که او خواهان برکناری پنج مقام دفتر ولایتی و دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات شده است.
با تماس‌های پی‌هم موفق به دریافت دیدگاه مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی در این مورد نشدیم.
این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، همزمان اعلام ابطال آرای انتخابات پارلمانی کابل در یک نشست خبری، شماری از مسوولان انتخاباتی در کابل را از وظیفه برکنار و آنان را به پرداخت جریمۀ نقدی 100 هزار افغانی موظف کرد.
مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته‌اند، سوءمدیریت و نقض قوانین و لوایح انتخاباتی از سوی این افراد منجر به تقلب‌ها و جرایم انتخاباتی شده است.
احمدشاه زمان‌زی رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، اول‌الرحمان رودوال رییس پیشین انتخابات کابل، زمری قلم‌یار رییس عملیات ساحوی کمیسیون انتخابات، عبدالعزیز صمیم معاون عملیاتی و سید ابراهیم سادات رییس تکنالوژی معلوماتی کمیسیون انتخابات، شامل این فهرست هستند.
پیش از این نیز نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفته بودند که وجود اختلاف‌ها میان کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی باعث کُندی روند شمارش آرا و برنامه‌ریزی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری‌یی که قرار است تا چند ماهِ بعد برگزار شود، شده است.

  پربازدید ترین