• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طرح جدید جمعیت اسلامی برای پیشبرد گفتگوهای صلح

طرح جدید جمعیت اسلامی برای پیشبرد گفتگوهای صلح

طرح جدید حزب جمعیت اسلامی برای پیشبرد گفتگوهای صلح تهیۀ شد.
این طرح دربرگیرندۀ پنج جناح است؛ جبهۀ مقاومت، احزاب، حکومت، طالبان و جامعه مدنی.

اعضای حزب جمعیت می‌گویند که هرگاه این جناح‌ها دربارۀ گفتگوهای صلح به توافق برسند، زمینه برای برقراری صلح در کشور فراهم خواهد شد.
حفیظ منصور، رییس کمیتۀ سیاسی جمعیت اسلامی در اینباره گفت: پنج جناح مذاکره کننده درنظر گرفته شده است؛ جناح حکوت، طالبان، جناح جبهه مقاومت، جناح احزاب و جناح نهادهای مدنی.

رییس‌جمهور غنی، در نشست جنوا طرح و هیات گفتگو کنندۀ حکومت با طالبان را اعلام کرد. طرحی که از سوی احزاب چون جمعیت، اسلامی و جنبش رد شد. چون به گفتۀ آنان، اعضای هیات دولتی توانایی پیشبرد گفتگوها را ندارند.
این احزاب، پس از رد هیات حکومتی، اعلام کردند که یک هیات هفت نفری مستقلانه و جدا از هیات حکومتی را ایجاد کرده‌اند، طرحی که اکنون حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید طالبان در گفتگو با این حزب، تأیید کرده‌اند که با این هیات به میز گفتگوها می‌نشینند.

همایون جریر، عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در اینباره می‌گوید: ما به این باور داریم که طالبان حاضر هستند که با این هیات به مذاکره بنشینند.
همزمان با این اما جمعیت اسلامی می‌گوید که این حزب جدا از هیات احزاب دیگر، هیاتی را به رهبری محمد یونس قانونی ایجاد کرده‌است.
حفیظ منصور می‌افزاید: حکومت که در رأس قدرت است از امکانات و فرصت‌های بیشتری برخوردار است و آوردن یک اجماع برای حکومت کار بسیار آسانی است و ما با تجریه دریافتیم که به تنهایی و تکروی مشکلی حل نمی‌‎شود.
با این حال، حکومت گفته است که احزاب باید در چارچوب طرح صلح حکومت که در روند گفتگوهای صلح با طالبان سهم گیرند.

  پربازدید ترین