• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مرگ سیاسی قانونی و محقق حتمی است

مرگ سیاسی قانونی و محقق حتمی است

با ورود قانونی و محقق به تیم انتخاباتی حنیف اتمر، مرگ سیاسی این دوتن رقم می خورد و یکبار دیگر قسمتی از مردم تاجیک و هزاره با قاشیزم قومی معامله می شوند.

زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری فرا میرسد و نامزدان ریاست جمهوری آینده کمتر از دوهته دیگر مهلت دارند تا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است روز آخر ماه حمل سال 98 برگزار شود ثبت نام نمایند.

تا کنون محمد اشرف غنی، محمد حنیف اتمر و محمد عمر داوودزی برای کاندیداتوری ثبت نام کرده اند و هنوز خبری از نامزدان مورد نظر ایتلاف ملی و یا حزب جمعیت و یا حزب اسلامی نیست.

حزب جمعیت اسلامی ادعا دارد که چنانچه با دیگر اعضای ایتلاف، به شمول حزب جنبش جنرال دوستم و حزب وحدت محقق به توافق برسد با یک نامزد واحد از آدرس ایتلاف به میدان خواهد آمد و اگر با اعضای ایتلاف به توافق بر سر انتخاب معرفی نامزد واحد نرسد، یک فرد به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی کاندید خواهد بود.

در همین حال حزب جنبش جنرال دوستم نیز بر این عقیده است که اگر با اعضای ایتلاف به توافق بر سر انتخاب نامزد واحد نرسد، صلاحیت به کاندید مورد نظر حزب جمعیت داده خواهد شد و مطابق نظریات اکثر اعضای ایتلاف تصمیم گرفته می شود و جنرال دوستم از حزب خود نامزد واحدی در انتخابات ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد.

اما از محمد محقق و حزب وحدت خبرهایی خارج از ایتلاف به گوش می رسد که بدون مشوره اعضای ایتلاف مشغول رایزنی با نامزدان مطرح در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.
هرچند هنوز تصمیم جدی گرفته نشده اما رایزنی ها و ملاقات های محمد محقق با حنیف اتمر گویای هماهنگی های خاص میان این دوتن می باشد که احتمال دارد در تکت انتخاباتی آینده باهم کنار بیایند.

یک منبع از نزدیکان به حنیف اتمر گزارش داد که ملاقات های متوالی حنیف اتمر با محمد محقق و محمد یونس قانونی به نیتجه رسیده و قرار شده است تا قانونی به عنوان معاون اول و محمد محقق به عنوان معاون دوم رییس جمهور در تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر معرفی شوند.

با این حساب این دو تن عملا از ایتلاف بزرگ ملی بیرون می شوند و بیرون شدن محمد یونس قانونی و محمد محقق از ایتلاف، ضربه محکمی به این ایتلاف می زند و آنان را وادار خواهد ساخت که یا با یک تشکیل ضعیف تر وارد کارزار انتخاباتی شوند و یا با تیم اشرف غنی ایتلاف کنند.

با ورود قانونی و محقق به تیم انتخاباتی حنیف اتمر، مرگ سیاسی این دوتن رقم می خورد و یکبار دیگر قسمتی از مردم تاجیک و هزاره با قاشیزم قومی معامله می شوند.
اگر چنانچه تا دیروز محمد یونس قانونی فردی منطقی و مدافع مردم تاجیک بنظر می رسید، با تایید پیوستن وی به تیم اتمر، به عنوان فردی خاین و معامله گر در اذهان مردم حک خواهد شد و خیانت وی به تضعیف حزب جمعیت و پراکندگی قوم تاجیک خواهد انجامید.

محمد محقق نیز از این غایله مستثنی نیست و اگر حضور وی در تیم انتخاباتی حنیف اتمر تایید شود، به معنی این است که او هزاره ها را بخاطر قدرت طلبی معامله کرده و بر ادعای دفاع از مردم خودش پشت پا زده است و علاوه بر این، به تمامی اعضای ایتلاف بزرگ ملی خیانت کرده و بر هیچکدام از تعهدات خودش نسبت به ایتلاف عمل نکرده است.

با این وجود، تکلیف نیمی از هزاره ها که در تیم خلیلی و دانش هستند مشخص است که با تیم اشرف غنی به میدان می آیند و بازهم مدافع خواست های ظالمانه و تحقیر آمیز فاشیزم قومی خواهند بود و نیمی دیگر از هزاره که با محقق همراه بودند، با سردرگمی به پراکندگی خواهند رسید و انسجام گذشته خود را از دست خواهند داد.
نیمه سوم هزاره هم که مشخص است تا کنون به موقعیت تثبیت جایگاه قانونی و اجتماعی نرسیده اند و پراکندگی شان بیشتر از اجتماع شان بوده است.

خبرهایی از داخل حزب جمعیت و قسمت دیگر انتخابات که وابسته به پشون های غیر حکومتی و برخی در ایتلاف با حکومت هستند را در بحثی جداگانه به بررسی خواهیم گرفت و گوشه ای از کودتای فاشیزم پشتونی را در روزهای آینده افشا خواهیم نمود.

انشاء الله در پناه حق تعالی!

  پربازدید ترین