• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هدف ترامپ سپردن افغانستان به طالبان است

هدف ترامپ سپردن افغانستان به طالبان است

نشریه ال ای تایمز نوشت: به رغم اعمال فشارهای دولت ترامپ به کابل برای دستیابی هرچه سریعتر به صلح در افغانستان، چشم انداز صلح در کشور جنگ زده تیره و تار است زیرا قصد آمریکا فقط خروج از این کشور و احتمالا سپردن این کشور به دست طالبان است.

به نقل از نشریه ال ای تایمز، دولت دونالد ترامپ تمام تلاش خود را برای انجام مذاکرات صلح رسمی تا ماه آوریل (حمل) سال آینده با طالبان به کار بسته است؛ این زمان مقرر شده توسط رئیس جمهوری آمریکا که برای پایان دادن جنگ 17 ساله افغانستان بسیار عجولانه رفتار می کند، بسیار نا امید کننده است.

به گفته مقامات آمریکایی، هدف کوتاه مدت از این مذاکرات، دستیابی به توافقنامه آتش بس در راستای کاهش حملات فزاینده طالبان به نظامیان و غیرنظامیان است.

به نوشته این نشریه، اما چشم انداز حل و فصل سیاسی گسترده هنوز به نظر کم رنگ است، بدون وجود نشانه هایی از پیشرفت روند صلح در ماه های اخیر، همانند روسای جمهور پیشین کشور دو راه پیش روی ترامپ قرار می گیرد: عقب نشینی و خارج کردن تمام 14 هزار نیروی آمریکایی از افغانستان و متحمل شدن خطر تسخیر افغانستان توسط طالبان و یا قرار دادن سربازان آمریکایی در کشور به طور نامحدود حتی با وجود اینکه او و مشاورانش این جنگ را جنگی پایان ناپذیر و بدون پیروزی می دانند.

«زلمی خلیلزاد» نماینده ایالات متحده در زمینه صلح افغانستان به شدت در تلاش برای خاتمه دادن هر چه سریعتر- حتی به ظاهر- به جنگ افغانستان است. او به مقامات افغانستان که تمایلی برای مذاکره از خود نشان نمی دهند اعلام کرده که نمی توانند همیشه بر پشتیبانی و کمک این کشور تکیه کنند.

مقامات طالبان سال هاست که می گویند که هدفشان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و دخالت نکردن در امور کشور است؛ به نظر می رسد که تدریجا این موضوع به هدف ترامپ نیز تبدیل شده است. او برای صلح افغانستان دست به دامان کشورهای دیگر همچون پاکستان و چین نیز شده است.

به گفته تحلیلگران، اما چیزی که کاملا مشخص است این است که ترامپ از جنگ طولانی مدت و هزینه بر افغانستان خسته شده و می خواهد عقب نشینی کرده و افغانستان را ترک کند و این دقیقا همان چیزی است که شورشیان متعصب طالبان را بر سر میز مذاکره می آورد؛ شاید هدف ترامپ نیز سپردن افغانستان به دست طالبان باشد.

https://www.latimes.com/nation/la-na-pol-afghan-peace-20181207-story.html
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2018/12/donalds-next-deal-handing-afghanistan-over-to-the-taliban/

  پربازدید ترین