• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاکید کمیسیون شکایات انتخاباتی بر ارایه اسناد کامل در مورد آرای کابل

تاکید کمیسیون شکایات انتخاباتی بر ارایه اسناد کامل در مورد آرای کابل

کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می گوید: تا زمانیکه تمامی اسناد مورد نیاز حوزه انتخاباتی کابل داده نشود اجازه باز شماری آرای ولایت کابل را نخواهند داد.

روند بازشماری آرای کابل برای شفافیت و تفکیک آرای سیاه و سفید در حوزه انتخاباتی کابل حدود 80 در صد پیش رفته بود تا اینکه  این روند از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی متوقف شد.

با آنکه یک هیئت کمیسیون مستقل انتخابات در یک جلسه در مقر کمیسیون شکایات انتخاباتی به آن‌ها اطمینان داد که روند سپردن اسناد مورد نیاز حوزۀ  انتخاباتی کابل را به زودی تکمیل می‌کنند. اما کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می گوید:  تا زمانیکه تمامی اسناد مورد نیاز حوزه انتخاباتی کابل داده نشود اجازه بازشماری ارای ولایت کابل را نخواهند داد .

علی رضا روحانی، دبیر و عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: “در پروسه تجدید باز شماری آرای ولایت کابل باید تجدید نظر به وجود آید میکانیزم دقیق تر با شفافیت بیشتر باید صورت بگیرد و نظارت گسترده تر باید صورت بگیرد و کار های تخنیکی روی این موضوع  جریان دارد.”

نبود هماهنگی و اختلاف میان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات مسئله تازه ای نیست. کمیسیون مستقل انتخابات تاکید بر این دارد که تمامی اسناد را بر کمیسیون شکایات سپرده اند.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: “ما تمام اسناد ها را برای کمیسیون شکایات ارسال کردیم و آماده همکاری نیز هستیم.”

نهاد های ناظر انتخاباتی به این باور اند که متوقف شدن روند بازشماری آرای ولایت کابل سبب پیشتر شدن شک و تردید میان مردم نسبت به این روند می شود.

نعیم ایوب زاده رییس بیناد انتخابات شفاف افغانستان بیان داشت: “مردم به دید شک به نتیجه انتخابات پارلمانی ولایت کابل مینگرند و شایعاتی هم مبنی بر تخلف و اخذ پول برای بیشتر کردن آرا برای کاندید های مشخص وجود دارد و این شایعات میتواند بیشتر شود.”

این نهاد ها همچنان از کمیسیون های انتخاباتی می خواهند که برای اعلام نتایج انتخابات تلاش بیشتر کنند تا چالش های موجود بر انتخابات ریاست جمهوری سایه نندازد.

  پربازدید ترین