• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدارها از دست یابی طالبان به جنگ افزارهای پیشرفته

هشدارها از دست یابی طالبان به جنگ افزارهای پیشرفته

در حالی وزارت امور داخله باور دارد که فصل جنگ در کشور رو به پایان است، مقام‌های محلی در چند ولایت کشور از دست‌یابی طالبان به جنگ افزارهای پیشرفته‌تر هشدار می‌دهند و حلقاتی را در بیرون از مرزهای کشور به فرستادن این جنگ‌افزارها به طالبان متهم می‌سازند.

مقام‌های محلی برخی از ولایت‌ها در جنوب کشور، از آنچه که دست‌یابی طالبان به جنگ‌افزارهای پیشرفته‌تر گفته می‌شود، هشدار می‌دهند.

یاسین خان، والی هلمند، گفت: «از طریق هر دو کشور همسایه ما، برای آنان مهمات و جنگ‌افزار توسط شبکه‌های استخباراتی توزیع می‌شود و این جنگ‌افزارها در جنگ‌ها هم به دست آمدند و نه تنها در افغانستان که در جهان هم نشان داده شدند.»

حمله‌های اخیر طالبان بر برخی از پاسگاه‌های نیروهای دولتی در بخش‌های گونه‌گون کشور، به ویژه در ولایت فراه، نگرانی‌هایی را برانگیخته‌اند.

مقام‌های محلی در فراه می‌گویند که در چند شبانه روز اخیر نیز ولسوالی‌ها و حتا اطراف شهر فراه، گواه چنین حمله بوده‌اند.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه، گفت: «تمزکز مخالفان بر همین است که از فراه، هم چون یک بخش مرکزی برای خود شان کار بگیرند و با در اداره گرفتن اراضی فراه، آنان بتواند به ولایت‌های دیگر نفوذ کنند.»

محمد زاهد، ولسوال ولسوالی گلستان فراه، گفت: «بیشتر ولسوالی‌های فراه، بسیار ناامن استند؛ به خاطری که فراه بسیار بزرگ است و در مقابل، تشکیل نیروهای نظامی اندک است.»

اما در بخش‌های دیگری از کشور، از دسترسی طالبان به جنگ‌افزارهایی هم خبر داده می‌شود که پیش از این هم طرف‌های درگیر در کشور، از آن‌ها کار گرفته بودند.

نعمت الله، ولسوال بتی‌کوت ننگرهار، گفت: «جنگ‌افزارهای کهنه هم استند؛ اما جنگ‌افزارهای نو، بیشتر روسی استند و همین امکانات بیشتر نزد طالبان استند.»

وزارت امور داخله حمله‌های اخیر طالبان را بر پاسگاه‌های نیروهای دولتی، نشانه‌هایی از آخرین تلاش‌های این گروه، در پایان فصل جنگ در کشور می‌داند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور داخله، گفت: «تا چند روز آینده ما عملیات فصل زمستانی را آغاز می‌کنیم که در سرتاسر افغانستان تطبیق می‌شود، پلانش ساخته شده است که انشاالله در اول جدی، این عملیات‌ها آغاز می‌شوند.»

اما طالبان می‌گویند که آنان این جنگ‌افزارها را در حمله‌ها بر پاسگاه‌های نیروهای دولتی به دست آورده‌اند.

یک سخنگوی این گروه، آن‌چه را که رسیدن جنگ‌افزارهای پیشرفته به طالبان از آن سوی مرزهای افغانستان گفته می‌شود، رد می‌کند.

  پربازدید ترین