• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

داکتر عبدالله از درنظر گرفته نشدن حقوق مردم به ویژه زنان، در روند صلح ابراز نگرانی کرد

داکتر عبدالله از درنظر گرفته نشدن حقوق مردم به ویژه زنان، در روند صلح ابراز نگرانی کرد

عبدالله عبدالله رییس اجرایی اطمینان می‌دهد که حقوق همه مردم افغانستان در گفت‌وگوهای صلح در نظر گرفته خواهد شد و هیات گفت‌وگو کننده از تمام افغان‌ها در جریان گفتگوها نمایندگی می‌کند. اما معاون شورای عالی صلح، ترکیب بورد عالی مشورتی صلح را ناقص می‌داند و می‌گوید زنان و جوانان در این بورد نقشی ندارند. همزمان سفیر امریکا در کابل تاکید می‌کند که صلح در افغانستان مهم‌‎ترین اولویت واشنگتن است.

امروز چهاشنبه نشستی زیر عنوان "پشتیبانی از زنان در روند صلح" برگزار شده است.

با گرم شدن بحث صلح، زنان این نگرانی را مطرح کرده که ممکن دستآوردهای هفده سال گذشته در راستای حقوق بشر و حقوق بانوان در جریان گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته شود.

حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح در این نشست به شدت از ترکیب بورد عالی مشورتی صلح که دیروز اعلام شد، انتقاد کرد و گفت بانوان در روند صلح همواره نادیده گرفته شده اند.

دولت افغانستان در نشست جنوا راهکار صلح و هیات گفتگوکننده با طالبان را معرفی کرد و سپس هفته روان از ایجاد بورد عالی مشورتی صلح حکومت با ترکیب گسترده سخن گفت.

از میان 33عضو بورد عالی مشورتی صلح، تنها دو عضو آن بانوان استند.

رییس اجرایی همچنان می‌گوید هیات گفت‌وگوکننده حکومت افغانستان آماده اشتراک در گفت‌وگوهای صلح با طالبان است و این هیات با تدبیر برخورد خواهد کرد و حقوق تمام مردم افغانستان بشمول مرد و زن و جوانان درنظر گرفته خواهد شد.

آقای عبدالله در ادامه گفت: (ما باید همدیگر را با نظریات متفاوت بپذیریم وگرنه کار به جایی نمی رسد. شما مردم افغانستان فکر نکنید که مذاکره تنها به نفع عده ای محدودی می باشد بلکه تمام مردم باید خودشان را در آیینه مذاکرات ببیند.)

سفیر امریکا در کابل نیز رسیدن به صلح را بدون مشارکت زنان در این روند ناممکن می‌داند.

جان باس، سفیر امریکا در کابل گفت: (برای رسیدن به صلح، زنان افغانستان باید در این روند دخیل باشند. صلح به دست نخواهد آمد، مگر اینکه نیمی از جامعه در آن مشارکت نداشته باشد. برای رسیدن به صلح ما باور داریم که زنان باید بخشی از گفت‌وگوها باشند؛ زنان باید به گونه کامل در گفت‌وگوها سهیم باشند. هدف این است که زنان باید در تیم گفت‌وگو کننده و به همینگونه در بورد مشورتی صلح و کمیته‌های اجرایی که در پشتیبانی از روند صلح ایجاد می‌شود، مشارکت داشته باشند. مشارکت زنان باید پیش از توافق صلح و پس از آن وجود داشته باشد.)

همزمان سفیر امریکا در کابل تاکید می‌کند که تامین صلح در افغانستان مهم‌ترین اولویت واشنگتن است که بیشترین تلاش‌اش را در این راستا هزینه می‌کند.

او همچنان می‌گوید نگرانی‌های وجود دارد که زلمی خلیل‌زاد به گونه‌ی از جانب مردم و دولت افغانستان تلاش‌های صلح را به پیش می‌برد، که چنین نیست و او به عنوان نماینده منتخب افغان‌ها با طالبان مذاکره نمی‌کند بل تلاش می‌کند تا فرصتی را ایجاد کند که افغان‌ها میان خودشان اختلاف‌های خود را حل کنند.

در کنار این برخی مقام‌های پیشین حکومتی زیر چتر جریان سیاسی محور مردم افغانستان امروز چهارشنبه گردهم آمده‌اند و با ابراز نگرانی از در نظر گرفته نشدن حقوق مردم در روند صلح، خواهان اعلام آتش‌بس در جریان گفتگوهای صلح‌اند.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی و عضو شورای رهبری این جریان سیاسی در یک بیانیه‌ی چهارده ماده‌یی خواهان برقراری آتش‌بس در جریان گفت‌گوهای صلح با طالبان است و بر واحد بودن نشانی طالبان و اصل جمهوری اسلامی در این گفت‌گوها تاکید دارد.

اعضای رهبری محور مردم افغانستان می‌گویند موضوع صلح در هر جایی که مطرح می‌شود، باید به رهبری و مدیریت مردم افغانستان باشد.

آقای سپنتا در این نشست بر حفظ دست‌آوردهای کشور در هفده سال گذشته در گفت‌گوهای صلح تاکید دارد و می‌گوید در کنار پذیرش اصل نظام جمهوری اسلامی، این گفتگوها باید از پشتیبانی‌های ملی، منطقه‌یی و جهانی برخوردار باشد؛موضوعی که رییس اجرایی حکومت عبدالله عبدالله نیز به آن اشاره کرده است.

از سویی هم رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی و عضو رهبری محور مردم افغانستان در کنار این که نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو را رد نمی‌کند، به برقراری آتش‌بس در جریان گفتگوهای صلح و خلع سلاح نیروهای مسلح غیردولتی پافشاری دارد.

آقای نبیل می‌گوید تلاش‌ها برای صلح از هر آدرسی که باشد قابل ستایش است، اما صلح نباید قربانی شتاب‌زدگی شود.

این در حالی است که در چند ماه اخیر، امریکا با گماشتن زلمی خلیلزاد به حیث نماینده وزارت خارجه این کشور برای پیشبرد صلح افغانستان با طالبان تلاش هایش را بیشتر کرده تا این گروه را به میز گفتگو بکشاند.

در این راستا آقای خلیلزاد در سومین سفرش به منطقه، دیروز در تویترش نگاشته است: "پس از یک دیدار خوب از اسلام‌آباد، برای مدت کوتاه به مسکو بودم؛ سپس به اوزبیکستان رفتم تا و با رییس جمهور میرضیایوف و وزیر خارجه این کشور در مورد تلاش منطقه یی بخاطر یک راه حل سیاسی در افغانستان گفتگو کردم. حالا به ترکمنستان آمده ام و با وزیرخارجه میریدوف گفتگو کردم. ما نیاز داریم تا برای صلح افغانستا باهم کار کنیم‌.‌"

تا هنوز هیات گفتگوکننده گان دولت با طالبان، دو نشست شان با حکومت را برگزار کردند و در پیوند به پیشرفت ها برای گفتگوهای صلح گفتگو کردند.

در نشست دیشب این هیات ، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، محمد عمر داوودزی نماینده خاص رییس‌جمهور در امور منطقه‌یی برای اجماع صلح، داکتر فاروق وردک و عبدالسلام رحیمی رییس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری، دیدگاه ها و نظریات شان را در رابطه به خطوط اساسی، شیوه های مذاکره و رهنمودهای رییس جمهور ابراز کردند.

در کنار این حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور نیز دیروز سه شنبه در جریان سخنرانی اش در کنفرانس ملی ولسوالان گفت: "طالبان باید در دایره نظام و چوکات قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی افغانستان زنده گی مسالمت آمیز اختیار کنند".

این همه تلاش ها گویای اینست که گفتگو با طالبان خواست چندین جانب کلیدی در افغانستان است که شتاب در این روند نیز حس می شود و گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که ممکن به دلیل اهمیت برقراری صلح در کشور، حتا انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تعویق بیافتد؛ موردی که مقام‌های ارشد حکومت بارها آن را رد کرده‌اند.

  پربازدید ترین