• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پنتاگون از امارات و سعودی ها 331 میلیون دلار مطالبه می کند

پنتاگون از امارات و سعودی ها 331 میلیون دلار مطالبه می کند

وزارت دفاع آمریکااعلام کرده از عربستان سعودی و امارات متحده عربی 331 میلیون دلار بابت سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن مطالبه می‌کند.
پنتاگون از امارات و سعودی‌ها 331 میلیون دلار مطالبه می‌کند

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه (به وقت کابل) اعلام کرد از عربستان سعودی و امارات متحده عربی 331 میلیون دلار بابت سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن مطالبه می‌کند.

محاسبات نادرست
«ربکا ریباریچ»، سخنگوی پنتاگون پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا بعد از مرور اسناد خود به این نتیجه رسیده که برخی محاسبات مربوط به هزینه‌های خدمات سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی نادرست انجام شده‌اند و پول کمتری از امارات و عربستان سعودی گرفته شده است.

ریباریچ گفت پنتاگون در حال رایزنی با این دو کشور برای دریافت این بدهی است. دو کشور 36.8 میلیون دلار بابت هزینه سوخت و 294.3 میلیون دلار بابت هزینه به ازای ساعت‌های پرواز به آمریکا بدهکارند.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» 19 آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد تصمیم گرفته سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را متوقف کند.

جنایت سعودی‌ها در یمن
ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال 1394 کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از 36 هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. 22 میلیون نفر که 75 درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، 8.4 میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

تصویب قطعنامه‌های سنا ضد سعودی‌ها
خبر مربوط به طلب 331 میلیون دلاری آمریکا ساعاتی بعد از آن اعلام شده که مجلس سنای آمریکا پنجشنبه شب دو قطعنامه را علیه عربستان سعودی به تصویب رساند.

یکی از این قطعنامه‌ها که با 56 رأی موافق و 41 رأی مخالف به تصویب نمایندگان مجلس سنا رسید خواستار اتمام حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن است.

این قطعنامه، بعد از رسوایی ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول مورد توجه نمایندگان سنا قرار گرفت.

خاشقچی، دوم اکتبر (10 میزان مهر) داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید و ترکیه معتقد است که دستور قتل او از مقامات عالی‌رتبه سعودی صادر شده است.

دومین قطعنامه که پنجشنبه شب به تصویب رسید را «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا معرفی کرده بود. این قطعنامه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را مسئول قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی معرفی می‌کند.

این سند با عنوان «حمایت از راه حل سیاسی در یمن و محکوم کردن قتل جمال خاشقچی» ساعاتی قبل‌تر پنجشنبه به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ارائه شده بود.

در بخشی از آن به «رفتارهای نگران‌کننده» حکومت سعودی در زمینه‌های مختلف از جمله جنگ یمن، حبس سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، تضعیف وحدت شورای همکاری خلیج فارس، اخراج سفیر کانادا، سرکوب مخالفان و قتل خاشقچی اشاره شده است.

در این قطعنامه همچنین اذعان شده مجلس سنای آمریکا ولیعهد رژیم سعودی، «محمد بن سلمان» را مسئول قتل جمال خاشقچی می‌داند.

  پربازدید ترین