• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعلامیه پایانی دومین دور گفت و گوهای وزیران خارجه افغانستان-چین-پاکستان در کابل

اعلامیه پایانی دومین دور گفت و گوهای وزیران خارجه افغانستان-چین-پاکستان در کابل

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و مخدوم شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان، دومین دور گفت و گوهای سه جانبه را به تاریخ 24 قوس 1397 در کابل، برگزار کردند.

اعلامیه پایانی این نشست که ریاست آن را صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشورمان به عهده داشت به شرح ذیل می باشد:

چین و پاکستان، برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان را تبریک گفته، تلاش های دولت افغانستان برای راه اندازی انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده را ستودند.

سه طرف، یک بار دیگر بر تعهدات شان مبنی بر تقویت بیشتر روابط، توسعه همکاری ها و تسریع کردن اتصال تحت ابتکار یک کمربند یک راه، نشست همکاری­های اقتصادی منطقوی در مورد افغانستان (رکا) و سایر ابتکارات اقتصادی منطقوی تأکید کردند. سه طرف توافق کردند تا همکاری­های سه­جانبه افغانستان-چین-پاکستان را در چارچوب مشترک ایجاد یک کمربند یک راه، ترویج بخشند. سه طرف یک بار دیگر بالای تصمیم قاطع خویش مبنی بر مبارزه با تروریزم، با همه اشکال و مظاهر آن و بدون هیچ نوع تفکیک، تأکید کردند. وزیران خارجه سه کشور توافق نمودند تا مشترکاً به کوشش های خویش در راستای ایجاد اعتماد سیاسی متقابل ادامه داده و از مصالحه، همکاری­های توسعه­یی و اتصال، همکاری­های امنیتی و مبارزه با تروریزم، به عنوان سه بخش از همکاری­های سه جانبه، حمایت کنند.

سه طرف بر حمایت خویش از روند صلح فراگیر به مالکیت و رهبری افغان­ها که در سطح منطقه و جهان کاملاً مورد پشتیبانی قرار داشته باشد، به مثابۀ مطمئن ترین راه  برای آوردن صلح در افغانستان، مجدداً تأکید کردند. در این  خصوص، چین و پاکستان از تلاش های جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به ویژه پلان همه جانبه صلح که در نشست دوم پروسه کابل و نشست ژنیوا در مورد افغانستان طرح گردید که به این ترتیب از طالبان افغان خواسته شد تا هر چه زودتر به روند صلح بپیوندند، ستایش کردند. در حالیکه کوشش­ها برای آغاز روند صلح در جریان است، سه طرف، از جوانب ذیدخل می­خواهند تا به خشونت پایان داده و باعث جان باختن مردم بی­گناه افغانستان نشوند.

سه طرف توافق کردند تا همکاری­های توسعه­ی اقتصادی را در عرصه­های ذینفع ادامه دهند. سه طرف به تطبیق و توسعه پروژه­های نرم مانند برنامه­های تبادل فرهنگی، ظرفیت­سازی، پروژه های بزرگ تسهیلات رفاهی و اتصال، ادامه می­دهند. چین آمادگی خویش را برای حمایت از افغانستان و پاکستان در خصوص اعمار مرکز پذیرش مهاجرین و تسهیلات آب آشامیدنی در دو طرف نقطه عبوری غلام خان خیل و ایجاد سردخانه­ها در مناطق چمن و سپین بولدک را ابراز داشت. چین از هماهنگی بهتر میان افغانستان و پاکستان در خصوص پروژه­های بزرگ انرژی و اتصال به شمول احداث خط آهن کویته-کندهار و خط آهن و سرک کابل-پشاور حمایت می­کند. سه طرف یک بار دیگر بالای تعهد خویش مبنی بر تطبیق فعالیت­ها و پروژه­های توافق­شده تحت همکاری­های عملی، تأکید نمودند.

سه طرف، تصمیم جدی خویش را مبنی بر اجازه ندادن هیچ کشور، سازمان ویا فردی جهت استفاده از قلمرو شان برای فعالیت­های تروریستی علیه کشور دیگری ابراز کردند. سه طرف، همکار­ی­های سه­جانبه مبنی بر مبارزه با تروریزم را مورد بررسی قرار داده و بر نیاز به تقویت همآهنگی و همکاری در امر مبارزه با تروریزم بدون هیچ نوع تبعیض با افراد و گروه­های تروریستی، تأکید نمودند. آنها همچنان توافق کردند که با امکانات لوژستیکی تروریست­ها به شمول تمویل، استخدام و آموزش مبارزه کرده و همکاری­های سه­جانبه برای بالا بردن ظرفیت در عرصه مبارزه با تروریزم را تقویت بخشند. همچنان اینکه به تروریست ها اجازه استفاده از انترنت را ندهند و اقدامات مشترکی را برای محو افکار ارتجاعی روی دست گرفته و با هم یکجا کار کنند تا پیوند بین تجارت مواد مخدر و تمویل تروریزم را از بین ببرند. برای توسعه همکاری ها در عرصه مبارزه با تروریزم، سه طرف یک "تفاهمنامه مبارزه با تروریزم" را به امضاء رساندند.

سه طرف توافق کردند تا اجماع حاصله از دومین نشست گفت و گو های وزیران خارجه را از طریق نشست سه جانبه گفت و گو های استراتیژیک معینان وزیران خارجه، نشست مشورتی معینان وزیران خارجه در مورد مبارزه با تروریزم، امنیت و همکاری­های عملی رئیسان عمومی و سایر سازوکار های توافق­شده تطبیق کنند.

چین و پاکستان از افغانستان بخاطر برگزاری موفقانه دومین نشست گفت و گو های وزیران خارجه افغانستان-چین-پاکستان و مهمان­نوازی گرم افغانستان، سپاسگزاری کردند. سه طرف توافق نموندن تا سومین نشست گفت و گو های وزیران خارجه افغانستان-چین-پاکستان در سال 2019 در شهر اسلام آباد برگزار گردد.

  پربازدید ترین