• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تازه ترین اظهارات رئیس زازی، فرد معترض به غنی در هرات

تازه ترین اظهارات رئیس زازی، فرد معترض به غنی در هرات

قرار بود یک لحظه بزرگ برای رییس جمهور اشرف غنی باشد – افتتاح یک دهلیز جدید بازرگانی که کشور محاط به خشکه اش را از طریق آسیای میانه به اروپا وصل کرد و نویدهای نادر را در پیشاپیش مبارزات انتخاباتی برایش به ارمغان آورد.

اما پس از رویداد روز پنج شنبه، آنچه در تیترها به چشم می خورد هرج و مرج و خشونت بود.

اعضای کارکنان ریاست جمهوری، در مقابل صدها نفر، به جوانی از میان جمعیت که دادخواستی به رییس جمهور داشت، حمله کردند. ویدیوهایی که از آن روز تاکنون در رسانه های اجتماعی نشر شده، صحنه های به مراتب پر هرج و مرتری را نشان می دهد، چنانچه در آن رییس جمهور در حال فریاد زدن و سیلی زدن یکی از دستیاران خود به دلیل بدرفتاری با آن جوان می باشد.

بر اساس فیلم های موجود، محافظان ویژه آقای غنی، ریاست محافظت رییس جمهور، پس از آن که آن مرد جوان را از نزد رییس جمهور دور می کنند، دوباره به او هجوم می آوردند و وی اکنون همچنان در بازداشت بسر می برد.

این تنها حادثه نبود. کسانی که از مقامات ارشد افغان محافظت می کنند – که بدون شک کاری دشوار در یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان است – بارها بر غیرنظامیان از جمله روزنامه نگاران هجوم برده اند. در بیشتر موارد، هیچ نشانه ای از این که کسی در قبال آن پاسخگو باشد دیده نشده که خود باعث تشدید فرهنگ خشونت و مصونیت از مجازات می گردد.

جلسه هفته گذشته با حضور دیپلومات ها و مقامات، در شهر غربی هرات، جایی که آقای غنی “راه لاجورد” را افتتاح کرد، صورت گرفت. این دهلیز امکان این را فراهم می سازد تا افغانستان کالاهای خود را به اروپا از طریق آسیای میانه صادر کند – اولویتی برای آقای غنی که نه تنها برای افزایش تجارت خود بلکه همچنین ایجاد اجماع منطقه ای در مورد صلح در افغانستان است.

آنگاه که آقای غنی سخنرانی خود را در یک تالار پرجعیت خاتمه داد و از سکو پایین آمد، رییس وفای 18 ساله، چنانچه ویدیوها نشان می دهد، در میان جمعیت ایستاد و فریاد زد که او با رییس جمهور یک دقیقه وقت می خواهد تا دادخواستی را در مورد بی عدالتی علیه خانواده اش به او ارایه کند.

بعید به نظر می رسید که آن جوان، یک تهدید فوری را در آن موقع ایجاد کند، زیرا قبل از این که مجاز به نزدیک شدن به رئیس جمهوری افغانستان باشد، قطعا توسط ریاست حفاظت ریاست جمهوری چندین بار بررسی شده بود.

شرکت کنندگان می گویند آقای غنی به سمت آقای وفا رفت تا به او بگوید که زمان مناسبی برای چنین دادخواستی نیست، چرا که او مجبور بود تا پذیرای مقامات خارجی باشد. یک ویدیوی ضبط شده توسط تلیفون که در رسانه های اجتماعی پخش می شود، لحظه ی بعد از آن را نشان می دهد که در آن آقای غنی ظاهرا در حال فریاد زدن و سیلی زدن کسی است.

تورخان ظریفی، بزرگی از ولسوالی شیندند هرات که در تالار حاضر بود می گوید: “مرد جوان گفت که در حق او بی عدالتی شده و می خواست تا صدایش شنیده شود. در همین لحظه، محافظان آقای غنی یا تیم تشریفاتی او دهان آن مرد را محکم گرفته و سعی می کنند او را به بیرون از آنجا ببرند.”

وی افزود: “رئیس جمهور نزدیک دستیاران خود آمد و عصبانی بود. او یکی از دستیاران خود را با سیلی در صورت و بدن او زده و سپس تالار را ترک کرد.”

با وجود خشم آقای غنی در مورد رفتارشان با آن جوان، محافظان او از این قضیه رد نشدند. یکی دیگر از ویدیوهای ضبط شده توسط موبایل که یک روز پس از آن رویداد نشر شد نشان می دهد که اعضای ارشد محافظان رییس جمهور از یخن آن جوان گرفته و سعی دارند تا او را به داخل یک وسیله نقلیه نظامی ببرند.

مقامات کشور می گویند که اولویت محافظان ویژه، محافظت از رئیس جمهور در کشور است، حتی اگر در یکی از امن ترین نقاط به منظور ترور نفوذی صورت گرفته باشد. محافظان تصمیمات آنی می گیرند تا تهدیدات بالقوه را خنثی کنند. به گفته آنان، رفتار آن جوان ممکن بود باعث ایجاد حواس پرتی و آشوب برای انجام یک دسیسه جدی تر گردد.

شاه حسین مرتضوی، یکی از سخنگویان آقای غنی، گفت: “اصل که محافظان رئیس جمهور بر اساس آن توصیه به انجام کاری می شوند این است که آنها نباید هرگز مخالف قانون عمل کنند و هرگز نباید از خشونت علیه مردم استفاده کنند.”

دنیا گل، برادر آقای وفا گفت که یک زورمند محلی زمین های خانوادگی شان را در ولایت پکتیا غضب کرده است. آنها هفت سال پیش مجبور به فرار از خانه های شان شده و در هرات سکونت می گزینند و تاکنون به عدالت نرسیده اند. برادرش برای شنیده شدن صدای خانواده اش این عرض حال را نزد رییس جمهور می برد.

آقای گل گفت: “محافظان رییس جمهور او را از تالار بیرون بردند و در خارج از تالار او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. سازمان استخباراتی (امنیت ملی) او را از آن زمان تاکنون نگه داشته است.”

مقامات افغان در مورد این که چرا یا به چه اتهامی آقای وفا هنوز در بازداشت باقی مانده اظهار نظر نمی کند.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از دولت خواسته است تا این حادثه را بررسی و از محافظان پاسخ بخواهد، او گفت: “او یک فرد ملکی است و می خواست رییس جمهور افغانستان به او گوش دهد، اما محافظان رئیس جمهور او را ضرب و شتم کردند.”

کمیسیون حقوق بشر در مورد افزایش چنین خشونت ها در افغانستان ابراز نگرانی می کند.

محمد صابر از هرات، افغانستان و مجیب مشعل از بانکوک، تایلند گزارش می کند. فاطمه فیضی از کابل، افغانستان در این گزارش سهم گرفته است.

  پربازدید ترین