• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شرط طالبان برای آتش بس شش ماهه

شرط طالبان برای آتش بس شش ماهه

بر اساس گزارش های منتشر شده از نشست ابوظبی، هیات طالبان گفته است در صورت ضمانت عربستان سعودی، امارات و پاکستان برای واگذاری دولت آینده افغانستان به فرد منتخب این گروه، آتش بس شش ماهه اعلام می کنند.

منابعی از طالبان به رسانه‌های پاکستانی گفته اند که در نشست ابوظبی از سوی امریکا به طالبان پیشنهاد شده است تا به آتش بس شش ماهه موافقت کنند و هم چنان بخشی ازحکومت وحدت ملی در آینده سیاسی افغانستان باشند.
طالبان هم چنان گفته اند که گفتگوهای جاری در امارات سه روز ادامه خواهند داشت و دور بعدی این گفتگو نیز در ریاض برگزار می شود.

با این حال گزارش های دیروز پخش شد که سومین نشست زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در امارات متحد عربی آن‌هم با حضور نمایندگانی از عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحد عربی برگزار می‌شود. تنها سه کشوری که نظام طالبان را به رسمیت شناخته بودند.
پیش از این، زلمی خلیل‌زاد با وزیر خارجه‌ی امارات در ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این دیدار، شیخ عبدالله زید بن آل نهیان، از تلاش‌های امریکا برای صلح افغانستان اعلام پشتیبانی کرده است.
این گفتگوهای صلح افغانستان به واسطه پاکستان و به میزبانی امارات متحد عربی و حضور نمایندگان عربستان سعودی برگزار می شود.
نخست وزیر پاکستان هفته‌ی پیش اعلام کرد که در پاسخ به نامه‌ی رییس‌جمهور امریکا، این نشست میان طالبان و امریکا را برنامه‌‎ریزی کرده‌است، گرچند عمران خان محل برگزاری این نشست را پاکستان خوانده بود اما این نشست در ابوظبی برگزار می‌شود.

گرچند طالبان گفته‌اند که در ابوظبی تنها با نمایندگان امریکا دیدار می‌کنند اما هم‌زمان، ریاست‌ اجرایی تایید می‌کند که هیات گفت‌وگوکننده‌ی حکومت هم به ابوظبی رفته‌است.

سفارت امریکا در کابل هم در اعلامیه‌یی از تلاش پاکستان برای صلح افغانستان قدردانی کرده‌است اما خواهان همکاری بیشتر اسلام‌آباد برای کشاندن طالبان به میز گفت‌وگو شده است. سفارت امریکا همچنین گفته که خلیل‌زاد دیدارهایش با طالبان و کشورهای منطقه را همچنان ادامه خواهد داد.
سفیر روسیه در کابل هم همکاری کشورهای منطقه برای برقراری صلح در افغانستان را مهم می‌خواند اما تاکید می‌کند که منافع کشورهای منطقه باید در گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته نشود.

سفیر روسیه در کابل گفته است: "بیشترین تجارت و همکاری‌های اقتصادی شما با کشورهای آسیای مرکزی، هند، ایران و پاکستان است نه با ایالات متحد یا کدام کشور دیگر غربی. همچنین شما گفتید که در مرکز آسیا قرار دارید، در قلب آسیا قرار دارید، اما باید بگویم کشورهای آسیایی این‌جا در اطراف‌تان هستند، پس منافع مشروع آنان نیز در این مورد باید در نظر گرفته شود."
ریاست جمهوری گرچند از تلاش‌های خلیل‌زاد ستایش می‌کند اما تاکید دارد که گفت‌وگوهای رسمی با طالبان را تنها هیات ‌گفت‌وکننده‌ی تعیین‌شده از سوی حکومت افغانستان به پیش خواهد برد.

گرچند جزییات دیدار طالبان و هیات امریکایی تاکنون در اختیار رسانه ها قرار نگرفته اما طالبان دردیدارهای قبلی با آقای خلیلزاد، خارج شدن کامل نظامیان خارجی ازافغانستان، خارج شدن نام رهبران این گروه از فهرست هراس افگنان سازمان ملل، رهایی زندانیان و بازنگری در قانون اساسی را ازپیش شرط‌های‌شان برای گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان عنوانکرده‌اند.

در این سو، مقام های حکومتی هم، برحفظ دست آوردهای هفده ساله درافغانستان به شمول حقوق زنان، تاکید کرده و بارها اطمینان داده‌اند که دست‌آوردهای چندین ساله در بدل صلح با طالبان معامله نمی‌شود.

هم‌زمان، عضوهای بورد مشورتی صلح در دیدار با رییس‌جمهور غنی بر صلاحیت انحصاری حکومت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان تاکید کرده است. بنابر خبرنامه‌ی ریاست‌جمهوری عضوهای این بورد تاکید کرده‌اند که حزب‌های سیاسی صلاحیت گفت‌وگو با طالبان را ندارند.

این بورد به ریاست عبدالسلام رحیمی، با زلمی خلیلزاد، نماینده خاص امریکا دیدار کرده است و قرار است در هفته جاری با نمایندگان امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز دیدار کند.
از سوی هم رییس جمهور غنی با هیات پارلمانی اتحادیه اروپا دیدار کرده و نقش اتحادیه اروپا و شرکای بین المللی را در تطبیق موافقتنامه صلح یک امر ضروری دانست.

از سوی هم معاون شورای عالی صلح می گوید که طالبان به دلیل این با امریکا گفتگو می کنند که طرف اصلی شان در میدان های نبرد همین کشور است و نباید نگران این گفتگوها بود.
او همچنان تاکید می کند که هنوز حکومت افغانستان ضمانتی برای در امن بودن اعضای این گروه پس از پیوستن به صلح را به آنان داده نمی تواند. از سویی هم مسوولان شورای امنیت ملی می گویند: بورد مشورتی صلح تمام بخش های جامعه را در بر دارد.

  پربازدید ترین