• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عضو پارلمان کشور: امریکا نمی تواند حرف آخر را در مورد صلح بزند

عضو پارلمان کشور: امریکا نمی تواند حرف آخر را در مورد صلح بزند

محمد عارف رحمانی، نماینده مردم ولایت غزنی در پارلمان روز سه شنبه 18 دسامبر گفت، امریکا نمی‌تواند حرف آخر را در مورد مذاکرات صلح بزند.

رحمانی تاکید کرد: «مالک صلح ما هستیم نه امریکا، اتحادیه اروپا، پاکستان، روسیه و کشورهای دیگر».

او علاوه کرد، طالبان از راه مذاکرات صلح، امتیاز مادی می خواهند و خواست هایی از حکومت  وحدت ملی و امریکا دارد؛ اما باید تمام خواست های طالبان با مردم افغانستان در میان گذاشته شود.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح گردیده که در این روزها تلاش‌های هم از سوی امریکا و هم ازسوی حکومت برای مذاکرات صلح با طالبان جریان دارد.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان شامگاه دوشنبه هفته جاری در نشست شورای امنیت گفت، فرصت های کلیدی برای صلح بوجود آمده است.

یاماموتو افزود، احتمال زیاد برای پایان جنگ افغانستان از راه مذاکرات سیاسی وجود دارد که این فرصت نسبت به 17 سال گذشته بی سابقه بوده است.

او تاکید کرد: «گام کلیدی بعدی این است تا نمایند‌گان حکومت و طالبان باهم دیدار کنند یا حد اقل به گونه رسمی شروع به آن‌چه بکنند که در میانجی‌گری از آن، به عنوان گفتگو برای گفتگو نام برده می‌شود».

شورای عالی صلح کشور به تازگی اعلام کرد، این جنگ برنده ندارد و مذاکرات صلح امریکا با طالبان به روند صلح کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در هفته جاری در نشست سه جانبه در کابل گفت، اسلام آباد در بخش مذاکرات صلح با کابل همکاری می‌کند.

قریشی تاکید کرد، اسلام آباد تلاش دارد تا دیوار بی اعتمادی را با کابل از میان بردارد و در بخش‌های صلح و همکاری‌های اقتصادی و تجارتی گام‌های مشترک بردارد.

  پربازدید ترین