• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تمایل به کم اهمیت جلوه دادن جنگ هسته ای در جهان رو به افزایش است

تمایل به کم اهمیت جلوه دادن جنگ هسته ای در جهان رو به افزایش است

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری سالانه خود تأکید کرد، اگرچه تمایل به کم اهمیت جلوه دادن جنگ هسته‌ای در سراسر جهان رو به افزایش است،‌ اما خطر وقوع چنین جنگی که در نهایت به نابودی کل جهان می‌انجامد، به شدت حس می‌شود.

کنفرانس خبری سالانه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دقایقی پیش در مسکو آغاز شد.

بنا بر این گزارش، کنفرانس خبری سالانه رئیس‌جمهور روسیه از سال 2001 میلادی هر ساله برگزار شده است. البته در سال‌های ریاست‌جمهوری «دیمیتری مدودف» در سال‌های 2008 تا 2012 میلادی وقفه‌ای در برگزاری این مراسم بوجود آمده بود.

این کنفرانس خبری سالانه با حضور صدها نفر از خبرنگاران داخلی و خارجی در مسکو برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که امسال، رئیس‌جمهور روسیه درباره مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز اظهار نظر کند.

این کنفرانس خبری معمولا حدود 3 الی 4 ساعت به طول خواهد انجامید. تا کنون طولانی‌ترین رکورد مربوط به سال 2008 میلادی بوده که حدود 4 ساعت و 40 دقیقه به طولا انجامیده است.

احتمال وقوع جنگ هسته‌ای در جهان
رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال وقوع جنگ هسته‌ای گفت: «خطر وقوع جنگ هسته‌ای بسیار کم اهمیت جلوه داده شده است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعا به نابودی کل کره زمین خواهد انجامید».

وی ادامه داد: «نابودی نظام کنترل تسلیحات هسته‌ای، و خروج از پیمان INF که هسته‌ اصلی نظام عدم اشاعه بود، نوعی رقابت تسلیحاتی را در جهان بوجود خواهد آورد.»

پوتین همچنین گفت: «در رابطه با پیمان استارت جدید نیز که در سال 2021 منقضی می‌شود، هنوز هیچ گفت‌وگویی صورت نگرفته است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که این پیمان نیز به اتمام برسد و پیمان جدیدی امضا نشود، روسیه مشکلی با این قضیه ندارد و بر اساس منافع خود عمل خواهد کرد.»

تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین
رئیس‌جمهوری روسیه در رابطه با تنش‌های اخیر با اوکراین نیز تأکید کرد: «رئیس‌جمهور اوکراین با به راه انداختن تنش اخیر به دنبال افزایش محبوبیت خود در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور بود که البته تا حدی نیز موفق شد اما این امر به قیمت نادیده گرفتن منافع این کشور محقق شد».

پوتین همچنین تصریح کرد که تنش‌های بوجود آمده با اوکراین با توسل به آرامش می‌تواند برطرف شود اما به هر حال تحقیقات در این خصوص در حال انجام است و مسکو منتظر نتایج این تحقیقات خواهد ماند تا درباره اقدامات بعدی تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: «ما سعی داریم تا به برقراری صلح و آرامش در شرق اوکراین کمک کنیم و قطعا اقدامی صورت نخواهیم داد تا رنج و سختی مردم این منطقه را افزایش دهیم اما دولت اوکراین با توسل به زور سعی در تحقق اهدافش دارد».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تصریح کرد: «مادامی که دولت غربگرا در کی‌یف روی قدرت باشد به گونه‌ای که روسیه‌هراسی را ترویج دهد، روابط میان مسکو و کی‌یف به حالت عادی بازنخواهد گشت».

استقرار تسلیحات استراتژیک آمریکا در ژاپن
پوتین به مسائل مورد اختلاف میان روسیه و ژاپن نیز اشاره کرد و گفت: «آمریکا اعلام کرده که قصد دارد تا سامانه‌های تسلیحاتی جدید ABM را در ژاپن مستقر کند اما ما این تسلیحات را بخشی از تسلیحات پدافندی نمی‌دانیم چرا که آنها جزء تسلیحات استراتژیک آمریکا هستند... حضور آمریکا، توافق میان روسیه و ژاپن را دشوارتر خواهد کرد....به هر حال ما به دنبال توافق صلح با ژاپن هستیم».

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «توافق صلح و غلبه بر اختلافاتی که در حال حاضر با توکیو داریم مهمترین مسئله‌ای است که در حال حاضر میان روسیه و ژاپن مطرح است... هم روسیه و هم ژاپن مایل به حل مسائل مورد اختلاف میان دو کشور هستند».

تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه و برخورد متفاوت با پرونده «اسکریپال» و «خاشقچی»
رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های یکجانبه غرب علیه روسیه تأکید کرد: «تنها هدف پشت این تحریم‌ها ممانعت از پیشرفت و توسعه روسیه است».

وی در ادامه گفت: «روسیه به سیاست تحریم‌های غرب عادت دارد. این تحریم‌ها متعلق به دوره فعلی نیست و در قرن بیستم و در تمام سال‌های گذشته مسکو با چنین سیاست‌هایی مواجه بوده است.»

پوتین تصریح کرد: آنها به دنبال متوقف کردن روسیه هستند و برای این کار هم به بهانه‌های واهی چنگ می‌زنند، از جمله پرونده مسمومیت [سرگئی] اسکریپال [افسر سابق روس در سالزبری انگلیس] تا موارد دیگر. حتی اگر پرونده اسکریپال نیز به جریان نیفتاده بود، آنها موضوع دیگری برای مهار روسیه پیدا می‌کردند، شاهد بودید که  اما هیچ یک از این اقدامات نخواهد توانست روسیه را در مسیر خود متوقف کند».

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «در این میان باید بررسی کرد که متضرر اصلی بواسطه وضع این تحریم‌ها چه کسی است. آمار رسمی نشان می‌دهد که شرکت‌ها و کشورهای اروپایی بیش از هر کشور دیگری بواسطه این سیاست تحریم‌ها متضرر شده اند».

وی تأکید کرد: «روسیه در تمام سال‌های گذشته با موفقیت توانسته خودش را با این نوع سیاست‌ها وفق دهد تا ضرری در این میان متحمل نشود و آسیب‌های آن به حداقل برسد».

پوتین در ادامه گفت: «در شرایط فعلی که تحریم‌ها علیه مردم تمام بخش‌های شبه‌جزیره کریمه نیز اعمال می‌شود،‌ همه‌پرسی انجام شده در این منطقه نیز باید به رسمیت شناخته شود».

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: «در شرایطی که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده‌اند،‌ مسکو نیز این اقدام را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و تحریم‌های متقابلی را علیه این کشورها خواهد داشت».

خروج نیروهای آمریکا از سوریه
رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از این جلسه به موضوعی که اخیرا در رسانه‌ها از جانب برخی مقامات آمریکایی مطرح شده پرداخت و تأکید کرد: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه وجود ندارد... آمریکا به طور معمول اعلام می‌کند که از افغانستان نیز در حال خروج است اما این اتفاق هنوز نیفتاده است».

وی ادامه داد: «این خطر وجود دارد که تروریست‌ها از سوریه به افغانستان منتقل شوند و از آنجا به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه دهند».

پوتین درباره شکست تروریست‌های داعش تأکید کرد: «من با رئیس‌جمهور آمریکا موافقم که این گروه تروریستی ضربه سنگینی را در سوریه متحمل شده است، اما به هر حال این احتمال نیز وجود دارد که آنها مقر فرماندهی خود را جا به جا کنند و به افغانستان بروند».

وی ادامه داد: «ما در میانه فرایند سیاسی در سوریه هستیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا کمیته قانون اساسی این کشور هر چه سریعتر تشکیل شود...من امیدوارم که ما در مرحله نهایی این فرایند باشیم و به زودی این کمیته تشکیل شود».

رئیس‌جمهور روسیه مجددا به موضوع نیروهای آمریکا در سوریه پرداخت و تأکید کرد: «آمریکا نه مجوز سازمان ملل و نه تأیید دولت سوریه را برای حضور در خاک این کشور نداشت و اگر حالا تصمیم به خروج از این منطقه گرفته قطعا تصمیم درستی اتخاذ کرده و ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم».

روابط انگلیس و روسیه
رئیس‌جمهور روسیه درباره روابط مسکو و لندن تأکید کرد: «این روابط در حال حاضر وارد بن‌بست شده است و به نظر می‌رسد که خروج از این بن بست بسیار دشوار است».

وی درباره اثرگذاری برگزیت و خروج لندن از اتحادیه اروپا گفت: «به نظر نمی رسد که اجرای برگزیت اثری بر روسیه داشته باشد... در حال حاضر برخی شرکت‌های انگلیسی در روسیه فعالیت دارند و اینکه بعد از برگزیت نیز تصمیم به ادامه فعالیت بگیرند و یا از روسیه خارج شود، به مقامات این شرکت‌ها و دولت انگلیس بستگی دارد».

روابط روسیه و ترکیه
رئیس‌جمهور روسیه درباره روابط روسیه و ترکیه گفت:‌«ما از سطح روابط فعلی میان دو کشور رضایت داریم. البته باید در خصوص برخی مسائل از جمله مبارزات ضدتروریستی در سوریه به توافقاتی برسیم... به هر حال همکاری‌های خوبی در اکثر زمینه‌ها میان دو کشور برقرار است».

در حال تکمیل...


  پربازدید ترین