• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا واقعا آمریکا از سوریه خارج می شود؟

آیا واقعا آمریکا از سوریه خارج می شود؟

چهارشنبه شب درحالی اعلام ناگهانی خروج آمریکا از سوریه درصدر اخبار جهان قرار گرفت که همچنان بسیاری از ناظران با دیده تردید اهداف پشت این ماجرا را تحلیل می‌کنند.

به باور این دسته از تحلیلگران بنا به دلایلی چند تصمیم ترامپ و اعلام ناگهانی آن، چنانکه در ظاهر ادعا میشود پایان یافتن صرف مساله داعش درسوریه نیست. مبتنی بر این نگاه از آن جهت که آستانه تحریک پذیری ترامپ بشدت بالاست و این مساله در موارد متعدد تکرار شده است دور ازذهن نیست که برخلاف ادعای او این تصمیم نه معطوف به مطالعه ای دامنه دار و پر سابقه بلکه تصمیمی خلق الساعه باشد. غافلگیر شدن نتانیاهو از این اعلام دلیلی روشن بر این مساله است. براین اساس و باتوجه به تغییرات 180 درجه ای درتصمیمات ترامپ و بازگشت از تصمیمات اعلام شده قبلی و تکذیب آنها انتظار داشت ترامپ در سایه برخی مخالفتهای داخلی حداقل به تعدیل اعلام خروج از سوریه مبادرت کند.

در همین حال با توجه به توئیت امروز ترامپ مبنی بر اینکه او علاقمند نیست نقش پلیس در منطقه خاورمیانه را ایفا کند و باعنایت به درخواست چندی پیش برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از ترامپ مبنی بر عدم ترک سوریه و البته جواب ترامپ مبنی برانکه بقا آمریکا در سوریه مشروط به تامین هزینه های این حضور از ناحیه کشورهای مذکور است بنظر میرسد ترامپ در واقع در سایه این اعلام خروج منافع اقتصادی کلانتری را مد نظر دارد که بزودی مفاد قراردادهای ان رسانه ای خواهد شد.

ترامپ در حالی شکست داعش در سوریه را دلیل خروج از این کشور معرفی کرده است که در سایه نبردهای گذشته موصل و حلب، دولت عراق و شام داعشیها بطور کامل نابود شد و فقط جماعت‌هایی پراکنده از بازماندگاه این ایدئولوژی بعضا در گوشه و کنار منطقه عرض اندام میکردند در این شرایط ترامپ نه تنها مجبور است به این سوال اساسی پاسخ دهد که چرا پیش از این از سوریه خارج نشده است بلکه اینک در مقابل استدلال واگذاری میدان به ایران و روسیه هم باید پاسخگو باشد. نظر مبتنی بر این امور برخی تحلیلگران مسائل منطقه چشم براه قرادادهای سنگین مالی در مقابل این اعلام خروج ناگهانی هستند اما در بیان اینکه این قرادادها در کدامیک از پایتخت‌های عربی منعقد شود جانب احتیاط را نگه میدارند در همین حال حضور مجدد آمریکا به سوریه را چنانکه سارا سندزنیز دیشب اعلام کرد دور از ذهن نمیدانند. بدیهی است در خلال سالهای گذشته (از 2004 به این سو) حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی بوده است چه آنکه نه دولت سوریه از آمریکا دعوت کرده بود و نه مجوزی از سازمان ملل این حضور را قانونی میکرد.

  پربازدید ترین