• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چاووش اوغلو: نتانیاهو از اینکه نتوانست سوریه را چندپاره کند، ناراحت است

چاووش اوغلو: نتانیاهو از اینکه نتوانست سوریه را چندپاره کند، ناراحت است

 وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه کودک‌کُشی، ویژگی مشترک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب کارگردان کردستان (پ.ک.ک) است، گفت نتانیاهو از ناتوانی در تجزیه سوریه، ناراحت و عصبانی است.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «خمیس الجهیناوی» همتای تونسی خود در پایتخت این کشور شرکت کرد.

چاووش‌اوغلو در این نشست خبری در واکنش به اظهارات روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: «به‌نظر می‌رسد که نتانیاهو اخیرا عصبانی و ناراحت است، چون دید که نمی‌تواند سوریه را تجزیه کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی سپس گروه‌های جدایی‌طلب در شمال عراق و سوریه را به رژیم صهیونیستی تشبیه کرده و گفت: «کودک‌کشی، ویژگی مشترک نتانیاهو و پ.ک.ک است».

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق از دولت مرکزی این کشور در سال 2017، توضیح داد: «شاهد اقدامات اسرائیل برای تجزیه مناطق مختلف عراق بودیم. اما یک ویژگی مشترک دیگر بین پ.ک.ک و نتانیاهو هست. شبیه‌ترین آن، کودک‌کُشی است».

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که روز گذشته درگیری لفظی بین مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی در گرفت. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت نتانیاهو «رئیس یک تروریسم دولتی» است و چاووش‌اوغلو نیز گفت که نخست‌وزیر اسرائیل یک «قاتل بی‌رحم و خونسرد» است. نتانیاهو نیز اردوغان را «دیکتاتور و دیوانه‌ای» خواند که «عقده‌های ضداسرائیلی» دارد.

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، گفت که ترکیه در حال همکاری با دیگر کشورهاست تا تحقیقات خاشقچی را به سطح بین‌المللی و سازمان ملل منتقل کند.

خاشقچی 59 ساله چهارشنبه در تاریخ نهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر از این ساختمان خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

شبکه خبری «سی. ان. ان» چندی پیش گزارش داد که به متن ترجمه شده فایل صوتی لحظات قتل خاشقچی توسط تیم سعودی، دست یافته است. این فایل نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای اولیه مقام‌های سعودی، قتل وی از پیش‌ برنامه‌ریزی شده بوده است.

  پربازدید ترین