• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تفاهم نامه راهکارهای عملیاتی سازی موافقتنامه چابهار امضا شد

تفاهم نامه راهکارهای عملیاتی سازی موافقتنامه چابهار امضا شد

همزمان با برگزاری نخستین نشست کمیته اجرایی سازی موافقتنامه چابهار، تفاهم نامه راهکارهای عملیاتی سازی این موافقتنامه به امضای نمایندگان سه کشور ایران، هند و افغانستان رسید.

بربنیاد این گزارش، مقام‌های ترانسپورت سه کشور در این نشست تعرفه‌های گمرکی، توسعۀ انتقالات گمرکی و ترانزیت خط آهن را به بحث گرفتند.

گزارش می‌افزاید که یک شرکت هندی به نام آی‌پی‌جی‌ایل به گونۀ رسمی کارگیری از بندر شهید بهشتی درچابهار، کارهای بارگیری و تخلیه کالاها را، آغاز کرده‌است.

از سویی هم، وزارت خارجه هند در خبرنامۀ گفته است که در این نشست، بحث‌های مثبت و سازنده میان سه کشور دربارۀ عملی شدن کامل توافقنامۀ سه جانبه برای حمل و نقل بین‌المللی و حمل و نقل از طریق بندر چابهار، برگزار شد.

خبرنامه می‌افزاید که در این نشست سه جانه، روی مسیرهای تجارت و ترانزیت بین سه کشور توافق صورت گرفته‌است.

از سویی دیگر، مدیر اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفته‌است که این توافقنامه درشکل یک یادداشت امضا شده‌است تا دیگر کشورها نیز بتوانند به این موافقتنامه راه، ملحق شوند.

این درحالی‌است که ظرفیت بندر چابهار از دو میلیون تُن به 8.5 میلیون تُن در سال افزایش یافته‌است و در هشت ماه نخست امسال، بندر چابهار درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 40درصد رشد داشته‌است.

موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین المللی بین کشورهای مذکور در خرداد سال 1395 به امضای روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.

براساس توافقنامه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان شرکت IPGL به مدیر عاملی «آرون کومار گوپتا» به عنوان اپراتور بندرچابهار مسئولیت تخلیه و بارگیری، تامین تجهیزات و بازاریابی را بر عهده دارد.

هیات اقتصادی و سیاسی کشورهای هند، افغانستان و ایران علاوه بر برگزاری نشست ها و بررسی موانع و راهکارهای مهم اجرایی شدن توافقنامه از قسمت های مختلف بندر شهید بهشتی، تجهیزات و فرصت های سرمایه گذاری، تجاری و ترانزیتی بندر چابهار دیدن کردند.

  پربازدید ترین