• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر امارات در روسیه : طالبان اهل معامله هستند

سفیر امارات در روسیه : طالبان اهل معامله هستند

در پی نشست صلح مسکو که در آن هئیت طالبان حضور داشت، سایت خبری tehnowar روسیه با سفیر امارات متحده عربی در خصوص این نشست و همچنین مذاکرات جاری میان طالبان و امریکا مصاحبه ای در تاریخ 29 ماه جدی انجام داده بود.

در این مصاحبه حارب مغیر الخییلی سفیر امارات با تاکید بر روابط مستحکم میان امارات و روسیه، درباره مذاکرات صلح گفت: نشست مسکو، نشست خوبی بود. به این دلیل که برای اولین بار نماینده گان یک گروه تروریستی با مقامات رسمی سایر کشورها در یک نشست رسمی حاضر شده بودند و در کنار سایر مقامات کشورهای دیگر در مقابل کمره های خبرنگاران قرار گرفتند. مذاکرات صلح میان طالبان و امریکایی ها با جدیت در حال پیگیری است و من اعتقاد دارم به توافقی خواهد انجامید که جزئیات آن به زودی اعلام می گردد.

در ادامه وی در پاسخ به این سوال که بیش از اندازه به مذاکرات فی مابین طالبان و امریکا خوشبین است در سخنانی جالب گفت:
قدرت قوت های امریکایی و ناتو در کنار وعده های بسیار از جمله واگذاری حکومت، طالبان را متقاعد کرده است تا دست از بلند پروازی بردارد. من اعتقاد دارم که همه گروه های نظامی و تروریستی که تن به مذاکره می دهند در واقع سختی جنگ را قبل از این که کشته شوند، می پذیرند. آن ها به دنبال آسایش، مشارکت در حکومت و بهره مندی از امکانات دنیا هستند. امارات متحده عربی از نتایج مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان حمایت کرده و خود را شریک در معادلات افغانستان می داند. از سوی دیگر ظرفیتهای خوبی برای برقراری صلح در افغانستان در شرایط کنونی فراهم گردیده، که تاکنون چنین فضایی وجود نداشته است. نظر شخصی من این است که شرکت طالبان در دولت طی مدت مشخصی قابل تحمل و کنترل خواهد بود و ثمرات بلندمدت آن بیش از ضررهای زودگذر خواهد بود. به گفته سفیر امریکا در مسکو آقای جان هانتسمن “ما باید سعی کنیم با صلح بر دشمنانمان پیروز شویم”.

وی در ادامه صحبت های خود با این خبرگزاری روسیه اشاره کرد که دلیل اینکه امارات متحده عربی در دوران حاکمیت طالبان از این گروه حمایت کرده ، قرابت فکری با این گروه بوده است. اما پس از حوادث یازده سپتمبر و حمله امریکا به افغانستان و قطع نامه 1373 شورای امنیت دیگر حمایت های خود را از این گروه قطع کرده است.

با توجه به گفته های سفیر امارات، آن چیزی که کاملا از کلام شخص سفیر هویداست، اهل معامله بودن طالبان است. به عبارت دیگر طالبانی که سالیان دراز به مبارزه با دولت و ملت افغانستان و همچنین به گفته خودشان نیروهای خارجی پرداختند، امروز پای میز مذاکره حاضر شدند و تمام شعارهایی را که می دانند با وعده حکومت فراموش کردند.

  پربازدید ترین