• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازگشت اعراب یکی پس از دیگری به دمشق

بازگشت اعراب یکی پس از دیگری به دمشق

پس از امارات، بحرین هم سفارت خود را در سوریه بازگشایی می‌کند.

کشورهای عربی در هفت سال اخیر با بستن سفارت‌‌خانه‌های خود در دمشق در پی اعمال فشار بر دولت قانونی سوریه بودند و حالا که سوریه بحران را پشت سر گذاشته، در پی از سر گیری روابط دیپلماتیک با دولت سوریه هستند.
 
عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت پس از بازگشایی رسمی سفارت امارات در دمشق این سوال مطرح می شود که آیا جهان عرب به دامن سوریه بازگشته یا این که سوریه به دامن جهان عرب بازگشته است و آیا مقدمه ای برای بازگشت عربستان و بحرین و از سرگیری روابط با سوریه و اذعان به پیروزی بشار اسد و بقای آن در مسند قدرت برای سال های آینده است و اصلا چرا اعتقاد نداریم که برکناری عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان از سمتش اتفاقی بوده است.

عطوان افزود جایگاه و اعتبار بشار اسد رئیس جمهور سوریه در صدر عناوین اصلی رسانه ها و بخش های خبری تلویزیونی در این روزها قرار گرفته است البته بدان خاطر نیست که سوریه تنها کشور عربی است که از طرف اسرائیل مورد هدف قرار می گیرد آن هم زمانی که کشورهای حوزه خلیج فارس روابط شان با تل آویو را عادی می کنند. از سوی دیگر چون مقامات عربی و حوزه خلیج فارس سفر به دمشق را آغاز کرده اند پیش بینی می شود که طول صف مسئولان کشورهایی که خواستار از سرگیری روابط و بازگشت به سطح طبیعی یعنی به قبل از بروز بحران در سوریه هستند بیشتر شود البته اگر نگوییم خواستار برقراری روابطی قویتر از گذشته با سوریه شوند.
امروز کشور امارات عربی متحده بازگشایی سفارتش در دمشق پایتخت سوریه را اعلام کرد و یک فروند هواپیما وابسته به خطوط هوایی سوریه در فرودگاه «المنستیر» تونس به زمین نشست. این هواپیما حامل 150 گردشگر سوری برای گذراندن تعطیلات پایان سال در تفرجگاه ها و مکان های تفریحی و گردشگری در تونس بود. این سفر گروهی سیاحتی-سیاسی به کشوری است که تحت حمایت آمریکا و برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیش از 5  هزار سلفی را در چارچوب گروه های مسلح افراطی با هدف سرنگونی نظام حاکم بر سوریه به این کشور اعزام کرد.

پیش بینی می شود این سفرهای سیاسی - دیپلماتیک به دمشق همزمان با آغاز سال میلادی جدید افزایش یابد و ما به زودی خواهیم دید هواپیماهای حامل سران عربی در فرودگاه دمشق به زمین می نشیند سرانی که خواستار ابراز دوستی مقامات سوریه هستند و ما معتقدیم که عمر البشیر رئیس جمهور سودان که نخستین رهبر عربی است که در فرودگاه دمشق با بشار اسد همتای سوری خود با حرارت و اشتیاق زیاد روبوسی و احوالپرسی کرد و وی را در آغوش کشید تنها مقام نخواهد بود و به زودی سران دیگر کشورها نیز اقدام مشابهی را انجام می دهند.

اکثر رهبران و سران کشورهای عربی تسلیم ادامه بقای بشار اسد در مسند قدرت شده اند و مخالفان مسلحی که در طول هفت سال تحت حمایت آمریکایی؛ اروپایی؛ ترکیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای براندازی نظام بشار اسد تلاش کردند نفس های آخر خود را می کشند و بیانیه چند روز قبل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج همه نظامیان آمریکایی از سوریه موید این حقیقت است و زمینه را برای بازگشت کشورهای عربی به دامن سوریه و از سرگیری روابط با دمشق فراهم می کند.
ما نمی دانیم که آیا عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه و رهبران آن به ضرر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل یا توجیهی برای آن است. آن چه مد نظر و قابل توجه است این که برخی از کشورهایی که سفارت شان در دمشق را بازگشایی می کنند نمایندگان کشورهایی هستند که در عادی سازی روابط با اسرائیل پیشگام بودند و حتی از اعضای کابینه و گروه های ورزشی اسرائیل استقبال کردند. سوریه از نادر کشورهای عربی است که با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت کرده است و همچنان عادی سازی روابط با این رژیم را در هرشکل و شمایلی رد می کند و تاکنون حتی از یک اسرائیلی در خاک سوریه استقبال نکرده است.

اذعان می کنیم که برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عمان سفارتش در سوریه را نبست و یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان شش ماه قبل به دمشق سفر کرد. همچنین از منابع موثق و مطمئن مطلع شدیم که کشور بحرین قصد دارد هفته آینده سفارتش در سوریه را بازگشایی کند. شیخ خالد بن خلیفه وزیر امور خارجه بحرین با ولید المعلم همتای سوری خود در جریان دیدار ماه سپتامبر گذشته با گرمی و حرارت زیادی سلام و احوالپرسی کرد. یعنی این که نزدیک شدن روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با سوریه زودتر آغاز شده است ولی بازگشایی سفارت امارات با توجه به روابط ائتلافی و محکمی که این کشور با عربستان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و بعید نمی دانیم که امارات به حلقه و پل ارتباط غیر مستقیم بین سوریه و عربستان و مقامات آنان در آینده مد نظر تبدیل شود و ما معتقدیم که برکناری عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان از سمتش که دایما عبارت مشهور و جمله معروفش را مبنی بر این که بشار اسد به زور جنگ یا مسالمت آمیز باید از سمتش برکنار شود تکرار می کرد و همچنین همزمانی آن با بازگشایی سفارت امارات در دمشق امری اتفاقی نیست.

به طور مختصر می گوییم که کشورهای عربی نادم و پشیمان از رفتار و عملکردشان به دامن سوریه بازگشته اند زیرا ارتش عربی سوریه بر توطئه های ( داخلی و خارجی ) پیروز شد. رهبران سوریه به رغم بزرگی توطئه ای که برای سرنگونی آنان ( مقامات سوریه و در راس آن بشار اسد ) طراحی شده بود مقاومت کردند.

سوریه امروز به محور قوی به نام محور مقاومت وابسته است. مقاومتی که بازوان اجرایی قوی و انباری از تسلیحات مدرن و پیشرفته دارد و قدرت بازدارندگی را برای نخستین بار در مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل محقق کرده است. سوریه امروز از حمایت کشور بزرگی به نام روسیه برخوردار است روسیه ای که برای شکست هیمنه آمریکا هزینه های مالی و انسانی زیادی داد و این محور امروز و به خصوص بعد از نقش شکست خورده آمریکا و پشت پا زدن این کشور به متحدان عرب یا کرد خود به طور تحقیر و توهین آمیز ؛  دست برتر را در منطقه دارد.

  پربازدید ترین