• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزارش اخیر پنتاگون نشانی دیگر بر حسن نیت ایران در افغانستان

گزارش اخیر پنتاگون نشانی دیگر بر حسن نیت ایران در افغانستان

دو روز پیش پنتاگون به عنوان یکی از عالی ترین مراکز تصمیم سازی و برآوردهای استراتژیک در ایالات متحده‌ی آمریکا در گزارشی به صراحت اعلام نمود که: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات حکومت افغانستان است» وجود عبارت فوق در این گزارش نشان دهنده‌ی نگاه واقع بینانه‌ی وزارت دفاع آمریکا به نقش چندین ساله‌ی افغانستان در فرایند تحولات سیاسی ـ امنیتی افغانستان است در حقبقت از زمان طهور طالبان در سال1994 تا به امروز ایران در پی برقراری حکومتی باثبات و قوی در افغانستان بوده و هست این موضع‌گیری ایران دلایل متعددی دارد از جمله این که:
1. وجود حکومتی باثبات در افغانستان موجب تأمین امنیت مرزهای شرقی ایران که برای این کشور از اهمیت استراتژیک برخوردارند خواهد شد و از میزان تهدیدات مختلف تروریستی را در این منطقه تا حد زیادی خواهد کاست.

2. وجود یک حکومت مقتدر در افغانستان در جریان مبارزه با مواد مخدر نیز به دولت ایران کمک بسیاری خواهد نمود زیرا وجود منطقه‌ی موسوم به هلال طلایی موارد مخدر در این بخش از جهان موجبات تجمع باندهای بین المللی مواد مخدر در افغانستان را فراهم آورده است و اگر حکومتی قوی در افغانستان بر سر کار باشد می تواند با این باندهای بین المللی و همچنین معظل کشت خشخاش در کشور مقابله نماید.

3. از جانب دیگر سیاست خارجی جهوری اسلامیی ایران در افغانستان به دنبال هدف مبارزه با افراط گرایی مذهبی در افغانستان است زیرا ایران با توجه به خسارتهای عدیده ای که از حکومت وحشت طالبان پس از عصر مجاهدین در افغانستان دیده است به دنبال مبارزه با افکار افراطی و وحدت ستیزانه در افغانستان است.

  پربازدید ترین