• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روایت یک روزنامه نگار سعودی دیگر از بازداشت و فرار از عربستان

روایت یک روزنامه نگار سعودی دیگر از بازداشت و فرار از عربستان

روزنامه‌نگار و فعال زن سعودی که به انتشار یادداشت‌هایش در انتقاد از رژیم آل سعود در مطبوعات عربستان مشهور است، با انتشار توئیتی اعلام کرد که پس از بازجویی و شکنجه توسط یکی از عاملان قتل خاشقچی، توانسته از کشورش فرار کند.

«ریم سلیمان» یک روزنامه‌نگار زن سعودی است که به گفته خودش از عربستان فرار کرده و علت فرار او برخورد مقامات نزدیک به ولی‌عهد، بازداشت خودسرانه و شکنجه او بوده است.

صفحه «زندانیان عقیدتی عربستان» در توئیتر در این خصوص گزارش کرد که خانم «سلیمان از اقدام خودسرانه رژیم آل سعود در بازداشت و شکنجه وی به فرمان سعود القحطانی، مشاور سابق دیوان سلطنتی عربستان خبر داده و گفته که وی به مشروط به ترک نویسندگی در مطبوعات، آزاد شده اما توانسته از کشور فرار کند و خود را به هلند برساند و در آنجا پناهنده شود.

شبکه خبری  الجزیره نیز در گزارشی نوشت که خانم سلیمان که به چاپ یادداشت‌هایش در روزنامه‌های متعدد سعودی از جمله مکه، الوئام و أنحاء شهرت دارد در صفحه توئیتر خود با انتشار یک سری توئیت توضیح داد که چه اتفاقی برایش افتاده است؛ وی گفت: داستان از آنجا آغاز شد که کسی که خود را دستیار سعود القحطانی [مشاور دربار] معرفی کرد با من تماس گرفت و به من دستور داد دست از نوشتن در روزنامه ها بردارم. او مرا تهدید کرد که مخالفت با این فرمان مجازات سنگینی خواهد داشت که حداقل آن حبس است. خواستم علتش را جویا شوم که با خشم جوابم را داد: اطاعت کن و بحث نکن.

این نویسنده در ادامه می‌گوید: مرا به مکانی نامعلوم در ریاض منتقل کردند در آنجا بازجویی‌ها و توهین‌ها شروع شد و تا دو روز کامل زیر شکنجه روانی بودم، از من درباره مقالات و توئیت‌هایی که منتشر کرده بودم سوال می‌کردند و در این بین کلی فحش، ناسزا و تهدید به شکنجه بارم کردند.

خانم سلیمان همان گونه که در توئیت خود آورده از بیم اینکه همان بلایی که سر دیگر فعالان بازداشتی آمده سر او بیاید مجبور به فرار از کشورش شده است، او در توئیت خود می‌نویسد: در جستجوی امنیت و برای اینکه آزادانه نفس بکشم چاره‌ای جز فرار از کشور نداشتم بنابراین به هلند آمدم و هم اکنون در این جا به عنوان پناهنده زندگی می‌کنم این را کتمان نمی‌کنم که بیم دچار شدن به سرنوشت فعالان بازداشتی از جمله شکنجه، ناپدید شدن و حتی تجاوز به عنف را داشتم.

بنا به گزارش‌های نهادهای ویژه بین المللی، شمار زیادی از فعالان زن سعودی به دلیل جانبداری آنها از حقوق بشر و آزادی‌های مدنی که توسط حکومت ریاض سرکوب می‌شود در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.

روزنامه «وول استریت ژورنال» آمریکا پیشتر تاکید کرد که سعود القحطانی ناظر بازجویی از یکی از فعالان زن بازداشتی بوده و او را تهدید به تجاوز، قتل و انداختن در سرویس بهداشتی کرده است.

این منبع به نقل از منابع آگاه نوشت القحطانی در شکنجه خانم «لجین الهذول» یکی از فعالان بازداشتی حضور داشته و او را تهدید به تجاوز، استفاده از شوک الکتریکی و غرق مصنوعی کرده است.

فاش شدن قتل و تکه‌تکه شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور سعودی در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه که دوم اکتبر (دهم میزان/مهر ماه) گذشته روی داد، رسوایی بزرگی برای آل سعودی ایجاد کرده و همین سبب شده موارد مشابه اندک اندک افشا شود.

  پربازدید ترین