• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادامه اعتراضات در صربستان؛ 25000 نفر در تظاهرات ضددولتی شرکت کردند

ادامه اعتراضات در صربستان؛ 25000 نفر در تظاهرات ضددولتی شرکت کردند

هزاران نفر از مردم صربستان دیشب در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور بار دیگر در پایتخت تظاهرات کردند.

حدود 25 هزار نفر از مردم صربستان بار دیگر در اعتراض به سیاست‌های دولت «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان در بلگراد تظاهرات کردند.

بنابر گزاش خبرگزاری فرانسه، دیروز چهارمین شنبه اعتراض در بلگراد رقم خورد. برخی از معترضان شعار می‌دادند: «ووچیچ دزد!» و پلاکاردهایی را با خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «دیگر دروغگویی بس است».  تظاهرات‌کنندکان دولت را متهم می‌کنند که تحمل منتقدان، مخالفان، رسانه‌ها و جامعه مدنی را ندارد و آنها را تحت فشار می‌گذارد.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، با بوق و سوت در این تجمع حاضر شده بودند. مشابه این وضعیت در تظاهراتی که دهه 1990 میلادی که علیه «اسلوبودان میلوشویچ» رئیس جمهور وقت یوگسلاوی برگزار شد، رخ داده بود. ووچیچ در  واکنش به اعتراض‌های اخیر در روزهای گذشته اعلام آمادگی کرده تا صدای معترضان و «نه دروغ‌های مخالفان» را بشنود. در تظاهرات دیشب بر خلاف دیگر تظاهرات‌ها، نمادهای احزاب این کشور دیده نشده است.

این تظاهرات‌ها که از آغاز ماه دسامبر برگزار شده‌اند، نخستین اعتراض‌های شدید به معنای واقعی علیه ووچیچ در پی پیروزی وی در انتخابات سال 2017 است. جرقه تظاهرات اخیر به اواخر ماه نوامبر بر می‌گردد، یعنی زمانی که به «بروکو استفانویچ» رهبر چپ‌گراها در شهر «کروسواچ» واقع در جنوب صربستان حمله شد.

طبق اخباری که درباره این واقعه منتشر شده، افرادی با پیراهن‌های سیاه استفانویچ را به وسیله ادوات آهنی مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را به شدت زخمی کردند. این افراد البته بعدا دستگیر شدند و ووچیچ هم این واقعه را محکوم کرد. با این حال مخالفان دولت معتقدند که رئیس جمهور با سخنان نفرت پراکنانه علیه منتقدان، شرایط را برای ارتکاب چنین خشونتی مساعد کرده است.

  پربازدید ترین