• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا عربستان سعودی وارد پروسه صلح افغانستان شده است!؟

چرا عربستان سعودی وارد پروسه صلح افغانستان شده است!؟

دفتر مطبوعاتی ارگ با نشر خبرنامه‌ای نوشت که محمد اشرف غنی طی تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی، از نقش و پشتیبانی عربستان سعودی از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان قدردانی کرد.

اشرف غنی نقش کنفرانس سعودی را در راستای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان ارزنده خواند و گفت که کنفرانس سعودی یک گام و آغاز خوب برای مراحل بعدی می‌باشد.
پادشاه عربستان سعودی در این مکالمه تلفنی گفت که عربستان سعودی به پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان باور دارد و در راستای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان به تلاش‌های‌شان ادامه خواهند داد.

پادشاه عربستان سعودی تاکید کرد که کشورش به همکاری با دولت افغانستان در روند صلح متعهد است تا به برقراری صلح و ثبات در این کشور کمک کند.
ملک سلمان تصریح کرد که حل منازعه جاری در افغانستان تنها از طریق مذاکرات و رسیدن به یک مصالحه سیاسی امکان پذیر است.

اعلام آمادگی ملک سلمان برای ایفای نقش در روند صلح افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز ظاهرا عربستان سعودی تلاش کرد تا طالبان را از طریق برگزاری نشست علما تحت فشار قرار دهد.
عربستان سعودی اوایل سالجاری میلادی نیز نشستی را در ریاض به منظور مشروعیت‌ زدایی از جنگ طالبان در برابر نیروهای خارجی برگزار کرده بود اما هیچکدام از آن نشست ها به نتیجه نرسید و حتی پیگیری نشد.

بر هیچکسی پوشیده نیست که طالبان و داعش و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان، با هدایت و نقشه آمریکا، پول عربستان و همکاری پاکستان به وجود آمده و تقویت شدند.
عربستان سعودی در این میان نه تنها از راه کمک های مالی و تامین بودجه مخالفان مسلح در افغانستان آنان را یاری رسانید که از نظر مذهبی تاثیر بسزایی روی این گروه ها داشته و در طول دوران جنگ همواره مشوق آنان در مبارزه مسلحانه تا ایجاد یک حکومت وهابی در افغانستان بوده است.

از آنجا که عربستان سعودی مهمترین حامی مالی طالبان در تشکیل حکومت طالبانی بوده و اولین کشوری بود که آن حکومت را به رسمیت شناخت، تا کنون وظیفه خود دانسته است که از آنان حمایت کند تا شاید بتواند از طالبان و دیگر گروه های مسلح در راستای اهداف منطقه ای خود با تبلیغ مذهب وهابی استفاده کند.

اما چرا عربستان سعودی وارد پروسه صلح افغانستان شده و تصمیم گرفته است که طالبان را به میز مذاکره با دولت افغانستان بکشاند؟
عربستان سعودی متهم است که در همسویی با سیاست‌های آمریکا تصمیم گرفته است تا طالبان را تشویق کند تا در روند صلح با دولت افغانستان مذاکره کنند در حالیکه قلبا به این کار راضی نیست.

اما واقعیت قضیه می تواند طور دیگری باشد!
در چند ماه گذشته عربستان سعودی تلاش کرده است تا جایگاه خود را در معادلات افغانستان از طریق مداخله در روند صلح تثبیت کند.
مداخله عربستان سعودی می‌تواند باعث پیچیدگی در روند صلح شده و تلاش‌های دولت افغانستان برای رسیدن به توافق سیاسی با طالبان را با مشکل روبرو کند.
این سیاست دقیقا همان چیزی است که عربستان سعودی دنبال آن است، داغ کردن تنور جنگ اما اینبار با شعار صلح!

کشیده شدن پای کشورهای عربی بخصوص عربستان و امارات به بازی جنگ و صلح افغانستان، بار سنگین مدیریت و همچنین هزینه این بازی را از دوش غربی ها سبک می کند و مسلمانان را رو در روی هم قرار می دهد و اینبار کافر خارجی نیست که طرف آنها باشد و بهانه آنها برای جنگیدن! بل مسلمانانی از جنس خودشان که باعث شود نگاه کفار به مسلمانان بیشتر از این خدشه دار شده و این موضوع سبب گردد که دیگر هیچ فرد غربی بسوی اسلام گرایش پیدا نکند.
از طرف دیگر واکنش ایران به این موضوع برای افغانستان خطرناک خواهد بود.

قرار است تا دو هفته‌ی دیگر چهارمین دور نشست مذاکرات صلح افغانستان با حضور نمایندگان کشورهای امریکا، افغانستان، منطقه و گروه طالبان در شهر جده عربستان سعودی برگزار شود و دولت افغانستان اعلام کرده است که طالبان حاضر به مذاکره با آنان در این نشست شده اند، اما سخنگوی طالبان این موضوع را تکذیب کرده افزوده است که موضع طالبان تغییر نکرده و آنان با نمایندگان اداره کابل گفتگو نخواهند کرد.

  پربازدید ترین