• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

منافع ایران و افغانستان در این نهفته است که تفاهم و تعاملات بیشتری باهم داشته باشند

منافع ایران و افغانستان در این نهفته است که تفاهم و تعاملات بیشتری باهم داشته باشند

مردم افغانستان ایران را به عنوان یک کشور همسایه، دوست و برادر خود می دانند و هیچ گاه کشورهای دیگر و از جمله امریکا و انگلیس نمی توانند جای ایران را برای افغانستانی ها بگیرند.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: منافع دو کشور اسلامی ایران و افغانستان در این نهفته است که تفاهم، همدلی، همسویی و تعاملات بیشتری باهم داشته باشند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر اخیر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کابل اظهار داشت: دو کشور اسلامی افغانستان و ایران دارای مشترکات فراوان دینی، فرهنگی و زبانی هستند و سفرهای متقابل مقامات دو کشور می تواند در استحکام و گسترش هرچه بیشتر روابط اثرات مثبتی داشته باشد.
وی افزود: امروز افغانستان نیازمند صلح و ثبات است به همین خاطر گاهی روسیه برنامه صلح افغانستان را پیش می برد، گاهی امریکایی ها از هزاران کیلومتر دورتر می آیند و دم از صلح و مصالحه می زنند اما به دنبال منافع خود هستند، گاهی اندونزی تلاش هایی می کند و گاهی هم کشورهایی مانند عربستان سعودی دم از همکاری برای صلح در افغانستان می زنند در حالی که بیشتر مصیبت های افغانستان از وهابی هایی سرچشمه می گیرد که در آن کشور قدرت دارند.

این فعال سیاسی کشورمان گفت: اما افغانستان و ایران مرزهای طولانی، تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک، گویش های زبانی مشترک و از همه مهمتر دین مشترک دارند بنابراین چنین سفرهایی و مخصوصاً سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کابل بویژه در این برهه زمانی که افغانستان نیازمند صلح و ثبات است بسیار بجا بود و مورد استقبال گرم دولت افغانستان هم قرار گرفت.

جعفری یادآور شد جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای برقراری صلح در افغانستان تلاش کرده و افغانستان هم از این تلاش ها استقبال می کند، ایران کشوری است که طی چند دهه گذشته از مهاجرین افغانستانی پذیرایی کرده، در جهاد افغانستان سهیم بوده، بنابراین همکاری دو کشور در زمینه های مختلف می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

به گفته دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گام های بهتری باید در راستای تفاهم و همدلی میان دو کشور برداشته شده برخی مشکلات کوچک موجود رفع شود.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان ایران را به عنوان یک کشور همسایه، دوست و برادر خود می دانند و هیچ گاه کشورهای دیگر و از جمله امریکا و انگلیس نمی توانند جای ایران را برای افغانستانی ها بگیرند از همین رو انتظار می رود جمهوری اسلامی ایران هم توجه بیشتری نسبت به افغانستان داشته باشد و مراودات دو ملت و دو ملت روز به روز گسترش پیدا کند.

  پربازدید ترین