• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دعاهایی که هرگز مستجاب نمی گردد !

دعاهایی که هرگز مستجاب نمی گردد !

نه با دعای جنرال دوستم ازبکها و ترکمن ها به حق و حقوق شهروندی خود می رسند و نه هم با دعای حکمتیار پشتون ها از فرهنگ جنگ و بدبختی نجات پیدا می کنند.

جنرال دوستم اخیراً گفته بود که با جریانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده یک جا میشود که پست معاونت اول ریاست جمهوری را به مردم ازبک و ترکمن بدهند، این آقای دوستم در پست معاونیت اول ریاست جمهوری خود چه گلی را به نفع مردم ازبک و ترکمن انجام داده است که اکنون می خواهد ثریا دلیل و یا ذکی را دکور اطاقهای ارگ بسازد.

مردم ازبک و ترکمن از طریق پست اول معاونت ریاست جمهوری به حق و حقوق خود نمی رسند بلکه با طرح های سالم و بینیش عاقلانه می توانند حق و حقوق شهروندی خود را با همبستگی درونی خود بالای دگران و زیاده خواهان تحمیل کنند.

جنرال دوستم و هر یک از آنهایی که برای معاونت صف بسته‌اند باید بدانند که قدرت در معاونت و هیچ پست دیگر وابسته نیست بلکه سیستم سیاسی در افغانستان معیوب است همانگونه که اشرف غنی احمدزی همگان را سلب صلاحیت کرد دیگران هم می توانند چنین کنند.

از آن جایی که افغانستان کشور متشکل از اقوام است باید نظام سیاسی افغانستان به نفع تمام اقوام کشور تغییر کند و از نظام متمرکز بسوی نظام غیر متمرکز و نوع فدرالی سوق داده شود تا تمام اقوام کشور سرنوشت خود را در قدرت و ثروت سهیم بدانند، لذا چنین دعا های فقط برای حفظ پایگاه و جایگاه شخصی است و نمی تواند در آن خواسته های مردمی جا داشته باشد.

◘  حسن علی عدالت

  پربازدید ترین