• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توزیع قدرت و امنیت در محلات یا نظام فدرالی؟

توزیع قدرت و امنیت در محلات یا نظام فدرالی؟

نهادِ پژوهشی RAND، از سند پنجاه صحفه‌ ای پرده برداشته است که در آن از توافق میان ایالات متحده‌ی آمریکا، حکومت افغانستان و تحریک طالبان مبنی بر برقراری آتش‌بس و ایجاد حکومت مؤقت برای 18 ماه سخن رفته است. براساس گزارش طلوع نیوز، در صورت تحقق مفاد این سند، قدرت وامنیت به محلات تعلق خواهد گرفت. ریاست حکومت در صورت عدم توافق عمومی برسر یک فرد، دوره‌ای خواهد بود. دراین سند، به صراحت آمده است که توزیع قدرت وامنیت به محلات امر مهم خواهد بود.

بحث فدرالی شدن افغانستان، از چند سال به این سو در شماری از محافلِ سیاسی و پژوهشی جهان مطرح بوده است از انگلستان تا آمریکا. آقای روباکر و شمار دیگری از سناتوران و پژوهش‌گران آمریکایی برضرورت ایجاد دولت فدرال در افغانستان چندین بارودرچندین مقاله تأکید کرده اند.(مقالات پژوهش‌گران آمریکایی از سوی فدرالیست‌های افغانستان قبلا به فارسی برگردان شده اند). جیمز سمیت، مایک سینر (پژوهش گر و کارشناس مسایل افغانستان) و اخیراً هم یک تن از ژورنالیستان با سابقه‌ و برجسته‌ ی کاخ سفید بر فدرالی شدن افغانستان تأکید داشته اند. فیشر وزیر خارجه‌ی سابق آلمان نیز وضاحت داده بود که: «تنها راه تضمین ثبات و تثبیت جایگاه وحضور همه‌ی گروه‌ها درافغانستان، فدرالیسم است».

سندی که RAND, افشا کرده است، یعنی موضوع توزیع قدرت و امنیت در محلات محتوای همان دولت فدرالی‌ای که ما بارها بر ضرورت آن در افغانستان تأکید کرده‌ایم‌، می‌باشد.

هرچه باشد، آنچه بنام توزیع قدرت و امنیت در سند آمده است همانا فدرالیسم است که بارها در سخنرانی‌ها و برنامه‌های حزب کنگره‌ی ملی و برنامه‌های انتخاباتی اینجانب توضیح داده شده است.
این یک قدم مبارک برای فدرالی شدن افغانستان می‌باشد، برای فدرالیست‌ها تبریک می‌گویم‌.
یادداشت: RAND یکی از نهادهای مهمِ پژوهشی کاخ سفید است.

نگارنده: دکترلطیف پدرام

  پربازدید ترین