• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا نشست صلح در عربستان برگزار نشد؟

چرا نشست صلح در عربستان برگزار نشد؟

عربستان سعودی برای برگزاری نشست صلح افغانستان و راضی کردن طالبان جهت مذاکره با هیات دولت افغانستان، یک شرط مهم گذاشته بود که مورد پذیرش خلیلزاد و همچنین مسوولان حکومتی افغانستان قرار نگرفت.

رییس استخبارات عربستان سعودی از مشاور عالی امنیت ملی اشرف غنی خواسته بود تا چهار حزب اصلی سیاسی افغانستان را منحل کند و رهبران آنها را در انزوا قرار دهد تا در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد و یا در مقام معاون شرکت نکنند.
این چهار حزب شامل حزب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی، حزب جنبش ملی و حزب وحدت می باشد.

حزب جمعیت اسلامی به دلیل نزدیکی به برخی از کشورهای آسیای میانه و ایران، حزب اسلامی حکمتیار به دلیل همسویی با سیاست های حزب توسعه ترکیه و همچین دولت ترکیه، حزب جنبش ملی به دلیل قرابت و نزدیکی به قزاقستان و ترکیه و حزب وحدت اسلامی به دلیل همسویی و ارتباط با ایران، در لیست سیاه استخباراتی عربستان سعودی قرار گرفته اند و عربستان خواهان انحلال این احزاب شده بود.

دولت افغانستان که از خود اختیاری ندارد، پس از مخالفت زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارتخارجه آمریکا برای صلح افغانستان، این خواسته عربستان سعودی را نپذیرفت و از خیر نشست صلح در عربستان سعودی گذشت.

هرچند انحلال این احزاب می تواند گام مثبتی بر آینده کشور قلمداد شود، اما در موقعیت فعلی قدرتی که بتواند این احزاب را منحل کند در کشور وجود ندارد. از طرف دیگر اشرف غنی برای انتخابات ریاست جمهوری به سران این احزاب نیاز دارد تا به وسیله آنان پیروزی خود را در انتخابات تثبیت نماید.

عربستان سعودی که از نظر سیاسی مقابل ایران، روسیه و ترکیه قرار دارد، از هر وسیله ای برای ضربه زدن به کشورهای طرف مقابلش استفاده می کند. در این روند گاهی تصامیم عجولانه و نابخردانه ای می گیرد هرگز زمینه عملی پیدا نمی کند.

عربستان که به قدرت پول زایران حج و درآمدهای نفتی خویش می بالد، انتظار دارد تا هرتصمیم عجولانه و نابخردانه اش در هر کجای جهان عملی شود. در حالیکه در برخی کشورها مانند افغانستان هر تصمیم حتی اگر پشتوانه پولی محکمی هم داشته باشد، زمینه عملی شدن پیدا نمی کند.

جای تعجب است که عربستان سعودی با آنهمه تست و خطا در حیطه افغانستان و باصرف پول های فراوان جهت ایجاد و تقویت افراط گرایی در کشور ما، هنوز از لحاظ سیاسی به پختگی نرسیده و گاها تصامیمی می گیرد که همگان حتی آمریکا و دولتمردان افغانستان را به تعجب وامیدارد.

نشست صلح افغانستان در عربستان سعودی برگزار نشد اما علت برگزار نشدن این نشست در عربستان، بگونه دیگری رسانه ای گردید و آن ابهت دادن به طالبان بود که آنان نپذیرفته اند در نشست عربستان شرکت کنند! درحالیکه یکی از تمویل کنندگان اصلی طالبان عربستان است، پس این خبر نمی تواند به واقعیت نزدیک باشد و صرفا برای انحراف اذهان عمومی اینگونه رسانه ای شده است.

  پربازدید ترین