• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یکی از شیوه های غیر انسانی تهدید دولت با قطع برق

از سالیان متمادی بدینسو شیوه های مبارز ه علیه دولت های حاکم یکی را هم تخریب پایه های برق تشکیل میدهد. چنانچه در زمان حاکمیت حزب دیموکراتیک خلق افغانستان مجاهدین به کمک و یاری استخبارات پاکستان به قطع ارتباط برق با تخریب پایه های برق در ساحات نغلو و سروبی مبادرت میورزیدن که این طرز فعالیت تخریبی سالها دوام نمود ونه تنها از ان ابراز پیشمانی و ندامت مینمودند بلکه با افتخار تمام از ان در جراید مجله ها و نشرات شان انعکاس داده میشد و در این طرف قضیه مردم مظلوم و بیچاره کشور بطور اخص مردم کابل قرار داشت که در زمستان های سرد و فصل گرمای شهر کابل از بی برقی رنج میبرند اطفال بیچاره ما با سردی زمستان دست وپنجه نرم کرده ودر تاریکی وبا استفاده از روشنی ارکین درس های خویش را تعقیب مینمودند.

این رسم و فرهنگ شوم از دیر زمانی دراین کشوررواج دارد . از جمله سردسته های این عمل یکی هم شخص وزیر دفاع اسبق کشورکه در ان زمان وظیفه اصلی وی با کمال بیشرمی و قباعت تخریب پایه های برق شهر کابل بود.

بیاد دارم یک نفر از طرفداران ظاهر شاه که در ساحه از نفود قومی بر خورداربود .بنام خان کروخیل که د ر اصل جاسوس استخدام شده سازمان ای، اس ، ای پاکستان بود با دولت وقت زمان شهید داکتر نجیب در تماس شده تعهد نمود که در بدل گرفتن پول هنگفت از پایه های برق حافظت میکند. اما بادرد و دریغ این شخصی دورو با گرفتن پول گزاف از دولت وقت و ارایه اطلاعات جعلی بعداز مدت طولا نی ارتباط، در اخرین روز هایی که ارتباط وی با استخبارات پاکستان افشا شد. اکثریت پایه های برق را تخریب و خودوافرادش دوباره به پاکستان جایگاهی اصلی اش فرار نمودند.

این رسم و فرهنگ فعالیت تخریبکارانه از همان زمان الی امروز ادامه دارد. اگر درشرایط فعلی طالب ها به تخریب پایه های برق مبادرت میورزند و دولت موجود و علمای کرام انرا یک عمل تخریبی و غیر اسلامی قلمداد میکنند همین اقایان دیروز هم خود عامل تخریب این پایه های برق بودند. ایا در ان زمان مردم مظلوم اعم از طفل ،زن، مرد، پیر و جوان، محصل، متعلم، کسبه کار و صاحب فابریکات که نیازی جدی به برق داشتند.

این عمل را چر ا تقبع نمیکردند وانرا جرم وعمل غیر اسلامی قلمداد نمیکردند و از ان اجتناب نمی ورزیدن تخریب پایه برق از جمله افتخارات شان محسوب میشد که شهر رادر تاریکی قرار دهند و با نبود برق مردم را از دولت وقت متنفر سا زند. نمیدانم تفاوت در چه است؟ نظر این اقایون تغییر کرده امروز تخریب پایه های برق جرم شمرده میشود و دیروز بدان افتخار میکردند. در حالیکه در ان زمان هم این عمل شان علیه منافع مردم مظلوم و بیچاره کشور بود زیرا نیرو های امنیتی کشور از امکانات فراهم اوری برق جهت فعالیت های شان در مشکل جدی قرار نداشتند صرف این مردم بیچاره و رنجدید ه ما بودند که از بی برقی در زمستان از شدت سرما و در گرما از حرارت افتاب و گرمی رنج میبردند.

در شرایط دیروز تمام کشور های غربی بشمول امریکا و گروه های مسلح مخالف، جهت تخریب این پایه های برق عمل میکردند و دولت در کمترین وقت میتوانست دوباره انرا فعال نماید و در شرایط فعلی همه این کشور ها بشمول خود این گروه در جهت تامین امنیت ان کار میکنند ولی با تاسف توان انرا ندارند از تخریب پایه های برق و سایر فعالیت های تخریبی جلوگیری نمایند. این است تفاوت ها،این است تعهد به مردم، این است احساس مسوولیت در برابر مردم و وطن.

قطع برق در ان زمان که باعث و فرورفتن شهرها در تاریکی میشد. مردم مظلوم بیچاره ما از نعمیت ان محروم میشدند یک عمل قهرمانانه و اسلامی قلمداد میشد ولی امروز در مورد حتی اعضای مجلس سنا کشور عده از ایشان در این عمل در زمان گذشته مستقیم و یا غیر مستقیم سهم داشتند چنین نظر دارند.
براساس گزارش ها، فضل‌هادی مسلم‌یار رییس سنا در نشست مجلس گفت که طالبان با قطع برق بر مردم غیر نظامی، مرتکب یک عمل وحشیانه شده‌اند.
آقای مسلم یار افزود که این عمل طالبان با عمل انجام حمله انتحاری و انفجاری بر مردم افغانستان یکی است.
او از حکومت خواست که به هرشکل ممکن جلو چنین اعمال وحشیانه را بگیرد.

عبدالله قرلق دیگر عضو مجلس هم در واکنش به تخریب یک پایه برق در ولایت بغلان از سوی طالبان، گفت: “قطع برق ظلم کلان در حق مردم است و اگر طالبان یک گروه تروریستی نیست چگونه در حق مردم چنین ظلمی را مرتکیب می‌شوند”.
آقای قرلق افزود که مردم را در تاریکی فرو بردن خلاف عقل، منطق و دین است؛ زیرا براساس دستورات اسلامی برای مردم باید سهولت ایجاد کنند نه اینکه مردم را با دشواری مواجه سازند.

نظر محمد فقیری دیگر عضو مجلس هم یاد آور شد که تخریب پایه برق از سوی طالبان مسلح در واقع دشمنی و جنایت در برابر مردم عام افغانستان است.
فیصل سمیع هم گفت که طالبان مسلح با قطع لین برق در بغلان تنها برای مردم رنج خلق کرده اند و صدای بلندگوهای مساجد را خاموش کرده اند.
آقای فیصل خاطرنشان کرد که لین برقی را قطع کرده اند که مردم ولایت های کابل، ننگرهار، پروان، و میدان وردک از این برق استفاده می‌کردند.
طالبان مسلح دو شب پیش یک پایه برق وارداتی ازبکستان را در ولایت بغلان با انفجار ماین تخریب کرده است.

در همین حال، شرکت برشنا می‌گوید که کار ترمیم این پایه برق آغاز شده و کارمندان به ساحه رسیده اند.
پیش از این نیز طالبان مسلح پایه‌های برق وارداتی را در ولایت های بغلان و قندوز تخریب و برق را بر مردم قطع کرده اند.
بدون هیچ نوع تعصب در مورد سطوری چند تحریر کردم زیرا خود م نیز از باشنده های شهر کابل بودم سالیان دراز مزه تلخ بی برقی رابا اطفال قد و نیم قدم چشیده ام و هنوزهم انها روز های دشوار را بیاد دارم.

با عرض حرمت
ادریس اریب

  پربازدید ترین