• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حامد کرزی: امریکا افغانستان را ترک نخواهد کرد، زیرا امریکایی ها برای ترک نیامده اند

حامد کرزی: امریکا افغانستان را ترک نخواهد کرد، زیرا امریکایی ها برای ترک نیامده اند

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور با بیان اهمیت راهبردی و بسیار مهم افغانستان برای امریکا، می‌گوید که باور دارد امریکا افغانستان ترک نخواهد کرد، زیرا امریکایی برای ترک نیامده‌اند.
 
حامد کرزی که در نشست سالانه «رایسینا» در هند سخن می‌گفت، افغانستان را دارای موقعیت راهبردی بسیار مهم برای واشنگتن خواند و گفت: "من از جمله کسانی استم که باور دارند ایالات متحده افغانستان را ترک نخواهد کرد. آنان برای ترک نیامده‌اند. بنابراین آنان در افغانستان حداقل در چارچوب توافق‌نامۀ دوجانبۀ امنیتی خواهند ماند".
 
وی خاطرنشان کرد: "امریکاییان با طالبان نیز درباره پایگاه‌های‌شان گفت‌وگو کرده‌اند".
 
این سیاست‌مدار برجسته کشور افزود: "کتاب رابرت کیلن را بخوانید که در آن آمده است که افغانستان دارای اهمیت حیاتی راهبردی است، زیرا همه همسایه‌های آن ابرقدرت‌ها استند".
 
وی در عین حال در مورد روند صلح افغانستان هشدار داد که هرگاه روند صلح به گونه کامل بین‌الافغانی نباشد و کشورهای همسایه افغانستان و منطقه از آن پشتبیانی نکنند، به موفقیت نخواهد رسید.
 
آقای کرزی در بخش دیگری از سخنانش هرچند نقش پاکستان را در روند صلح  افغانستان نسبت به هر کشور دیگر مهم می‌داند، اما می‌گوید که امیدوار است تا نظامیان آن کشور از مداخله در امور افغانستان دست بکشند.
 
وی از ایالات متحده خواست تا نقش کشورهای منطقه از جمله روسیه را در افغانستان درک نماید.

  پربازدید ترین