• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روابط ایران و طالبان از افسانه تا واقعیت

ایران حامی گفت‌وگوی های صلح در کابل برای رسیدن به یک راه حل عاقلانه سیاسی در افغانستان است؛ چراکه حاصل شدن چنین مقصودی هم به نفع ایران و هم به نفع تمامی طرف‌های درگیر در مناقشه افغانستان است.

مدتی است که برخی از رسانه های غربی و داخلی مدعی وجود ارتباط گسترده میان ایران و گروه طالبان شده اند، در این نوشتار کوتاه به دنبال دست یافتن به نگاهی درست در مورد این مسئله هستیم:

ایران قربانی تروریسم در عصر سیطره طالبان
شاید خاطره حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف و کشته شدن خبرنگاران ایرانی هنوز کاملاً از اذهان عمومی پاک نشده باشد، افغانستان در پاسخ به این جنایت، امارت اسلامی به رهبری ملامحمد عمر طالبان پاکستانی را مقصر اصلی قلمداد کرد و از دادن پاسخ مناسب به فاجعه‌ی فوق  شانه خالی کرد.

بیرون کردن عناصر ایرانی از افغانستان و سالها دشمنی با ایران از دیگر مشخصه های بارز دوران زمامداری  طالبان در افغانستان بود. به علاوه صدور تروریسم از افغانستان به ایران به وسیله طالبان هنوز نیز ادامه دارد چنان که جلیل قنبر زهی رهبر گروهک تروریستی انصار الفرقان در منطقه بلوچستان ایران توسط طالبان آموزش چریکی و عملیاتی دیده بود.

ایران و معضل مواد مخدر در حکومت طالبان
مسئله دیگری که ایران از زمان آغاز زمامداری طالبان در سال1994 تا به امروز با آن دست به گریبان  است معضل مرگ آور شیوع مواد مخدر در میان جوانان این کشور است، کشت خشخاش و صدور مواد مخدر به طورگسترده از زمان حکومت طالبان در افغانستان آغاز شد، ظاهراً هدف طالبان از صدور گسترده مواد مخدر در این زمان دو چیز بود اولاً تأمین منابع مالی مورد نیاز خویش و ثانیاً آلوده ساختن نسل  جوان کشورهای مخالف خویش به این ماده مرگ آور با هدف نابود کرد نیروی انسانی آنها در بلند مدت در این میان ایران هنوز مجبور به تحمل خسارات وارده از صدور مواد مخدر توسط شبه نظامیان طالبان به درون مرزهای حود است.

تأمین امنیت مرزها مهم ترین هدف ایران از ورود به مناقشه‌ی افغانستان
نزدیکی ولایت استراتژیک هرات به مرزهای شرقی ایران به اهمیت افغانستان به عنوان یک همسایه‌ی شرقی این کشور می‌افزاید لزوم تأمین امنیت مرزهای شرقی ایران و متعاقب آن ایجاد امنیت در ولایت هرات، این کشور را بر آن داشت تا با برخی از طرف های درگیر در مناقشه افغانستان همچون احمد شاه مسعود و برهان الدین ربانی روابط دوستانه ای بر قرار کند، در تمام این مدت ایران در کنار ائتلاف شمال دشمن سرسخت طالبان به شمار می رفت و سیاست ایران در طول مدت درگیری ائتلاف شمال و قدرت گیری مجدد این ائتلاف در کابل، ایران به روابط دوستانه‌ی خویش با دولت قانونی افغانستان ادامه داد.

فراموشی تاریخی رسانه های غربی
ارائه تحلیل های غیر منصفانه مبنی بر رابطه ایران با طالبان در حالی است که این قبیل رسانه ها نقش برجسته پاکستان و نهادهای امنیتی این کشور در شکل گیری طالبان در افغانستان را به بوته فراموشی سپرده اند و حمایت افرادی مانند مولوی سمیع الحق از رهبران با نفوذ حزب جمعیة العلمای پاکستان از طالبان را به کلی از یاد برده اند و حمایت آمریکا از جریان های تروریستی موجود در افغانستان سال1979 مانند القاعده به رهبری اسامه بن لادن برای مقابله با شوروی را به کلی از یاد برده اند و اینک به متهم ساختن ایران به داشتن رابطه با طالبان می پردازند.

ایران حامی گفت‌وگوی های صلح برای رسیدن به راه حل سیاسی در افغانستان
در مقطع کنونی ایران حامی گفت‌وگوی های صلح در افغانستان برای رسیدن به یک راه حل عاقلانه سیاسی در افغانستان است؛ چراکه حاصل شدن چنین مقصودی هم به نفع ایران و هم به نفع تمامی طرفهای درگیر در مناقشه افغانستان است. دولت با رسیدن به صلحی پایدار با طالبان می تواند ثبات سیاسی به وجود آمده در کشور را تداوم بخشد و از طرفی طالبان نیز به عنوان بخشی از جامعه ی افغانستان با مستحیل شدن در ملت خویش می توانند به آغوش مردم بازگشته و زندگی جدیدی را آغاز کنند. در این میان مخالفان صلح به دنبال جنگ افروزی هر چه بیشتر در درون افغانستان جنگ زده هستند.

  پربازدید ترین