• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سراسیمه شدن ارگ نشینان از سخنان وزیر خارجه ایران

سراسیمه شدن ارگ نشینان از سخنان وزیر خارجه ایران

شاحسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ که در حقیقت موضع اشرف غنی احمدزی و یا در کل نقطه نظر ارگ نشینان را با رسانه ها و مردم در میان می گذارد محمد جواد ظریف دیپلومات مشهور و کار کشته ایران را متهم به سخنگوی طالبان نموده و برایش خط و نشان تعیین کرد که به جای افغانستان در امور داخلی ایران توجه داشته باشد.

البته مرتضوی بعد از چند ساعت پست فیسبوکی خود را پشیمان شده حذف کرد ، اینکه چه باعث شده است که مرتضوی پست فیسبوکی خود را حذف کند دلیلش معلوم نیست آنچه که مرتضوی را واداشته است که بسیار به عجله در قبال سخنان جواد ظریف بدون در نظر داشت عرف دیپلماتیک و ملاحظات همسایگی دو کشور عکس العمل نشان بدهد شاید بیشتر به خاطر رضایت آمریکایی ها بوده است که بعداً با اشاره اشرف غنی احمدزی حذف شده باشد چون اظهارات محمد جواد ظریف کمتر از چیزی است که ارگ نشینان چه در زمان کرزی و چه در زمان احمدزی برای طالبان در نظر گرفته اند.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک تلویزیون هندی چنین گفته است: "غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان هیچ نقشی نداشته باشند. اما این نقش نباید غالب باشد ... درباره این که به گروه طالبان در آینده نقشی در دولت داده شود، مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند... ما در منطقه و فراتر از آن، برای کمک به افغان‌ها در این تصمیم باید زمینه‌سازی کنیم نه این که تحمیل کنیم ... فکر می‌کنم هیچ کس در منطقه، دولتی تحت سلطه طالبان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. فکر کنم در این زمینه تقریبا یک اتفاق نظر وجود دارد."

در این سخنان جواد ظریف هیچ نکته برضد ارگ نشینان نیامده است برخلاف ایرانی ها در زمان که ارگ نشینان از مذاکرات با طالبان و آمریکای ها کنار گذاشته شده اند و پشت دروازه ها سرآسیمه می گردند مانند فرشته نجات به داد ارگ نشینان رسیدند و از مذاکرات طالبان با ارگ نشینان پشتبانی و میانجیگری کردند تا جایی که بالاترین مقام ایرانی خبر از کنار گذاشتن سلاح توسط طالبان دادند ، از قراین برمی آید که ارگ نشینان بسیار آشفته و سراسیمه شده اند و هیچ نمی دانند که چه می خواهند و یا چه می گویند ورنه اظهارات محمد جواد ظریف بیش از اینکه به ضرر ارگ نشینان باشد به نفع ارگ نشینان است.

  پربازدید ترین