• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار محمد کریم خلیلی با جنرال دوستم پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور

دیدار محمد کریم خلیلی با جنرال دوستم پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور

ائتلاف بزرگ سیاسی برخلاف گرمی روزهای اول تشکیل و خط و نشان کشیدن‌های کلان برای حکومت رفته رفته سرد و سردتر شد و اینک کار به جایی رسیده که اعضای آن هریک به نوعی از ائتلاف زاویه گرفته و به دنبال منافع خود رفته‌اند.

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رئیس شورای عالی صلح، شنبه شب با سترجنرال عبدالرشید دوستم، مؤسس و بنیان‌گذار حزب جنبش ملی اسلامی و معاون اول ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کرد.

خلیلی و دوستم در دیدار شب گذشته خود که در ادامه سلسله دیدارهای قبلی آنان در منزل معاون اول رئیس جمهور در کابل صورت گرفت روی آرایش‌های انتخاباتی، چگونگی‌ ایجاد یک تیم قدرتمند در انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 و هماهنگی با احزاب و جریان‌های تأثیرگذار سیاسی در انتخابات پیش‌رو بحت و گفت‌وگو کردند.

در این جلسه، رهبر دو حزب وحدت اسلامی افغانستان و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان بعد از بحث و بررسی همه‌جانبه روی ضرورت هماهنگی‌های انتخاباتی توافق کردند هر دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تصمیم مشترک اتخاذ کنند.

گفت‌وگوی مشترک دو حزب با احزاب و جریان‌های سیاسی همسوی دیگر در مورد ایجاد یک تیکت انتخاباتی قوی از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

داکتر عباس بصیر و اسدالله سعادتی از اعضای برجسته‌ی حزب وحدت و باتور دوستم، سناتور قرلق و داکتر فرهمند از اعضای عالی رتبه ‌ی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز در دیدار شب گذشته دوستم و خلیلی حضور داشتند.

قابل‌یادآوری است حزب وحدت اسلامی افغانستان و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، سابقهٔ همکاری طولانی با همدیگر را دارند و متحدین طبیعی و تاریخی یکدیگر به حساب می‌آیند.

این در حالی‌ست که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان نیز دو حزب وحدت اسلامی و جنبش ملی اسلامی افغانستان در چارچوب تیکت انتخاباتی تیم تحول و تداوم به رسیدن غنی به ریاست جمهوری نقش مهمی داشتند.

این بار نیز در صورتیکه این دو حزب در یک اتحاد و همکاری وارد یک تیم انتخاباتی شوند، احتمال برنده شدن آن تیم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افزایش می‌یابد.
جنرال عبدالرشید دوستم به عنوان رهبر ترک تباران افغانستان یک بانک رأی کلان در افغانستان به شمار می‌رود و کریم خلیلی نیز می‌تواند در جذب آراء هزاره ها  نقش کلیدی داشته باشد.
جنرال دوستم و خلیلی اما از نوع رفتار رئیس جمهور غنی با هزاره‌ها و ازبک‌ها پس از رسیدن به قدرت گلایه‌مند بودند؛ جنرال دوستم همواره از عدم واگذاری صلاحیت‌های معاون اول ریاست جمهوری از سوی غنی می‌نالید و خلیلی علی‌رغم سکوت و رسیدن  به ریاست شورای عالی صلح در دل از غنی ناراضی بود.

جنرال دوستم در ادامه نارضایتی خود از حکومت به ائتلاف بزرگ سیاسی که در آن شماری دیگر از دانه درشت‌های عرصه‌ی سیاست افغانستان به شمول محمد محقق، معاون دوم رئیس اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و استاد عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، نیز حضور داشتند، پیوست و اعلام کرد هر تیمی که مورد تأیید این ائتلاف بزرگ سیاسی باشد، بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پیروزی خواهد رسید.

ائتلاف بزرگ سیاسی برخلاف گرمی روزهای اول تشکیل و خط و نشان کشیدن‌های کلان برای حکومت رفته رفته سرد و سردتر شد و اینک کار به جایی رسیده که اعضای آن هریک به نوعی از ائتلاف زاویه گرفته و به دنبال منافع خود رفته‌اند.

تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی به خوبی توانست تن حکومت را طوری بلرزاند که رئیس جمهور غنی برای بازگشت دوستم از ترکیه به افغانستان، قطع ارتباط با ائتلاف بزرگ سیاسی را یکی از پیش شرط‌ها در نظر بگیرد.

حکومت از هیچ تلاشی برای از هم پاشاندن این ائتلاف دریغ  نکرد و اینک با درنظرداشت احتمال پیوستن محمد محقق به تیکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، و مشخص نبودن تیم انتخاباتی دوستم و عطا محمد نور به نظر می‌رسد فاتحه ائتلاف بزرگ سیاسی خوانده شده باشد.

اینکه جنرال دوستم یک بار دیگر آراء انبوه ازبک‌ها را به صندوق غنی می‌اندازد یا خیر را گذشت زمان مشخص می‌کند اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد نوع دلجویی غنی از معاون اولش می‌باشد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دیدارهای مکرر خلیلی با غنی در راستای جذب دوباره دوستم برای غنی صورت می‌گیرد.

این همه در حالی‌ست که براساس اعلام برخی رسانه‌ها احتمال دارد مذاکرات صلح دولت با طالبان یا بهتر بگوییم مذاکره امریکا با طالبان کاری کند که انتخابات ریاست جمهوری حتی در سال آینده برگزار نشود و حکومت موقت با شرکت نمایندگان طالبان روی  کار آید.

  پربازدید ترین