• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش قاسمی به اظهارنظر برخی مقامات کشورمان در خصوص مذاکرات ایران با طالبان

واکنش قاسمی به اظهارنظر برخی مقامات کشورمان در خصوص مذاکرات ایران با طالبان

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اظهارنظر برخی مقامات کشورمان در خصوص مذاکرات ایران با طالبان، گفت: شاهد برخی گفته‌ها و شنیدن چند صدای متفاوت در افغانستان نسبت به ایران بودیم.

وی افزود: مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده، ما علاقه‌مند به صلح و ثبات و امنیت در افغانستان هستیم و بارها در گفتگو با مقامات افغانستان آنها را در جریان مواضع خود قرار دادیم. بعد از حضور طالبان در ایران باز با مقامات افغانستان گفتگو کردیم. در مسیر و مذاکرات افغانی ـ افغانی حتما محوریت و اساس کار دولت قانونی افغانستان است و هیچ کاری را بدون نحوریت دولت افغانستان نمی‌پذیریم. از اظهارنظرهایی که در افغانستان درباره مذاکره با طالبان صورت گرفت، تعجب می‌کنم. برای ما قابل درک نیست که این اظهارات با هماهنگی دولت افغانستان صورت گرفته یا نظرات شخصی آنها بوده است. ایران تنها نبوده که با طالبان مذاکره کرده و کسی به آنها اعتراض نکرد.

قاسمی گفت: ما در مسائل داخلی افغانستان دخالت نکرده و نمی‌کنیم. اینکه این مذاکرات بین گروه‌‌های افغانی به کجا بینجامد به خودشان ارتباط پیدا می‌کند.

سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان تعیین خواهند کرد و نه دیگر کشورها امیدواریم مردم افغانستان در جهت صلح و ثبات پیش بروند.

قابل ذکر اینکه حضور ایران در روند صلح، ممکن است هنوز برای شماری از فعالان سیاسی و حتی برخی مقام های دولتی در افغانستان، قابل هضم نباشد. واکنش ناشیانه و ناپخته شاه حسین مرتضوی؛ معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در این زمینه هم نشان دهنده همین امر بود؛ واکنشی که البته او مجبور شد به سرعت آن را حذف کند.

  پربازدید ترین