• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همایش بین المللی چابهار دروازه طلایی توسعه شرق؛ چابهار بهترین نقطه راهبردی برای سرمایه گذاری است

همایش بین المللی چابهار دروازه طلایی توسعه شرق؛ چابهار بهترین نقطه راهبردی برای سرمایه گذاری است

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار ایران گفت: این بندر با توجه به متصل بودن به آبهای آزاد و اقیانوسی بهترین نقطه راهبردی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

اولین همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان ایران در منطقه آزاد چابهار آغاز بکار کرد.

نخستین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری ولایت سیستان و بلوچستان با عنوان "چابهار دروازه توسعه محور شرق" شام روز جمعه (28 جدی) با حضور ده‌ها سرمایه‌گذار داخلی از ایران و خارجی از کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، عمان و... در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
 
در حاشیه این همایش، اولین نمایشگاه تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادرات‌گرای ولایت سیستان و بلوچستان ایران و چابهار نیز افتتاح شد.
 
به باور برگزارکنندگان این همایش، تمایل حضور هیأت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری از کشورهای هند، عمان، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه در چابهار، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بسترهای جدید تجاری در این منطقه گردد.
 
دکتر غلام‌رضا پناه، عضو هیأت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار و مسئول برگزاری این همایش در سخنانی در همایش چابهار دروازه توسعه محور شرق، با اشاره به سیاست‌های کلان اقتصادی و راهبردی ولایت سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار، گفت که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سواحل مکران و ارتباط تنگاتنگ اقتصادی و ترانزیتی آن با کشورهای متعددی چون کشورهای حوزه اقیانوس هند، آسیا و حتی دسترسی آسان به اروپا، ما را بر آن داشت برای برگزاری این همایش تلاش کنیم.
وی گفت که در حاشیه این همایش، یک نمایشگاه با بیش از 15 غرفه در بخش‌های خصوصی و دولتی، برنامه‌ها و کارکردهای خود را به نمایش گذاشتند.
دکتر پناه با بیان این‌که همایش چابهار دروازه توسعه محور شرق با یک رویکرد تخصصی برگزار شده، خاطرنشان کرد: در قالب این همایش، 5 پنل تخصصی صنعت و معدن، تجارت، ترانزیت و حمل و نقل، گردشگری و صنعت توریسم، شیلات و کشاورزی و نیرو و انرژی برگزار می‌شود که در آن با حضور معاونان وزارت‌خانه‌ها و ادارات مربوط، به سوالات سرمایه‌گذاران پاسخ داده خواهد شد.
به گفته وی، در حاشیه این همایش پکیج‌های سرمایه‌گذاری آماده و طی مراحل شده به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود؛ به گونه‌ای که آن‌ها می‌توانند حتی قرارداد این پکیج‌ها را امضا کنند.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد این پکیج‌ها افزد: در حوزه گردشگری 24 پکیج و در حوزه صنعت، معدن و ترانزیت، 50 پکیج سرمایه‌گذاری آماده انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران است.
 
از سوی دیگر، دکتر عبدالرحیم کردی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در سخنانی، با  بیان این‌که چابهار تنها منطقه مستثنی از تحریم‌های ظالمانه امریکا و محور دو سند مهم توسعه ای ایران است، گفت: با همه فراز و نشیب‌هایی که در این سال‌ها در شرق ایران ودر چابهار وجود داشته، هرچند دیر است، اما اتفاقات ارزشمندی در حال شکل‌گیری است.

به گفته وی، پروژه‌های عظیمی در قسمت بندر چابهار چون جاده و خط آهن در حال ایجاد است و آن‌ها در یک مسیر خوب در حال حرکت اند.

دکتر کردی در عین حال خاطرنشان کرد: از طرف دیگر به عنوان یک مگا پروژه، ما طرح توسعه ساحل مکران را روی دست داریم که با توجه به نگاه رهبر انقلاب اسلامی(امام خامنه‌ای ـ حفظه‌الله)، دولت‌های یازدهم و دوازدهم(ایران) توجه جدی به آن داشته است.

وی با اشاره به تغییراتی که در شرایط بین‌المللی به وجود آمده و سهم نهادهای تولیدی در قیمت تمام شد کالا تغییر کرده، تأکید کرد: امروز به دنبال فضای رقابتی در دنیا و پیشرفت‌های تکنولوژیکی، شکاف‌های رقابتی میان تولیدکنندگان کالا به حداقل رسیده؛ امروز آن‌چه مورد رقابت است، هزینه حمل و نقل است که رقبا توجه جدی به آن دارند.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در مورد مکان حرکت یک کالا حائز اهمیت است؛ یکی زمان رسیدن کالان به بازار یا مصرف کننده و دیگر، قیمت حمل و نقل.

وی با اشاره به موقعیت راهبری ایران در منطقه و جهان تصریح کرد: اگر به نقشه جهان توجه کنید، امروز ایران در یک مناسبات جدید می‌تواند نقش اساسی بازی کند.

دکتر کردی گفت: ما سه بازار خیلی مهم داریم؛ آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا؛ شرق آسیا و آفریقا، اما عمده‌ترین نقطه‌ای که این کشورها را به هم وصل می‌کند، ایران است، و نقطه اتصال آبی خشکی آن‌ها، سواحل شمالی دریای عمان و سواحل مکران است که مقام معظم رهبری(امام خامنه‌ای ـ حفظه‌الله) به درستی از آن به عنوان یک گنج پنهان یاد کرده و دولت جناب آقای دکتر روحانی هم در همه وزارت‌ها پروژه‌های این حوزه را به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به کارهای صورت گرفته در منطقه چابهار خاطرنشان کرد، مجموع قرادادهایی که به لحاظ حجم و تعداد در 3 سال گذشته برای سرمایه‌گذاری بسته شده، از مجموع 10 سال گذشته بیشتر است.

از سوی دیگر، به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، فرآیند ثبت شرکت در این منطقه از 3 الی 4 ماه به 48 ساعت کاری کاهش یافته و تغییر رویکرد در قراردادها و مسائل چون واگذاری زمین به وجود آمده است.

وی ابراز امیدواری کرد که امروز در آستانه فصل جدیدی از تحولات در سیستان بلوچستان، شرق ایران و چابهار، بتوانند شرایطی را فراهم کنند که حجم بیشتری از سرمایه‌گذاران را جذب نمایند.
 
اما سیستان و بلوچستان و چابهار با همه پیشرفت‌های اقتصادی که دارد، با یک چالش جدی مواجه است و آن توسعه نیافتگی انسانی و آموزشی در این منطقه است.
حسین علی مرادی، مدیرعامل موسسه دست یاری به دشتیاری، از مناطق محروم سیستان و بلوچستان در ساخت مدارس گفت: بعد از صحبت‌های آقای کردی که روی فوق‌العاده منطقه را به نمایش گذاشت، اما یک چالش جدی در این منطقه، عدم توسعه انسان مکرانی است.

وی تأکید کردک ما برای توسعه، به انسان پیشرفته و توسعه‌یافته مکرانی نیاز داریم.

آقای مرادی خاطرنشان کرد که سیستان و بلوچستان پایین‌ترین سرانه آموزشی و فضای آموزشی و چابهار و دشتیاری، بزرگترین و محروم‌ترین منطقه آموزشی در این ولایت است.

وی افزود: چالش اصلی پیشرفت اقتصادی منطقه، توسعه انسانی است که هنوز اتفاق نیفتاده و زمانی اتفاق خواهد افتاد که شاهد ایجاد مدارس در این منطقه باشیم.
 
در این همایش، ایران‌نژاد و یارمحمدی، نمایندگان مردم چابهار و کنارک و هم‌چنین زاهدان در مجلس شورای اسلامی ایران نیز سخن گفتند. به باور این نمایندگان، اگر توسعه محور شرق در محور چابهار در ایران اتفاق بیافتد، مردم کل ولایت سیستان و بلوچستان و شرق ایران غنی خواهند شد.

این دو نماینده مجلس ایران از حاشیه‌نشینی به عنوان عمده‌ترین مشکل این منطقه نام بردند.

دکتر طهماسبی، معاون وزیر کشاورزی در امور باغ‌بانی نیز چابهار را نگین سلیمانی خواند که فرصت‌های خوبی را برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار به وجود آورده است. وی به عنوان مثال، با توجه به آفتاب تابان چابهار، گفت که این منطقه ظرفیت و پتانسیل خوبی برای ایجاد گلخانه‌ها دارد.

آیت‌الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه در ولایت سیستان و بلوچستان سخنران دیگر همایش چابهار دروازه توسعه محور شرق بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ نگاه کنیم، می‌فهمیم که این منطقه چقدر حائز اهمیت است. قدمت تاریخی چابهار آن‌گونه که بازگو می‌شود، به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. در آن زمان در خلیج، بندری وجود داشت که کالا را از آسیای شرقی به هند، مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز انتقال می‌داد.

به گفته امام جمعه زاهدان، بندر چابهار در گذشته به نام "تیس" شهرت جهاتی داشت و در صده‌های اول اسلام، از جایگاه مهمی برخوردار بود.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی و راهبردی چابهار تصریح کرد: ما حداکثر می‌توانیم تاریخ را احیا کنیم و غفلت تاریخی در مورد این منطقه را به نوعی جبران نماییم.

آیت‌الله سلیمانی در مورد امتیازها و توانایی‌های بندر چابهار گفت که این بندر تنها بندر ایران است که به دریای آزاد ارتباط دارد و عمقی دارد که می‌تواند با بندر خلیفه رقابت کند و حتی می‌تواند سرمایه‌گذاری کشورها را در بندر همسایه گوادر تحت تأثیر قرار دهد.
 
مهندس احمدعلی موهبتی، والی سیستان و بلوچستان ایران به عنوان آخرین سخنران همایش چابهار دروازه توسعه محور شرق وعده داد که همه دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی این ولایت موظف و مکلف اند که بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری را در این ولایت و به خصوص در چابهار فراهم کنند و اموری که سرمایه‌گذاران را آزاد می‌دهد، برطرف نمایند.

وی خاطرنشان کرد که به دنبال سفر مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران به بندر چابهار، پیشنهادی مطرح شده که ایشان از رهبر انقلاب اسلامی(امام خامنه‌ای ـ حفظه‌الله) بخواهند یک میلیارد دالر را برای تکمیل پشتوانه‌های بندر چابهار که شامل راه‌آهن، بزرگراه و آب آشامیدنی است و مشکلات بسیاری در آن‌ها نهفته است، اختصاص دهند.

مهندس موهبتی تأکید کرد که همه مسئولین ولایت سیستان و بلوچستان در یک فضای همدلی و همکاری، بستری را برای یک جهش در این ولایت فراهم کرده‌اند.

  پربازدید ترین