• چهار شنبه, 29 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمدشاه مسعود تکت انتخاباتی اش را اعلام کرد

احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمدشاه مسعود تکت انتخاباتی اش را اعلام کرد

احمد ولی مسعود، صبح امروز در یک نشست خبری پیش از ثبت نام خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده، در کابل به خبرنگاران گفت تیم وفاق ملی با شعار «تغییر» وارد مبارزات انتخاباتی می‌شود.

به گفته احمد ولی معسود تغییر نظام از ریاستی به صدارتی از مهم‌ترین برنامه‌های تیم انتخاباتی وفاق ملی می‌باشد.

وی افزود تیم انتخاباتی وفاق ملی از شش شخصیت برتر تشکیل شده‌است که در آن احمد ولی معسود به عنوان کاندید و دکتر فریده مومند، وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان، معاون اول و دکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه غرجستان، معاون دوم معرفی شده‌اند.

آقای مسعود گفت سه شخصیت دیگر در پست‌های نخست وزیری و دو معاونش در تیم وفاق ملی قرار است به زودی معرفی شوند.

این کاندید انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت تیم وفاق ملی از چهره‌های جهادی، جریان‌های روشنفکری، نسل جوان، علماء و زنان و مردانی تشکیل شده که با عبرت گرفتن از درس‌های تلخ هفده سال حکومت‌داری به ویژه پنج سال اخیر که در آن برسر تقسیم مکانیکی چوکی‌ها جنجال بود، می‌خواهد قدرت را از فرد به ملت منتقل کند.

احمد ولی مسعود گفت: «انتخاب دکتر فریده مومند به عنوان معاون اول نشان دهنده‌ی اعتماد تیم وفاق ملی به توانمندی زنان و دکتر لطیف نظری به عنوان معاون دوم بیان‌کننده اعتقاد تیم وفاق ملی به انتقال قدرت به نسل جوان می‌باشد.»

وی افزود در ساختار متمرکز قدرت تمام قدرت در دست رئیس جمهور است: یک حلقه کوچک بر تمام مقدرات مردم حاکم‌اند، نظام ریاستی باعث بی‌عدالتی و عقب ماندگی افغانستان شده‌است و حضور عادلانه تمام اقوام در چنین نظام سیاسی دیده نمی‌شود.

این کاندید انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد تیم وفاق ملی با شعار تغییر می‌خواهد انحصار حلقه کوچک فساد را بشکند تا مردم لمس کنند که بر سرنوشت خود حاکم هستند.

«در نظام ریاستی تمام قدرت از مرکز به ولایات می‌رسد و این خود مستلزم صرف زمان طولانی و ترویج فرهنگ کاغذ بازی و فساد می‌شود درحالیکه به گفته شهید احمد شاه مسعود قدرت باید از ولایات به مرکز بیاید و والی نباید به آمر مردم تبدیل شود بلکه باید خادم مردم باشد.»

احمد ولی معسود گفت: «افزایش صلاحیت‌های شوراهای ولسوالی‌ها، ایجاد شوراهای محلات، مبارزه با فساد سیاسی و اقتصادی که از رئوس نظام متمرکز قدرت سرچشمه می‌گیرد، محو سیاست فی‌صدی در  اردو و پلیس ملی، توجه به معارف و تحصیلات عالی و مبارزه با آلودگی محیط زیست» برخی از برنامه جامع تیم وفاق ملی برای ایجاد تغییر در کشور می‌باشد.
 
وی افزود صلح پایدار در محور ارزش‌های مدنی در کانون توجه تیم وفاق ملی قرار دارد، تیم وفاق ملی به اخلاق مداری سیاسی، حلقه‌ی گمشده در نظام سیاسی کشور، باورمند است و تلاش می‌کند در سیاست خارجی و پروژه‌های توسعه‌یی توازن را ایجاد کند.
 
احمد ولی مسعود در بخش دیگری از سخنان امروز خود به رسانه‌ها به همکاران بین‌المللی افغانستان اشاره کرد و از آنان خواست با درنظرداشت سیاست شکست خورده خود در هفده سال گذشته، زین پس به دنبال یافتن افراد برای پیاده کردن سیاست های خود در افغانستان نگردند.

وی خطاب به دوستان خارجی افغانستان گفت: «اگر می‌خواهید به افغانستان خدمت کنید به دنبال «کی» نروید بلکه به دنبال «چی» باشید؛ به جای تکیه بر افراد به دنبال برنامه‌ها باشید.»

احمد ولی مسعود تأکید کرد تیم وفاق ملی هرگز تقلب در انتخابات را تحمل نمی کند و برای گرفتن حق مردم مبارزه خواهد کرد.

باید گفت مهلت ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشور فردا به پایان می‌رسد و تا این لحظه تیم انتخاباتی رئیس جمهور غنی معرفی نشده‌است.

این در حالی‌ست که تیم انتخاباتی «صلح و اعتدال» با نامزدی محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان، محمد یونس قانونی، عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان، به عنوان معاون اول و استاد محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، به عنوان معاون دوم امروز صبح با ثبت نام رسمی اتمر برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، وارد پیکارهای انتخاباتی شد.

عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ، نیز در تیم صلح و عدالت قرار دارد.

گفته‌می‌شود تیم انتخاباتی دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، با معاون اول بودن محمد کریم خلیلی و معاون دوم بودن جنرال دوستم قرار است به زودی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت نام کند.

براساس شنیده‌های غیر رسمی، تیم انتخاباتی غنی که در آن امرالله صالح معاون اول و سرور دانش معاون است هم قرار است فردا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده ثبت نام کند.

این همه در حالی‌ست که زمزمه‌های تشکیل دولت موقت که هدف آن شریک ساختن طالبان در قدرت سیاسی افغانستان می‌باشد، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده‌است.

  پربازدید ترین