• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نقش جمهوری اسلامی ایران در پروسه صلح افغانستان

نقش جمهوری اسلامی ایران در پروسه صلح افغانستان

برای ملت افغانستان مثل آفتاب روشن است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه در طی چند دهه در کنار ملت ودولت افغانستان بوده و هست و طی سالهای متمادی که افغانستان دچار بحران امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده، جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک دوست و برادر به رفع مشکلات و تامین نیازهای ملت و دولت افغانستان همکاری و حمایت های قابل توجه داشته و دارد.

بطور مثال در مورد بازسازی و تعمیر زیرساختهای ویران شده افغانستان و فعال نمودن مراکز دانشگاهی و علمی، تاسیس مدارس و کتابحانه، فعال نمودن مراکز رسانه‌های تصویری و صوتی با توجه به اینکه خود ایران نیز مشکلات فراوان داشت، ولی در مسئله افغانستان هیچگاه بی‌تفاوت نبوده و نیست.

در این روزها که مسئله مذاکرات صلح آمریکا باگروه طالبان در جریان است و مقامات دولت وحدت ملی و کشورهای منطقه و فرامنطقه درحال تلاش برای پایان دادن به بحران افغانستان هستند، ایران نیز به عنوان یک کشور همسایه تاثیرگذار وارد عرصه روند صلح شده است، زیرا جمهوری اسلامی ایران صلح و امنیت را در افغانستان به منزله تامین صلح و امنیت در ایران میداند.

در همین راستا معاون وزارت امورخارحه ایران آقای عراقچی سفری به کابل داشته و طی گفتگو با مسئولین تراز اول دولت وحدت ملی و اعلام مواضع سیاسی و اسلامی ایران و مشارکت در روند صلح افغانستان آنان را درجریان قرارداد.

و بنا به درخواستهای مکرر طالبان جهت گفتگو با کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران در همین رابطه  نمایندگان طالبان به ایران نیز سفری داشته است، مثل سفرهای که نمایندگان طالبان به سایر کشورها مثل عربستان، پاکستان و امارات داشته‌اند. پس متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت از طالبان کار غیرقابل قبول و دور از عقلانیت و حقیقت است؛ زیرا کشوری که آسیب جدی از ناحیه طالبان دیده است ایران است که شهادت مظلوماته دیپلماتها و خبرنگار ایران در مزارشریف یکی از سندهای گویا این ادعاست.

و همه میدانند که جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دو کشور اسلامی‌اند که دارای مشترکات عمیق و مهم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، زبانی و مردمی می‌باشند و ملتهای این دو کشور روابط بسیار نزدیک و دوستانه با هم دارند و نزدیک به چهل سال است که تعداد قابل توجهی از مهاجرین مسلمان افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و آنان توقع دارند که ایران به عنوان میزبان جمع کثیری از افغانستانی‌ها در مورد تامین صلح و امنیت در افغانستان بی‌تفاوت نبوده و از حقوق حقه ملت افغانستان در نشستهای صلح حمایت های جدی به عمل آورد، انشاءالله.

◘ علی واحدی

  پربازدید ترین