• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حسینی مزاری: مسئولین ایرانی در قبال مهاجرین باید همانند نگاه امام خامنه ای حرکت کنند

حسینی  مزاری: مسئولین ایرانی در قبال مهاجرین باید همانند نگاه امام خامنه ای حرکت کنند

رئیس مرکز تبیان تاکید کرد که مسئولین ایرانی و مقامات محلی باید بر اساس سیاست‌های کلی نظام،‌ همانند نگاه امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) که تکریم مهاجرین افغانستانی است حرکت کنند و از برخوردهای سلیقه‌ای اجتناب کنند.

به مناسبت گرامی‌داشت از اولین سالروز شهادت شهدای حادثه انتحاری علیه دفاتر مرکزی مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان،‌ همایش باشکوهی تحت عنوان "شهدای آگاهی و بیداری و مسئولیت‌های بر زمین مانده" به همت مهاجرین افغانستانی در ولسوالی/شهرستان دلیجان ولایت اراک برگزار شد.
 
این مراسم با حضور باشکوه مهاجرین افغانستانی مقیم دلیجان، خانواده‌های تعدادی از شهدای حادثه‌ی حمله انتحاری 7 جدی 96، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری؛ امام جمعه این شهرستان، همچنین نماینده‌ی امور اتباع، رئیس فرهنگ و ارشاد،  رئیس اداره اوقاف، نماینده نیروی انتظامی دلیجان و نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری؛ رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی تبیان و هیئت همراه برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی‌مزاری، در این همایش به ایراد سخنان مهمی در مورد فرهنگ فاطمی، الگوی زندگی ساز بشر،‌ شهدای آگاهی و بیداری و مسئولیت های برزمین مانده و  وضعیت مهاجرین افغانستانی پرداختند.

فرهنگ فاطمی و الگوی زندگی ساز بشر
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری با بیان اینکه ما در آستانه فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) قرار داریم، اظهار داشت: این روزها‌، ایام و لیالی خیلی مهمی است و این فرصت را به دست می‌دهد تا ما به شخصیت حضرت فاطمه(س) بپردازیم و فرهنگ فاطمی را مورد بررسی و دقت قرار داده و درس‌های مهمی از این فرهنگ متعالی بگیریم.
 
وی ادامه داد: ما باید فرهنگ فاطمی را الگوی زندگی‌مان قرار دهیم. مشکلات جهان بشر به خصوص کشورهای مسلمان و اخصا افغانستان ناشی از فاصله گرفتن از فرهنگ نجات‌بخش فاطمی است. علت اصلی وجود هر گونه مشکلی در لایه‌های مختلف اجتماع، دوری از فرهنگ فاطمی می‌باشد.
 
رئیس مرکز تبیان با تاکید بر این مهم که هر فرد، مجموعه و ملتی که به این فرهنگ متعالی متوسل شده است توانسته تحولات جدی ایجاد کند و هم در این دنیا و هم در آخرت پیروز باشد گفت: یکی از ملت‌هایی که به فرهنگ فاطمی متوسل شد و نتیجه‌ی آن را هم دید، ملت ایران است. امروز ایران مدیون پیروی از این فرهنگ والا است و به همان میزانی که از فرهنگ فاطمی پیروی می‌کند به همان میزان در قله‌های عظمت قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: بنابراین جامعه افغانستان و به خصوص مهاجرینی که در جمهوری اسلامی ایران سکونت داشته و فرصت بهره‌برداری و استفاده از این فضا را دارند سعی کنند از فرهنگ فاطمی نهایت استفاده را ببرند، به خصوص زنان افغانستانی که باید از این فرهنگ زیبا  هرچه بیشتر بهره ببرند.  
 
حسینی مزاری با اشاره به این نکته که معضلات زن امروز افغانستانی بسیار زیاد است تصریح کرد: شرق و غرب عالم تمام توان خود را متمرکز کرده‌اند تا زن افغانستانی را پوچ و بی‌حاصل بسازند و از صحنه‌ی فعالیت سازنده خارج کنند. دشمنان اسلام می‌خواهند جامعه‌ی افغانستان را از طریق تغییر نهاد خانواده دچار انحطاط بسازند.
 
این فعال فرهنگی‌ اجتماعی همچنین خطاب به آقایان گفت: مردان جامعه نیز مسئولیت دارند تا در این حیطه به زنان کمک کنند. امروز خلاء حضور بانوان متدین در عرصه‌ی جامعه حقیقتا نگران‌کننده است. جریان‌های لائیک،‌ مخالف دین و سکولار با تمام قوا در صحنه حضور دارند ولی جریان‌های اسلامی از ورود زنان به عرصه‌ی فعالیت‌ ممانعت می‌کنند.  
 
 رئیس مرکز تبیان، وجود برخی مقدس‌مآبی‌ها را بلای جان بسیاری از مجموعه‌ها و سازمان‌های اسلامی دانست و تصریح کرد: عوامل تصمیم‌گیری در سطوح مختلف جریان‌های اسلامی با تکیه بر مقدس‌مآبی نابجا به زنان جامعه افغانستان بها نمی‌دهند و از کنار معضل عظیم خلاء حضور بانوان متدین در عرصه‌های فعالیت کاملا بی‌تفاوت رد می‌شوند.
 
وی با بررسی وضعیت حضور بانوان افغانستانی در مراکز غیرمتدین بیان داشت: متاسفانه وضعیت چنین خانم‌هایی بعد از حضور در این مراکز آنچنان رقت‌انگیز می‌شود که دیگر آن خانم‌های قبل نخواهند بود.
 
این عالم دین در پایان گفت: در رابطه با بانوان هر چقدر صحبت شود کم است و باید در این مورد آسیب‌شناسی صورت بگیرد و حداقل نصف هزینه‌های جامعه‌ی مسلمان به امر بالا بردن تخصص زنان در عر‌صه‌های مختلف فعالیت اختصاص داده شود.

شهدای آگاهی و بیداری و مسئولیت های برزمین مانده
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری در بخش دوم سخنان خود به شهدای مرکز تبیان و خبرگزاری آوا پرداخت و گفت: شهدایی که عکس‌ برخی از آنان را شما در اینجا مشاهده می‌کنید‌،‌ هر کدام‌شان از 9 سال تا 30 سال در کنار ما بودند و آموزش دیده بودند و مدیران برجسته و لایقی بودند.
 
وی ادامه داد: اما آن چیزی که شهدای حمله انتحاری 7 جدی را برجسته و آنها را در بین شهدای دیگر متمایز می‌کند این است که شهدای مرکز تبیان و خبرگزاری آوا، مسیر خود را آگاهانه انتخاب کرده بودند و می‌دانستند که دیر یا زود با حادثه مواجه خواهند شد.
 
رئیس خبرگزاری صدای افغان(آوا) با بیان اینکه شهدای حمله انتحاری 7 جدی از نخبگان برجسته و نیروهای وزین جامعه افغانستان بودند به ذکر خاطره‌ای از زبان یکی از همکاران شهید عندلیب ضیایی پرداخت: "چند روز قبل از حادثه حمله انتحاری 7 جدی، در جلسه‌ی هفتگی دفتر کابل، بعد از پایان جلسه، شهید ضیایی به اعضای جلسه می‌گوید بیایید همدیگر را حلال کنیم، شاید هدف بعدی دشمنان مرکز ما باشد. سپس همه‌ی اعضای جلسه همدیگر را در آغوش گرفته و کسب حلالیت می‌کنند."
 
حسینی مزاری ادامه داد: اینها بیانگر این موضوع است که شهدای مرکز تبیان و خبرگزاری آوا مانند سربازانی بودند که سلاح به دست و پوتین در پا در سنگر بوده و آماده‌ی شهادت بودند.
 
وی با رد این نگاه که دشمنان در حادثه حمله انتحاری 7 جدی 96 صرفا به دنبال تلفات گرفتن از شیعیان بوده‌اند تصریح کرد: مرکز تبیان در طول چند دهه فعالیتش هزاران نیرو تربیت کرده و ده‌ها هزار نفر را آموزش داده بود. این مرکز به صورت بین‌المللی فعالیت داشته و فکر و اندیشه‌اش به عنوان علمدار جریان ولایت‌مداری در سطح دنیا مطرح بوده و سابقه‌ی طولانی دارد. نشریه‌ی مرکز تبیان به نام فریاد عاشورا، اوایل دهه هفتاد شمسی در پانزده کشور مختلف توزیع می‌شد. چنین تشکیلاتی باید هم مورد غضب و هدف دشمنان اسلام قرار می‌گرفت.
 
تا زمانی که از خون شهدا تجلیل نکنیم و شهادت‌طلبی را ترویج ندهیم باید همیشه آماده‌ی پذیرش ذلت باشیم
رئیس مرکز تبیان با اشاره به شدت حادثه‌ی انتحاری علیه دفاتر مرکزی مرکز تبیان و خبرگزاری آوا در کابل بیان داشت: این حادثه،‌ رویداد بسیار سنگینی بود که در  آن 31 طلبه و همچنین دانشجویان نخبه و نوجوانان ورزیده‌ی اجتماع، آسمانی شدند. این شهدا رفتند و مسئولیت خود را ادا کردند و خوشا بحالشان که در چنین حادثه‌ای به شهادت رسیدند و در سطح دنیا اثرگزار شدند.
 
وی ادامه داد: اما ما جاماندگان، مسئولیت‌های به زمین مانده‌ی خیلی زیادی داریم. اولین کار این بود که جامعه‌ی افغانستان می‌توانست از این خون‌های پاک برای رشد و تعالی و ترقی خود بهره‌برداری کند. در حالی که شخصیت‌ها و رسانه‌های داخلی می‌توانستند با استفاده از این خون‌های مطهر، جامعه را به سمت مطالبه‌گری از آمریکای جنایت‌کار جهت بدهند،‌ متاسفانه آمدند و جای قربانی و قاتل را عوض کردند.
 
حسینی مزاری افزود: مردم می‌توانستند بعد از حادثه‌ی حمله انتحاری 7 جدی، به صورت قاطعانه از حضور آمریکا در افغانستان انتقاد کنند و بگویند که شما اگر نمی‌توانید امنیت کشور را تامین کنید غلط می‌کنید که در افغانستان حضور دارید. اما متاسفانه نگذاشتند چنین فضای مطالبه‌گرانه‌ای از نیروهای خارجی در کشور شکل بگیرد.
 
رئیس مرکز تبیان با بیان اینکه ما تا زمانی که از خون شهدا تجلیل نکنیم و شهادت‌طلبی را ترویج ندهیم باید همیشه آماده‌ی پذیرش ذلت باشیم بیان داشت: چرا صدها و هزاران نفر در افغانستان شهید می شوند ولی صدا از کسی بلند نمی‌شود. چرا شخصیت‌های افغانی همه سر در لاک فرو برده‌اند؛ چه علمایی که در داخل هستند و چه آنهایی که در ایران حضور دارند.
 
وی خطاب به علمای افغانستانی ساکن ایران گفت: شما چقدر روحیه شهادت‌طلبی دارید؟ چرا برای بهبود وضعیت مهاجرین و نیز حمایت از نظام مقدس ایران کاری نمی‌کنید؟ کجای این تفکر و ادعای معرفتی که شما دارید اسلامی است؟ در کجای این تفکر خداوند حضور دارد؟ در نهایت که کشته‌شدن و مرگ هست؛ اگر کسی از مرگ بترسد به این معناست که از ملاقات با خداوند متعال ابا دارد. چنین شخصی چگونه آدمی خواهد بود؟
 
حسینی مزاری در پایان بخش دوم سخنان خود خطاب به مهاجرین ساکن ایران نیز بیان داشت: اگر می‌خواهید از زندگی نکبت‌بار نجات پیدا کنید و انسان‌های ورزیده‌ای شوید، بیایید با تاسی از شهدا بخصوص شهدای حمله انتحاری 7 جدی 96، با روحیه‌‌ی شهادت‌طلبی در عرصه حضور پیدا کنید.

وضعیت مهاجرین، فرصتها و چالشها
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری در بخش پایانی صحبت‌های خویش به موضوع فرصت‌ها و چالش‌های حضور مهاجرین در ایران پرداخت.
 
وی در حیطه‌ی فرصت‌ها اظهار داشت: مهاجرین در ایران از فرصت‌های نابی برخوردار هستند و طی سه دهه از بالاترین و بهترین محیط استفاده کرده‌اند. اگر استفاده‌ی مناسبی صورت نگرفته تقصیر متوجه خود مهاجرین است.  
 
رئیس مرکز تبیان ادامه داد: من در کشورهای مختلفی مانند پاکستان،‌ سوریه، لبنان و کشورهای اروپایی رفته‌ام و با ارزیابی دقیق وضعیت مهاجرین در کشورهای مختلف عرض می‌کنم که زندگی مهاجرین افغانستانی در ایران با سایر کشورها از زمین تا آسمان تفاوت دارد. من در سال 82 با عده‌ای از مهاجرین در هامبورگ دیدار داشتم. آنها می‌گفتند که اگر ایران به آنها یک پروانه‌ی کار بدهد کل اروپا را با یک تارموی ایرانی عوض نخواهند کرد.  
 
وی افزود: حرف من این است که زمینه‌ی زندگی آبرومندانه در ایران فراهم است و خدماتی که ایران به مهاجرین داده و می‌دهد در صورتی ارائه شده است که خودِ‌ این کشور با مشکلات عدیده‌ی خارجی مواجه بوده و با انواع و اقسام تحریم‌ها و اقدام به کودتاها و هزاران مشکل دیگر دست و پنجه نرم می‌کند.
 
حسینی مزاری با اشاره به وجود موج شدید ایران‌هراسی در افغانستان اظهار داشت: ایران با همه‌ی این مشکلات توانسته است بیش از چهار دهه،‌ پذیرای حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی باشد اما شما شاهد هستید که دو سال پیش که موج مهاجرت به کشورهای اروپایی شروع شد، تعداد زیادی از این کشورها دچار حیرت و سردرگمی شده بودند در حالی که تعداد کل مهاجرین به 100 هزار نمی‌رسید.
 
وی با ذکر این نکته که در سال‌های اخیر گشایش‌های خوبی در وضعیت مهاجرین در ایران صورت گرفته است گفت: سیاست‌های کلان ایران در قبال مهاجرین در طول بیش از چهار دهه که درگیر انواع مشکلات بوده است تغییری نکرده و حتی طی سالهای اخیر وضعیت زندگی مهاجرین در ایران خیلی بهتر شده است. صدها هزار نوجوان و جوان ما تعلیم دیدند، ده‌ها هزار دانشجو به دانشگاه‌ها راه یافتند و تحصیل کردند و هزاران دانشجو هم‌اکنون نیز در ایران بورسیه هستند و حتی همین حالا نیز مرکز تبیان برای دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) تهران ثبت‌نام می‌کند.
 
رئیس مرکز تبیان ادامه داد: من از نظام ایران و دست‌اندرکاران امور مهاجرین تشکر می‌کنم. بیش از 90 فیصد خدمات ایران به مهاجرین مطلوب بوده است. مسایلی که عرض شد فرصت‌های حضور مهاجرین افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران بود.
 
مسئولین ایرانی در قبال مهاجرین باید همانند نگاه امام خامنه‌ای حرکت و از برخوردهای سلیقه‌ای اجتناب کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری در بخش توضیح چالش‌های موجود در وضعیت مهاجرین اظهار داشت: با وصف خدماتی که ایران به مهاجرین می‌دهد و با وصف حمایت‌های جدی نظام جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان به ویژه مهاجرین، اما در برخی عرصه‌‌ها مشکلاتی وجود دارد که ممکن است خیلی بزرگ هم نباشد ولی به گونه‌ای است که گلوگیر مهاجرین می‌شود و حتی همه‌ی زحمات و خدمات ایران را از بین می‌برد.
 
وی ادامه داد: اینجاست که این سوال پیش می‌آید که ایران اکنون بعد از چهار دهه خدمت به مهاجرین افغانستانی در کجای کار قرار دارد و چقدر توانسته است از حضور این همه مهاجر بهره‌برداری کند؟
 
رئیس مرکز تبیان با بیان اینکه مهاجرین در ایران با مشکلات زیادی مواجه هستند بیان کرد: مهاجرین افغانستانی در عرصه‌ی اقامت، کار، تردد و سرمایه‌گذاری واقعا مشکل دارند. اصولا زمینه‌ی سرمایه‌گذاری مفید در ایران برایشان فراهم نیست. بعضی‌شان ثروت و خانه و موتر و دکان دارند ولی صاحب آنها نیستند. عابربانک‌های مهاجرین گاه و بیگاه مسدود می‌شود. مهاجرین ما در بخش کارت کار حقیقتا مشکل دارند.
 
وی ادامه داد: من عضو این جامعه هستم و باید زبان این مردم باشم. اگر در چنین اجتماعاتی که تریبون در اختیارم قرار می‌گیرد حرف نزنم، نه تنها به مهاجرین بلکه به نظام ایران نیز خیانت کرده‌ام.  
 
حسینی مزاری در خصوص مشکلات مهاجرین در شهرستان دلیجان نیز گفت: در همین دلیجان نیز مشکلات عجیبی وجود دارد. در تمام دلیجان فقط سه مسجد به مهاجرین اجازه داده شده است تا مراسم برگزار کنند  و مهاجرین در دلیجان حتی برای مراسم ختم قرآن و فاتحه و تعزیت نیز باید مجوز بگیرند.  
 
وی در رابطه با مشکلات مهاجرین در دلیجان ادامه داد: اتباع افغانستانی اگر بخواهند از دلیجان به قم بروند، ابتدا باید به اتباع دلیجان مراجعه کنند تا تایید کند و سپس به اداره اتباع اراک بروند تا نامه صادر کنند. سپس به قم بروند و در برگشت نیز باید ابتدا به اداره اتباع دلیجان مراجعه کنند و باز به اداره اتباع اراک بروند. آیا این مردم‌آزاری و مسلمان‌آزاری نیست؟ کجای این عرف اداری و بین‌المللی است؟ دل مهاجرین در این عرصه‌ها پر از خون است.
 
این فعال اجتماعی بیان داشت: در دیدارهایی که با مسئولین ایرانی داشته‌ام،‌ چنین برخوردهایی را سلیقه‌ای می‌دانند. برخی مسئولین هم می‌گویند به خاطر قوانین قبل از انقلاب است. برخی هم قوانین اوایل انقلاب را ناقص می‌دانند و برخی نیز گرفتاری مسئولین را بهانه می‌‌کنند.
 
وی ادامه داد: من نمی‌دانم که جمهوری اسلامی ایران کی می‌خواهد به اهمیت افغانستان پی ببرد. 46 کشور خارجی برای چه در افغانستان حضور دارند. صلاح و فساد جوامع اسلامی به صلاح و فساد افغانستان بستگی دارد.  
 
رئیس مرکز تبیان، مهاجرین افغانستانی را بازمانده‌ی یک توده‌ی قهرمانی دانست که شاخ شوروی را شکسته و مکتب کمونیسم را با فروپاشی مواجه کردند.  
 
وی تصریح کرد: مهاجرین افغانستانی نمایندگان نسل قربانی کشورشان هستند. مهاجرت آنها از ناحیه‌ی راحت‌طلبی آنها نیست. متاسفانه سطحی‌نگری برخی مسئولین در ایران باعث شده تا حتی مشکلات سطحی مهاجرین نیز به راحتی حل نشود.
 
حسینی مزاری در مورد راه‌حل‌های مشکلات مهاجرین در ایران نیز گفت: راه‌حل اول به خود مهاجرین برمی‌گردد. مهاجرین ما در ایران مرده‌هایی متحرک هستند. در چنین وضعیتی کدام نظام و حکومت به آنها توجه خواهد کرد؟ اگر سه میلیون مهاجر در ایران با هم متحد باشند، مسئولین ایرانی نیز حرف‌های آنان را می‌شنوند.  
 
وی ادامه داد: مهاجرین باید به صورت منسجم در صحنه حضور داشته باشند و با شادی و غم مردم ایران شریک شوند. ما دفاع از این نظام را واجب می‌دانیم چرا که تنها نظام اسلامی جهان است که در برابر جریان استکبار ایستاده است و در رأس آن نیز رهبری توانمند،‌ متقی و منحصر به فرد حضور دارد.
 
رئیس مرکز تبیان تاکید کرد: مهاجرین باید در غم‌ها و شادی‌های ملت ایران شریک باشند. باید در راهپیمایی‌ها با تابلو و نشان خود حضور پیدا کنند. باید فرهنگ، سابقه‌‌ی تاریخی و اهمیت خود را به مردم ایران نشان دهند. نه اینکه، علیه این نظام باشند و از طرفی هم از نظام توقع داشته باشند. چنین منشی اسلامی نیست.
 
وی خاطرنشان ساخت: ما باید در صحنه حضور داشته باشیم و از نظام ایران حمایت کنیم و در عین حال مطالبات خود را نیز داشته باشیم. مانند مرکز تبیان که در افغانستان به صورت جدی در عرصه‌ی دفاع از انقلاب و نظام فعال است و در عین حال مطالبات بر حق مهاجرین را نیز پیگیری می‌کند.
 
حسینی مزاری راه‌حل دوم را مربوط به مسئولین ایرانی دانست و گفت:  ایران باید در قوانین و نگاه خود تجدید نظر کند. قوانین جدیدی تصویب شود و موانع زندگی مهاجرین از سر راه برداشته شود.
 
وی طرح و بیان مشکلات مهاجرین را به نفع نظام ایران دانست و گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفع مشکلات مهاجرین اقدام کند 3 میلیون و بلکه بیشتر از این تعداد دوست‌دار خواهد داشت.
 
رئیس مرکز تبیان در پایان تاکید کرد که مسئولین ایرانی و مقامات محلی باید بر اساس سیاست‌های کلی نظام،‌ همانند نگاه امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) که تکریم مهاجرین افغانستانی است حرکت کنند و از برخوردهای سلیقه‌ای اجتناب کنند.

  پربازدید ترین