• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از دشواری های اخذ کارت کارگری مهاجرین تا تلاش برای ثبت خوداظهاری در سامانه

از دشواری های اخذ کارت کارگری مهاجرین تا تلاش برای ثبت خوداظهاری در سامانه

چند روزی می شود که تمدید و صدور پروانه کار ویژه اتباع افغانستانی و عراقی در استان قم آغاز شده است و مهاجرین 18 الی 60 ساله می توانند جهت دریافت کارت کارگری خود اقدام کنند.

مهاجرت همواره با مشکلات فراوانی همراه است. یکی از مشکلات بسیار مشکل ساز بحث کار در کشور میزبان می باشد. اشتغال مهاجرین افغانستانی در ایران از بدو ورود تاکنون با چالش های مختلفی همراه بوده است. در همین راستا افغان ایرکا تصمیم به ارائه گزارش های از مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران را دارد، باشد که در جهت حل این عزیزان راهگشا باشد.

چند سالی است که وزارت کار ایران با گرفتن مبلغی اقدام به توزیع کارت کارگری برای مهاجرین افغانستانی کرده است و اشتغال اتباع خارجی را در چند شغل خاص مجوز داده است. به گفته آقای مهدی نیکوحرف مدیر دفتر دیجی کار در استان قم، پیرامون خوداظهاری در انتخاب نوع شغل کارگران و دارندگان پروانه کار مهاجر خاطرنشان کرد:  در جاهایی که بحث پناهندگان مطرح است، کنوانسیون 1951 سازمان ملل تکلیف را مشخص کرده و بر اساس آن، هر کسی که تحصیلات خوب داشت، کار خوب می‌کند و کسی که کارگر بود، کارگری می‌کند. حتی کار همین دوستانی فرهنگی را ما بر اساس تخصص خودشان انجام دادیم.

وی افزود ما در رابطه با ثبت بعضی از کارها در اتوماسیون برای ثبت در کارت کار محدودیت هایی داریم که در حال رایزنی با تهران و شخص آقای اقبالی مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران هستیم، و یقیناً ما تمام مشکلات مهاجرین را به آنها منتقل خواهیم کرد.

آقای نیکوحرف دربخش دیگر صحبت های خود یادآور شد که جدای از نزدیکی فرهنگی و عقیدتی مهاجرین افغانستانی با ایران وظیفه انسانی ما این است که خدمت قابل توجهی در راستای بهتر اجرایی شدن طرح صدور و تمدید کارت اشتغال داشته باشیم.

همچنین آقای مهدی نیکوحرف در آخر افزود:  آقای اقبالی مدیرکل اشتغال اتباع خارجی در رابطه با برخورد با مهاجرین ابراز داشتند که مهاجرین افغانستانی شایسته احترام هستند و مستحق رفتاری خوب هستند که با آنها شود و باید با نگاه نواندیشانه در مسیر ارج نهادن به ارزش‌ها، کرامت انسانی و حمایت از افراد نیازمند گام‌های اساسی برداشته شود.

موسسه مشاور شغلی و کاریابی دیجی کار با مجوز رسمی از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ایران آماده ارائه خدمات‌دهی در رابطه با اشتغال مهاجرین عزیز در قم می باشد.

مهاجرین افغانستانی مقیم قم برای صدور و تمدید کارت اشتغال خود به دفتر ارائه خدمات اشتغال اتباع خارجی واقع در قم، دور شهر، کوچه 4، پلاک 5 طبقه دوم مراجعه نمایند.

  پربازدید ترین