• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توافق بسیار محرمانه اشرف غنی با عربستان و امارات

توافق بسیار محرمانه اشرف غنی با عربستان و امارات

یک منبع حکومتی، از توافق بسیار محرمانه رییس جمهور غنی با عربستان و امارات خبر داد.

یک منبع آگاه در حکومت، به شرط عدم افشای نام خود گفت: اشرف غنی برای جلب حمایت دولت‌های عربی در انتخابات آتی ریاست جمهوری، توافقاتی را با سران عربستان و امارات داشته است.

غنی در این توافق بسیار محرمانه و مخفیانه متعهد شده که در قالب نیروی کار، برخی شبه نظامیان افغان را به کشورهای عربی خلیج اعزام کند.

گفتنی است که پیش از این، رییس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی هر دو به اعزام جنگجویان افغان به جنگ یمن متهم شده‌اند.

اعزام 2000 نیروی کار افغان به عربستان
به گفته مسوولان وزارت مهاجران و عودت کننده گان، در نخستین گام مهاجرت قانونی کاری، قرار است به زودی 2000 باشنده افغان نیز به صورت قانونی برای کار به عربستان مهاجرت کنند.

به گفته مسوولان، این پلان برای افرادی است که بدون خانواده خود برای کار به آن کشورها سفر می‌کنند. اعزام انفرادی مهاجران به کشورهای مذکور نیز بسیار بحث برانگیز است.

این مسوول آگاه همچنین اظهار داشت، غنی در این توافق محرمانه از ریاض و ابوظبی خواسته که چنانچه حکمتیار در انتخابات آینده در مقابل وی قرار گرفت، در برابر کاندیدای مورد حمایت حکمتیار از محمد اشرف غنی پشتیبانی کنند.

لازم به ذکر است که آژانس خبررسانی BBC در جنیوری 2016 استفاده عربستان از باشنده گان افغان در نبرد با شبه‌نظامیان حوثی و اعزام آنها را به یمن، افشا نموده بود. با این حال عبدالودود پیمان، عضو ولسی جرگه تایید می‌کند، صدها جوان افغان که عقاید مذهبی‌شان از سوی برخی گروه‌ها در داخل کشور تحریک شده و با شعار خانه کعبه در خطر است، از سوی عربستان سعودی به جنگ یمن فرستاده شده‌اند.

تحریک احساسات مذهبی
به گفته وی آن‌ها مردم را اغفال می‌کنند و می‌گویند: دفاع از جنگ یمن، دفاع از خانه کعبه است و با تحریک احساسات مذهبی، جوانان ناآگاه و بی‌تجربه را به این جنگ می‌کشانند.

همچنین به گزارش روزنامه 8 صبح، وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرده است که در اوایل سال آینده خورشیدی، تعداد 2500 نفر کارگر حرفه‌ای را برای اشتغال به امارات متحده اعزام خواهد کرد.

عبدالفتاح احمدزی سخنگوی این وزارتخانه در همین پیوند گفت، در این پلان، از کارگران حرفه‌ای برای اعزام به امارات استفاده خواهد شد و این افراد از ولایات مختلف گزینش می‌شوند تا همه ولایات سهمیه استفاده از این امکان را داشته باشند.احمدزی همچنین اظهار داشته که تاکنون زمینه‌های فعالیت این کارگران در امارات مشخص نشده است.

  پربازدید ترین