• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران فاش کرد؛ ترفند ایران برای بازطراحی قلب راکتور اراک

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران فاش کرد؛ ترفند ایران برای بازطراحی قلب راکتور اراک

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در دوران مذاکرات لوله‌هایی مشابه لوله‌های مورد استفاده در راکتور اراک خریده بودیم که طرف مقابل نمی‌دانست و در حال حاضر آنها را در اختیار داریم.

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیشب (سه‌شنبه) در برنامه رو در رو شبکه چهارم سیمای کشورش از خریدن لوله‌هایی مشابه لوله‌های مورد استفاده در در راکتور اراک در دوران مذاکرات خبر داد و گفت که فقط بالاترین مقام ارشد نظام از این قضیه خبر داشته است.

صالحی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر پر کردن قلب راکتور اراک با بتن عنوان کرد: راکتور اراک یک چاله‌ای دارد که کالندریا (قلب راکتور) در آن قرار می‌گیرد و سوخت باید در آن قرار بگیرد و ما آن مخزن (کالندریا) را در آورده‌ایم، چون طراحی عوض می‌شود باید فرم مخزن عوض شود و در حال ساخت مخزن دیگری هستیم که در چاله راکتور قرار بگیرد.

وی افزود: سه سال است هر چه می‌گوییم در این چاله راکتور آب سنگین اراک، سیمان نریخته‌ایم؛ چرا اگر ریخته بودیم راکتور اراک از بین می‌رفت. کالندریا یکسری لوله است که سوخت‌ها در آن لوله‌ها قرار می‌گیرد.

صالحی با بیان اینکه ما مشابه آن لوله‌ها را خریده بودیم که آن زمان نمی‌توانستم اعلام کنم و فقط یک نفر در ایران می‌دانست و این موضوع را به بالاترین مقام ارشد نظام گفتیم، اظهار داشت: کس دیگری این موضوع را نمی‌دانست.

وی گفت: وقتی دوستان مذاکره می‌کردند، می‌دانستیم که طرف مقابل بدعهدی و بدقولی می‌کند و حضرت آقا فرموده بودند که مواظب باشید اینها بدعهد و بدقول هستند و ما باید با هوشمندی و فراست کارمان را انجام می‌دادیم. یعنی علاوه بر اینکه پل‌های پشت سر را خراب نمی‌کردیم، پل هم می‌ساختیم که اگر قرار بود برگردیم، سریع‌تر برگردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: یکسری لوله به قطر دو سه سانت و به طول سه چهار متر بود که یک سر و ته دارد و ما مشابه آنها (لوله‌ها) را به همان تعداد خریده بودیم، طرف‌های مقابل در مذاکرات گفتند در آن لوله‌ها سیمان بریزید. ما گفتیم باشد می‌ریزیم؛ ولی نگفته بودیم لوله‌های دیگری داریم و ما الان آن لوله‌ها را داریم.

 
به گزارش فارس معاون رئیس جمهور ایران با بیان اینکه با فتوشاپ در چاله راکتور سیمان ریخته‌اند، گفت: راکتور اراک هنوز ساخته نشده بود و وسط راه که ما رسیدیم، طرف‌های مقابل گفتند اگر راکتور اراک شما به مرحله بهره‌برداری برسد در سال هشت کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند که می‌تواند برای ساخت یک سلاح کافی باشد و باید کاری کنیم که این هشت کیلو پلوتونیوم را تولید نکند.

وی با بیان اینکه طراحی راکتور براساس یک مدل قدیمی روسی بود که ما روی آن کار می‌کردیم، اظهار داشت: دیدیم فرصت خوبی پیش آمده است که طراحی را عوض کنیم. چون ما که قرار نیست سلاح هسته‌ای بسازیم و همچنین آن پلوتونیوم به درد سلاح هسته‌ای هم نمی‌خورد. البته به طرف مقابل گفتیم باید روی طراحی‌های جدید ما مهر تأیید بزنید. من احساس کردم فرصت نابی پیش آمده که راکتور را بازطراحی کنیم و میزان پلوتونیوم را به یک کیلو برسانیم.

صالحی افزود: در حال حاضر طراحی مفهومی راکتور آب سنگین اراک را انجام داده‌ایم، آن زمان کارگروه اراک از متخصصان آمریکا، ایران و چین بودند و طراحی مفهومی ما مهر تأیید گرفت و بعد طراحی پایه ما مهر خورد. الان بخش قابل توجه طراحی تفصیلی تمام شده و یک مقدار آن باقی مانده که به یکسری مسائل خاصی برخورد کرده است.

  پربازدید ترین