• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عزل محمد محقق و عدم عزل عبدالله!!

عزل محمد محقق و عدم عزل عبدالله!!

‏رییس جمهور اشرف غنی در فرمانی محمد محقق را از معاونت دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی برکنار کرد. در این فرمان آمده است: «به تأسی از حکم فقره 13 ماده 64 قانون اساسی افغانستان، عزل محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی، منظور است.»

سوالی که مطرح است این است که آیا فقره 13 ماده 64 قانون اساسی می تواند مستند عزل محمد محقق و عبدالله شود یا خیر؟ این سوال بدان دلیل مطرح است که جایگاه معاونت اجرائی و معاونین او در قانون اساسی سالبه به انتفای موضوع است. زیرا معاونت اجرائی به اشاره قدرت های بزرگ و برخلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان صورت گرفت. لذا مشمول عناوین قضات، صاحب منصبان، مامورین امنیت و ماموران عالی رتبه نیست. زیرا مامور عالی رتبه کسی است که مطابق قانون موقعیتی را احراز کند و قانون اساسی و سایر قوانین پدیده ی را بعنوان معاونت اجرائی و معاونین و مشاورین معاون اجرائی را برسمیت نشناخته است. ماده 60 ق.ا.ج.ا.ا یک رئیس و دو معاون اول و دوم را به رسمیت شناخته که آقایان دوستم و دانش است.

ثانیا در این ماده قانونی سخن از صلاحیت رئیس جمهور است آیا بر اساس سلیقه، اغراض شخصی و بدون دلیل میشود اعمال صلاحیت کرد؟ آیا صرف رقیب قرار گرفتن برای رئیس جمهور موجب اعمال صلاحیت است؟ ماده 51 ق.ا.ج.ا.ا دولت نمی تواند بدون حکم محکمه با صلاحیت به تحصیل حقوق خود اقدام کند. چه رسد به اعمال صلاحیت! حق بالاتر از صلاحیت است. اعمال صلاحیت در صورتی است که دلیلی برای عزل وجود داشته باشد. بدون تردید هر دلیلی که در مورد محمد محقق وجود داشته باشد در مورد عبدالله وجود دارد. بنابراین باید رئیس محترم جمهور آنجا نیز از این صلاحیت استفاده کند.

تذکر: سخنی که مطرح شد بیشتر متوجه آقای سرور دانش است. زیرا قانون را زور تفسیر نمی کند. و تفسیر قانون بر مبنای زور یعنی حاکمیت بر مبنای استبداد.

◘ سید عبداللطیف سجادی

  پربازدید ترین