• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزرای مخابرات افغانستان و ایران بر بهبود ارتباطات باکیفیت و ارزان قیمت میان دو کشور تأکید کردند

وزرای مخابرات افغانستان و ایران بر بهبود ارتباطات باکیفیت و ارزان قیمت میان دو کشور تأکید کردند

وزرای مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان و ایران در تهران تأکید کرد که باید به‌صورت ویژه روی بهبود ارتباطات میان ایران و افغانستان کار کرد تا مردم دو کشور از ارتباطات باکیفیت و البته ارزان‌قیمت برخوردار شوند.
 
شهزاد آریوبی، وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی کشور که شب گذشته(سه شنبه، 9 دلو) برای دیدار با همتای ایرانی خود و گفتگو درباره همکاری‌های ارتباطی دو کشور به تهران سفر کرده، بعد از ظهر امروز(چهارشنبه، 10 دلو) با محمدرضا آذری جهرمی دیدار و گفتگو کرد.
 
در این دیدار که دکتر نصیراحمد نور، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران نیز حضور داشت، دو وزیر در مورد افزایش همکاری‌های ارتباطی و تکنولوژی معلوماتی(فن‌آوری اطلاعات) صحبت کردند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در ابتدای این دیدار گفت: ایران و افغانستان دارای زبان مشترک هستند، مردمانی دارند که به لحاظ فرهنگی بسیار به یک‌دیگر نزدیک‌اند و از مرزی برخورداریم که سالیان سال واسطه دوستی بین ما بوده است و فضایی ارتباطی داریم که مدیریت آن دست ما بوده و می‌تواند دوستی بین دو کشور را زیاد کند.

آذری جهرمی با بیان این‌که تعداد زیادی از مهاجرین ایران را مردم خوب افغانستان تشکیل می‌دهد، گفت: این مهاجرین در کشور ما اقامت دارند، کار و تجارت می‌کنند و اثرگذار هستند. آن‌ها نیازمندند که با خانواده خود در ارتباط باشند. این ارتباط می‌تواند مالی، اینترنتی و یا تلفنی باشد و ما می‌توانیم این شرایط را برای آن‌ها تسهیل کنیم.
 
وی با بیان این‌که باید به ‌صورت ویژه روی بهبود ارتباطات میان ایران و افغانستان کار کرد تا مردم دو کشور از ارتباطات باکیفیت و البته ارزان‌قیمت برخوردار شوند، گفت: ایران با سرمایه‌گذاری خود فیبر نوری را تا مرز افغانستان جهت بهره‌برداری و دریافت اینترنت کشیده است، ولی به دلیل برخی مشکلات داخلی در افغانستان، اپراتورها اینترنت ایران را نه از طریق فیبر، بلکه از طریق رادیو دریافت می‌کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران افزود: ارتباط رادیویی هم گران‌تر است و هم کیفیت پایین‌تری دارد و وقتی هم که قطع می‌شود، تا اتصال مجدد، زمان زیادی صرف می‌شود. هزینه گران بودن اینترنت و عدم کیفیت را هم مردم افغانستان می‌دهند که ضروری است نسبت به رفع مشکل هرچه زودتر اقداماتی انجام شود.

آذری جهرمی در خاتمه تأکید کرد: زمینه همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد و می‌توانیم به‌تدریج آن را گسترش دهیم که در جریان سفری که به افغانستان خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم تا تفاهمات فی‌مابین را اجرایی کنیم.
 
در این دیدار، شهزاد آریوبی، وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی کشور از جمهوری اسلامی ایران به خاطر رساندن خط فایبر نوری تا مرز افغانستان تشکر و قدردانی کرد.
 
وی ضمن تشکر از همتای ایرانی خود به خاطر پذیرایی گرم و صمیمانه گفت: ما در این سفر کوتاه برنامه‌ها و ملاقات‌های بسیار خوبی داشتیم. شرکت‌های خصوصی زیادی به ما معرفی شدند که همگی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری با کشور ما برخوردار هستند.
 
آریوبی افزود: بازدیدی از شرکت‌ زیرساخت داشتم که آن‌ها هم از ظرفیت و تجربه بسیار خوبی، هم از بعد نیروی انسانی و هم از بعد سرمایه مالی برخوردار بود. خوشحالیم که این امکان فراهم شد تا این ملاقات‌ها را داشته باشیم.
وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی کشور با بیان این‌که ما باید روابط خود را با دولت جمهوری اسلامی ایران در تمام حوزه‌ها توسعه دهیم، گفت: این علاقه‌مندی از جانب دولت ما وجود دارد که در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های تکنولوژی، مخابرات و ارتباطات روابط‌مان را توسعه دهیم.    
 
وزیر مخابرات افغانستان در پایان این دیدار به‌ طور رسمی از محمدجواد آذری جهرمی برای سفر افغانستان دعوت کرد و ابراز امیدواری کرد که در جریان این سفر، روند رو به رشد همکاری‌های و توافقات تسریع پیدا کند.

  پربازدید ترین