• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شبکه زنان افغان: نمی خواهیم در معامله ی صلح قربانی شویم

شبکه زنان افغان: نمی خواهیم در معامله ی صلح قربانی شویم

شبکه زنان افغان امروز (پنج‌شنبه، 11 دلو) در اعلامیه‌ای با تأکید بر حضور کم‌رنگ زنان در مذاکرات صلح با طالبان، گفته است که صلح پایدار در کشور مستلزم مشارکت وسیع زنان می‌باشد.

در اعلامیه‌ی این شبکه آمده است که زنان افغان خواهان صلح عادلانه و پایدار در کشور می‌باشند و به این منظور این شبکه از دولت افغانستان و جامعه‌ی جهانی می‌خواهد که در مذاکرات صلح کشور، به زنان نقش فعال قایل شوند.

آنان گفته‌اند که هیچ پیشرطی مبنی بر عدم حضور زنان در پروسه‌ی صلح و نقض حقوق زنان از سوی طرف‌های دخیل در صلح کشور را قابل قبول نمی‌دانند.

شبکه زنان افغان گفته است: «استفاده از حضور سمبولیک زنان در شورای عالی صلح و دخیل‌نکردن زنان در بحث‌های مهم سیاسی و ملی در مورد صلح، برای زنان افغان دیگر قابل قبول نمی‌باشد … زنان افغان نمی‌خواهند و نمی‌گذارند که قربانی معامله‌ی پس پرده‌ی حکومت، جامعه‌ی بین‌المللی، احزاب سیاسی و جناح‌های مخالف شوند.»

در اعلامیه آمده است که عدم حمایت ایالات متحده‌ی امریکا و جامعه‌ی بین‌المللی از حضور زنان در روند مقدماتی پروسه‌ی صلح سوال‌برانگیز است و این موضوع برای زنان که قوه‌ی جدی برای ترویج فرهنگ صلح در کشور بوده‌اند، تعهدات حقوق بشری سال 2001 جامعه‌ی بین‌المللی و امریکا را زیر سوال می‌برد.

این شبکه تأکید کرده است که نادیده‌گرفتن نقش جمعیت 51 درصدی زنان کشور در صلح، به معنای عدم مشروعیت این پروسه می‌باشد.

آنان گفته: «مصایب دوران جنگ‌های داخلی و دوره‌ی طالبان، زنان افغان را به تاریکی و کشور را به انزوا و انزجار بیشتر نزدیک ساخت که خاطرات تلخ آن زمان، هیچگاهی فراموش زنان افغان نمی‌شود. در این سال‌ها زنان از حقوق اساسی‌شان، مانند دسترسی به تعلیم و تربیه، صحت، مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محروم شده بودند.»

در اعلامیه آنان آمده است که زنان افغان با تلاش‌های متداوم‌شان بعد از تحولات سال 2001 میلادی، توانسته‌اند حضور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خویش را تقویت کنند.

با این حال، به گفته‌ی زنان افغان، در تمام نشست‌های مرتبط به صلح با گروه‌‌های مخالف باید به زنان مشارکت پرمعنا و مساویانه داده شود تا آنان بتوانند خواست‌ها، نگرانی‌ها و راه‌حل‌های‌شان‌ر ا با گروه‌های مخالف شریک کنند و در تصمیم‌گیری شامل باشند.

  پربازدید ترین