• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا از پیمان «منع موشک های میان برد هسته ای» با روسیه خارج می شود /واکنش روسیه

آمریکا از پیمان «منع موشک های میان برد هسته ای» با روسیه خارج می شود /واکنش روسیه

 وزیر خارجه آمریکا امروز جمعه اعلام کرد از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

پامپئو وزیر امورخارجه آمریکا از لغو عضویت این کشور در پیمان منع موشک های میان برد هسته ای از روز شنبه خبر داد.

اتحادیه اروپا می گوید هیچ تمایلی ندارد قاره اروپا به میدان درگیری های واشنگتن و مسکو تبدیل شود، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه را به احترام کامل به الزامات معاهده منع موشک های متوسط و کوتاه برد دعوت کرد.

پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در کمپین تبلیغات انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت نودا اعلام کرده بود او قصد دارد آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج کند.

ترامپ با این تصمیم خود بیش از سه دهه تلاش برای منع تولید و آزمایش موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط را نادیده گرفته و با اقدام جنجالی خود می‌تواند موجی از بحران بزرگ را در سطح بین‌المللی ایحاد نماید.

پیامدهای خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد
به گزارش پایگاه الوقت؛ خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌توان در اولین گام به تاثیر آن بر شکست سیستم بازدارندگی هسته‌ای اشاره کرد. در صورت قطعی و نهایی شدن تصمیم ترامپ، به نظر می‌رسد پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی «استارت-3» که اعتبار آن در سال 2021به اتمام می رسد از میان خواهد رفت. همچنین، تهدید جدید آمریکا علیه روسیه، به طور حتم واکنش شدید روس‌ها را به همراه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که مسکو مسیر اعمال فشار و تهدید نظامی جدید در قابل کشورهای همجوار خود که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن واقع شده است را در پیش خواهد گرفت.

این امر می‌توان موجی از بی‌ثباتی بزرگ را در سطح جهانی به همراه داشته باشد و به طور خاص امنیت قاره اروپا را تحت تاثیر قرار دهد. آن‌چه حتمی به نظر می‌رسد این است که در صورت عملی شدن وعده ترامپ، به طور حتم روس‌ها سیاست تهاجمی را در قبال کشورهای اروپایی اتخاذ خواهند کرد و تلاش این کشور برای توسعه سلاح‌های هسته‌‌ای علی‌الخصوص زیردریایی‌های هسته‌ای، با هدف تهدید محدوده سرزمینی آمریکا را توسعه خواهد بخشید.

در نتیجه این امر می‌تواند افزایش تهدیدات و ناامنی در سطح جهانی و افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از امکان وقوع رقابت تسلیحتی بزرگ میان قدرت‌ها که بر هم زننده ثبات و امنیت جهانی خواهد بود، را در پی داشته باشد.. برای نمونه متعاقب، اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا، "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان در واکنش اعلام کرد: «اعلام قصد آمریکا برای خروج از پیمان موشکی بسیار نگران کننده است، این پیمان برای اروپا بسیار مهم است و ما تلاش می‌کنیم تا آمریکا را درباره عواقب احتمالی چنین تصمیمی آگاه ‌سازیم.»

واکنش روسیه
روسیه در واکنش به اقدام آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که این کشور قصد نابود کردن سامانه‌های موشکی 9M 729 خود را ندارد چون آنها معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کنند.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین 300 تا 3400 مایل منع می‌کند.

این پیمان در دهه 1980 میلادی  در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق میان دو کشور منعقد شد.

مقام‌های روسیه بارها عنوان کرده‌اند برنامه آمریکا برای خروج از این پیمان بسیار خطرناک است.

 مقام‌های روسیه گفته‌اند که خروج احتمالی آمریکا از این پیمان تمامی جهان را وارد مسابقه تسلیحاتی می‌کند.روسیه همچنین اعلام داشته که آماده رفع هرگونه مشکل در اجرای این پیمان با آمریکا است.

  پربازدید ترین