• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تحلیل ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان از گفتگوهای صلح به سرکردگی و مدیریت امریکایی ها

تحلیل ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان از گفتگوهای صلح به سرکردگی و مدیریت امریکایی ها

◘ در سال 1977 وقتی جنرال ضیاء الحق با یک کودتا، نخست وزیر وقت پاکستان را سرنگون کرد، در رفراندومی که برای مشروعیت بخشیدن به دیکتاتوریش به راه انداخته بود از مردم پاکستان پرسیده بود که:‌‌ آیا نظام راستین اسلامی می خواهید؟ طبیعتا چون کلمهء اسلام در آن ذکر شده بود، هیچکس به این سوال پاسخ منفی نداده بود و اینگونه بود که این دیکتاتور به بهانهء این مشروعیت ساختگی تا زمان مرگش بر اریکهء قدرت تکیه کرد.

◘ امروز داعیه ای مشابه در مورد صلح در افغانستان روی دست گرفته شده و آن اینکه از گروههای مختلف سیاسی و قشرهای متفاوت اجتماعی پرسیده می شود: آیا صلح می خواهید؟ قاعدتا هیچکس خلاف صلح، به این سوال پاسخ منفی نمی دهد. آری مردم افغانستان صلح می خواهند، اما:‌

1. صلح در افغانستان بدون پشتوانهء اجتماعی فقط روکشی است پوشالی و شکننده که هر آن می تواند فرو بریزد.

2. گفتگوی مستقیم ایالات متحده با طالبان به معنای به حاشیه راندن دولت افغانستان و مشروعیت بخشیدن به داعیهء طالبان است. وقتی طالبان می توانند مستقیم با ایالات متحده امریکا مذاکره کنند، چرا با دولت افغانستان که سالها آن را دست نشانده و نامشروع خوانده اند، وارد گفتگو شوند؟ هر کشور تسهیل کننده ای باید مذاکره با حکومت افغانستان را به عنوان پیش شرط گفتگو با طالبان مطرح کند.

3. جوان 18 سالهء امروز، هنوز در یازدهم سپتمبر 2001 متولد نشده بود و هرگز سالهای تحجر و اختناق رژیم طالبان را تجربه نکرده است. او از نسلی نمایندگی می کند که امروز اکثریت جمعیت افغانستان را تشکیل می دهد و ارزشمندترین دستاورد ما محسوب می شود. اگر کسی به روند صلح بدون در نظرداشت دغدغه های این نسل بنگرد، تدبیر خودش را زیر سوال برده است.

4. صلح همان سازش و آشتیست. نمی توان آن را با انکار ارزشها یکجا کرد و تحمیل آن بر ملتی که دارای ارزشهای غیر قابل انکارست، عواقب ناگواری خواهد داشت.

5. ایالات متحده با کدام گروه طالبان در مذاکره است؟ پاکستانی، ایرانی، چینی یا روسی؟
آری!‌ ما صلح می خواهیم! صلح واقعی حق ماست

◘  ناهید فرید عضو مجلس

  پربازدید ترین