• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه مهاجرین در شهر کرمان ایران برگزار شد

سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه مهاجرین در شهر کرمان ایران برگزار شد

سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه مهاجرین با حضور 110 شرکت‌کننده از 14 ولایت ایران در رشته‌های حفظ، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و تفسیر که از روز چهارشنبه(10 دلو) در شهر کرمان آغاز شده بود، پنج‌شنبه (11 دلو) با معرفی چهره‌های برتر به کار خود پایان داد.
 
در پایان این مسابقات جوایزی به نفرات اول تا سوم هر رشته اهدا گردید.
 
این مسابقات در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران به میزبانی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی ولایت کرمان در دانشگاه شهید باهنر این شهر برگزار شد. دو دوره گذشته این رقابت‌ها در ولایت‌های یزد و بوشهر ایران برگزار شد.
 
در مراسم افتتاحیه و اختتامیه برگزاری این مسابقات، نماینده رهبر انقلاب اسلامی در کرمان، معاونت فرهنگی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی ولایت کرمان، مدیران کل ادارات اموراتباع و مهاجرین خارجی سراسر ایران و جامعه قرآنی مهاجرین افغانستانی حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، نفرات اول تا سوم این مسابقات به شرح زیر است:
در رشته قرائت برادران:
هادی حسینی/ قم
سید یدالله هاشمی/ خراسان رضوی
عنایت‌الله عصت‌یار/ یزد
 
در رشته قرائت خواهران:
فاطمه سادات موسوی/ خراسان رضوی
مهدیه حسینی/ کرمان
خاطره حیدری/ بوشهر
 
 در رشته ترتیل برادران:
محمد حسن حسن‌زاده/ یزد
علی‌رضا صفری/ خراسان رضوی
سید رضا امینی/ اصفهان
 
در رشته ترتیل خواهران:
فاطمه حسینی/ تهران
فاطمه یعقوبی/ فارس
زهرا دامردان/ کرمان
 
 رشته تفسیر برادران
عبدالرحیم سعادت‌فر/ خراسان جنوبی
علی رضا قربانی/ اصفهان
رضا عطایی/ تهران
مهدی ساحلی
 
رشته تفسیر خواهران
بتول قیومیان/ خراسان رضوی
خدیجه حلیمی/ فارس
زینب کبری حسنی
 
رشته حفظ کل قرآن برادران
قاسم محمدی/ قم
محمد علم رجبی/ خراسان جنوبی
حمیدالله ازبک/ گلستان
 
رشته حفظ کل قرآن خواهران
فاطمه حسینی/ قم
سمیه سادات حسینی/ خراسان رضوی
افسانه صاحب‌زاده/ خراسان جنوبی

بزرگ‌ترین کار در حوزه مهاجرین، کار فرهنگی است
حمید شمس‌الدینی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت کرمان در مورد برگزاری این مسابقات گفت: مفتخریم در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری بزرگ مردی از تاریخ بشریت، میزبان سومین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های حفظ، ترتیل و قرائت ویژه مهاجرین و پناهندگان اتباع خارجی هستیم.
 
وی بیان کرد: بزرگترین کاری که در حوزه پناهندگان و اتباع خارجی می‌توان انجام داد، همین بحث‌های فرهنگی است که در این رابطه بین تمام مذاهب چه اهل سنت و چه اهل شیعه، قرآن کریم، حلقه وصل است.
 
ایران در 40 سال گذشته تلاش کرده خدمات خوبی به مهاجرین ارائه کند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی صالحی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران نیز پیرامون این مسابقات گفت: "با پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به گسترش فرهنگ قرآنی در کشور شد و امروز خرسندیم که فرصتی پیش آمده تا اتباع دیگر کشورها هم پا به پای هموطنان ایرانی بتوانند در زمینه کسب معارف دینی و علوم قرآنی رشد کنند".
 
وی افزود: "رهبر انقلاب اسلامی تاکید زیادی در ترویج فرهنگ قرآنی دارند و بر این اساس اتباع خارجی هم باید بتوانند از امکانات لازم برای افزایش سطح معلومات قرآنی خود استفاده کنند".
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته تلاش کرده تا خدمات خوبی به مهاجرین و پناهندگان ارائه کند، عنوان کرد: خدمات جمهوری اسلامی به مهاجران و اتباع خارجی در بخش‌های مختلف معیشت، بهداشت و درمان، آموزش، امور فرهنگی و اجتماعی بوده که همچنان این خدمات با کیفیت و کمیت بیشتر ادامه دارد.
 
وی به استعداد و توانمندی مهاجرین افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر آموزه‌های اسلامی و لزوم حفظ برادری و مسائل انسانی، خدمات تحصیل در مدارج عالی را برای مهاجرین خارجی فراهم کرده است. مهاجرین در سال جاری موفق شدند در سه رشته کارشناسی ارشد رتبه نخست آزمون سراسری ایران را کسب کنند و در دو رشته دیگر نیز حائز رتبه هفتم و چهارم شدند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران ادامه داد: کسب رتبه‌های زیر صد توسط 100 نفر از مهاجرین افغانستانی در آزمون کارشناسی ارشد امسال، نشان از استعداد و تلاش مهاجرین و میزبانی خوب جمهوری اسلامی ایران دارد.
 
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد که 46 نفر از ورزشکاران عضو تیم‌های ملی افغانستان از کسانی هستند که سال‌های متمادی در ایران فعالیت‌های ورزشی انجام دادند.
 
حجت‌الاسلام صالحی در عین حال افزود: 128 هزار نفر از دانش‌آموزان مهاجرین غیرمجاز افغانستانی نیز بنا به فرمان رهبر انقلاب اسلامی در مدارس پذیرفته شده و در حال تحصیل هستند.

مشکلات کنونی ملت‌های ایران و افغانستان ناشی از ایستادگی در برابر استکبار جهانی است
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر فلاح‌نژاد، عضو دفتر رهبر انقلاب اسلامی در ولایت کرمان نیز، ایستادگی ملت‌های ایران و افغانستان در برابر ظلم و ستم دشمنان، موجب عزت این ملت‌ها در سطح جهان شده است.
 
وی با اشاره به ایستادگی دو ملت ایران و افغانستان در برابر ظلم و استکبار جهانی، افزود: مشکلات کنونی این دو ملت ناشی از ایستادگی آن‌ها در برابر استکبار جهانی است.
 
حجت‌الاسلام  فلاح‌نژاد با اشاره به آموزه‌های قرآن کریم درباره لزوم مقاومت در برابر ظلم، اظهارداشت: مهاجران افغانستان با پناه بردن به قرآن، راه درستی برای تسکین ظلم ظالمان، مبارزه با استکبار و تحمل دوری از وطن انتخاب کرده اند.
 
وی با بیان این‌که قرآن کتاب هدایت است و انسان‌ها را به درست‌ترین و محکم ترین مسیر هدایت می کند، گفت: بازگشت به آموزه‌های قرآنی باعث هدایت ملت ایران به سوی انقلاب و پیروزی در برابر دشمنان شده است.
 
عضو دفتر رهبر انقلاب اسلامی در ولایت کرمان با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر این‌که عمل به قرآن باعث سعادت بشر می‌شود، ادامه داد: برگزاری این مسابقات مقدمه‌ای برای عمل به قرآن توسط جوانان و نوجوانان است.
 
وی یادآور شد: قرآن موجب ایجاد روحیه نظم، خودباوری و توانمندی در بین هر ملتی می‌شود و مردم افغانستان با هوش و توانمندی خود می‌توانند در پناه قرآن برای ساخت کشوری آباد و زیبا تلاش کنند.
 
حجت‌الاسلام فلاح‌نژاد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در 40 سال اخیر تلاش کرده تا خدمات مختلفی به مهاجرین ارائه دهد.

  پربازدید ترین