• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کینه توزی سیاسی و واکنش عجیب رسانه های اماراتی به قهرمانی قطر

کینه  توزی سیاسی و واکنش  عجیب رسانه های اماراتی به قهرمانی قطر

 قهرمانی قطر آن هم در ابوظبی و پس از شکست پر گل امارات، پس از گذشت دو سال از آغاز بحران، کینه‌ها و دشمنی‌های سیاسی را شعله‌ور تر کرد.

ورزش مقوله‌ای است که هرچند تلاش می‌شود وارد فضای سیاسی نشده یا تأثیری از آن نپذیرد، اما زمانی که از دشمنی و رقابت میان کشورهای همسوی جریان سعودی از جمله امارات با قطر صحبت می‌کنیم؛ دیگر نمی‌توان هیچ مسأله‌ای را نادیده گرفت.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر از هفتم ژوئن 2017 با قطر در قطع کامل روابط سیاسی هستند و به نظر نمی‌رسد بحران میان این کشورها به زودی پایان یابد.

حضور قطر در ابوظبی و پیروزی‌های پی در پی و سرانجام شکست پر گل امارات و حضور در فینال جام ملت‌های آسیا از آن مواردی نبود که بتواند حقد و کینه عجیب  و غریب اماراتی‌ها و سعودی‌ها را پنهان سازد؛ حقد و کینه‌ای که پس از قهرمانی قطر در برخی موارد به فحاشی کشیده شد.

از نادیده گرفتن کامل و عدم پوشش تا متن و تیتر‌هایی که نباید به هیچ عنوان نامی از قطر برده می‌شد؛ مجموعه عکس‌العمل رسانه‌های اماراتی و جریان‌های همسوی سعودی در قبال قهرمانی بی سابقه قطر در جام ملت‌های آسیا بود.

به طور مثال، در خبرگزاری‌های سعودی، اماراتی، بحرینی و مصری هیچ خبری در این خصوص پوشش داده نشده است. برخی روزنامه های ابوظبی نیز خبر قهرمانی قطر را پوشش دادند اما نامی از قطر نبردند! به طور مثال روزنامه البیان نوشت: «جاپان قهرمانی آسیا را واگذار کرد» در خبر کوتاه این روزنامه هیچ نامی از قطر نیست. حتی تصویر خبر نیز برای بازیکنان جاپانی است.

روزنامه‌های اماراتی فردای پایان بازی‌ها به جای پرداختن به بازی فینال، پر از بود از تعریف و تمجید از میزبانی امارات و تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن برنامه‌های طراحی شده برای بازی‌ها. برخی روزنامه‌ها نیز به حواشی بازی بعنوان مثال حضور برخی چهره‌ها در ورزشگاه پرداختند.

شبکه‌های ورزشی اما وضعیت بدتری داشتند، گویی در یک وادی دیگری به سر می‌برند، هیچ گونه خبر یا ویدئو یا حتی یک توئیت در صفحه توئیتر خود در خصوص قهرمانی قطر منتشر نکردند.

در مواردی نیز کار به طعنه‌های سیاسی و فحاشی کشیده شد. به طور مثال «وسیم یوسف» امام جماعت مسجد «شیخ زاید» در ابوظبی روی آنتن شبکه ابوظبی، قطر را فرزند شریفه (ایران) نامیده و گفت: اگر ما از یک رقابت فوتبالی حذف شدیم قطر با خیانتش از یک جمع عربی اخراج شده است.

کاربران طرفدار امارات در شبکه‌های اجتماعی پیش از بازی به شدت به نفع جاپان نوشتند حتی برخی در ورزشگاه با پیراهن جاپان حاضر شدند و پس از قهرمانی قطر نیز بر روی این مسأله که برخی از بازیکنان این کشور پیش از این تابعیت کشور دیگری را داشتند، مانور دادند یا باز هم وارد مباحث سیاسی شدند و قطر را خائن و طرفدار ایران نامیدند.

«ضاحی خلفان» مرد پر حاشیه اماراتی و رئیس پلیس سابق دبی، نیز در صفحه  توئیتر خود با طعنه و کنایه در خصوص دو تابعیتی بودن چند تن از بازیکنان قطر، نوشت: گفته بود که تیم وارداتی چه بسا بتواند جاپان را ببرد و برد.. مبارک همه تیم‌های وارداتی.

این نوع پوشش و کتمان خبر، اعتراض و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت، یکی از فعالان عربی نوشته است: یک انحطاط اخلاقی است که رسانه‌های کشورهای محاصره کننده قطر، پیروزی تیم قطر را بی ارزش جلوه می‌دهند، در حالی که نماینده تمامی عرب‌ها بود.

  پربازدید ترین