• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حنیف اتمر اشتراک اش در نشست مسکو را تایید کرد

حنیف اتمر اشتراک اش در نشست مسکو را تایید کرد

محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و مشاور پیشین شورای امنیت ملی کشور شرکت شان در دومین نشست مسکو در پیوند به گفتگوهای صلح با طالبان را تایید کرد.

قرار است نشست مسکو تا دو روز دیگر، به روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته روان در پایتخت روسیه به شمول رهبران سیاسی و نماینده گان طالبان برگزار شود.

با آنکه پیش از این در مورد اشتراک شخص آقای اتمر چیزی درز نکرده بود اما امروز یکشنبه محمد حنیف اتمر در تویترش نگاشته است: «ما با جمعی از رهبران کشور در نشست مسکو اشتراک می‌کنیم و آنرا قدمی مهمی در راستای آغاز مذاکرات همه شمول بین‌الافغانی می‌دانیم. ما در مسکو از نظام جمهوری اسلامی، ارزش‌های قانون اساسی و سلامت نهادهای ما به مثابه دستآوردها و میراث‌های که همه شریک آن هستیم، دفاع خواهیم کرد.»

محمد حنیف اتمر در انتخابات ریاست جمهوری آینده یکی از نامزدان احتمالی است که معاون اول او محمد یونس قانونی و معاون دومش محمد محقق گفته شده است.

آقای اتمر در این تویتش مشخص نکرده است که هدف از اشتراک او خودش و یا شخصی از گروه انتخاباتی اش است زیرا گزارش ها می رساند که محمد محقق معاون دوم تیم انتخاباتی اش در این نشست دعوت شده است.

در پی گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان، حکومت خواهان گفتگوی مستقیم با طالبان است و اما طالبان این موضوع را به دلیل «مشروعیت و روند انتخابات» رد کرده و در پیوند به این چالش، گزارش های از ایجاد دولت موقت نیز پخش شده است. این موضوع تا حدی میان حکومت و گفتگوکننده‌گان صلح فاصله ایجاد کرده و برخی سیاسیون چون حنیف اتمر و عطا محمد نور نیز از این کار انتقاد کرده اند اما حکومت این انتقاد سیاسیون را منافع شخصی آنان در پی ایجاد حکومت موقت، می داند.

آقای اتمر بر این موضع اش پابندی کرده در ادامه تویتش نگاشته است: «ما همچنان روی همه شمول شدن مذاکرات بین‌الافغانی در آینده با شمولیت حکومت افغانستان تأکید خواهیم کرد. ولی از حکومت هم می‌طلبیم که به پروسه صلح از دریچه تنگ حکومتی نگاه نکند ‌و به نقش قشر سیاسی و کافه ملت در تلاش برای صلح و پاسداری از نظام و نهادهای ملی احترام بگذارد.»

نخستین نشست در مسکو ماهای پیش به میزبانی روسیه برگزار شد که برای نخستین بار نماینده گان طالبان در آن حضور پیدا کردند اما حکومت افغانستان و امریکا رسمن در آن نماینده نداشتند.

حالا میزبانی دومین نشست در مسکو از سوی روسیه رد شده است و اما برخی رسانه ها، افغان های مقیم روسیه را میزبانان این نشست عنوان کرده اند که در آن افزون بر چهره های سیاسی، ایران و پاکستان نیز دعوت شده اند.

طالبان در این نشست نیز اشتراک می کنند اما حکومت افغانستان و شورای عالی صلح اشتراک شان در این نشست را رد کرده اند.

برخی چهره های سیاسی دیگر به ترتیب زیر نیز در این نشست دعوت شده اند اما هنوز همه شان اشتراک شان را تایید نکرده اند.
1 - حامد کرزی
2 - گلبدین حکمتیار
3 –محمد محقق
4 - حکمت خلیل کرزی
5 - ملا عبدالسلام ضعیف
6 - عطامحمد نور
7 - شاه نواز تنی
8 – محمد اسماعیل خان

  پربازدید ترین