• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احزاب سیاسی نباید با نادیده گرفتن دولت قانونی زمینه منحل شدن تشکیلات اداری و نظامی کشور را فراهم کند

احزاب سیاسی نباید با نادیده گرفتن دولت قانونی زمینه منحل شدن تشکیلات اداری و نظامی کشور را فراهم کند

همزمان با افزایش احتمال برگزاری نشست احزاب سیاسی کشور با نمایندگان طالبان در مسکو بار دیگر گمانه‌ها درباره تشکیل حکومت موقت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برای رسیدن به توافق صلح با طالبان را افزایش داده است.

قرار است نشستی بین احزاب سیاسی کشورمان و نمایندگان طالبان برای دو روز در پنجم ماه جاری میلادی به میزبانی روسیه برگزار شود تا شماری از چهره های تاثیر گذار سیاسی و رهبران  احزاب با نمایندگان طالبان پیرامون مسائل سرنوشت سازی برای آینده افغانستان گفت‌وگو کنند.

روسیه تلاش کرده است تا تمام رهبران و سران احزاب سیاسی که نقش تاثیرگذاری در تحولات در کشور دارند را به نشست با اعضای دفتر سیاسی در مسکو دعوت کند اما تا کنون فهرست شرکت کنندگان نهایی نشده است.

ظاهرا بیش از 20 نفر از سران سیاسی و چهره‌های تاثیر گذار برای حضور در این نشست دعوت شدند که اسامی برخی از آنها در رسانه‌ها منتشر شده است.
◘ «حامدکرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان،
◘ «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان
◘  «محمد محقق» رهبر حزب وحدت مردم افغانستان
◘  «حنیف اتمر» نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
◘  «کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان
◘  «یونس قانونی» رهبر حزب افغانستان نوین
◘  «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی
◘  «اسماعیل خان» عضو شورای حراست و ثبات افغانستان
◘  «سیدحامدگیلانی» رهبر محاذ ملی افغانستان
◘  «ذبیح‌الله مجددی» رئیس جبهه نجات ملی افغانستان
◘  «عبدالسلام ضعیف» سفیر سابق طالبان در پاکستان
◘  «حکمت خلیل کرزی» معاون سابق وزارت خارجه افغانستان
◘  «شهنواز تنی» وزیر دفاع دولت سابق کمونیستی افغانستان

علاوه بر سران احزاب سیاسی دولت روسیه دعوت نامه رسمی را به دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز ارسال کرده است.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که  اعضای دفتر سیاسی این گروه نیز دعوت شدند و هیئتی عالیرتبه طالبان به ریاست «عباس ستانکزی» در نشست روسیه حضور می‌یابد.

این در حالی است که دولت از تحولات روند صلح کنار گذاشته شده و بیش از هر زمان دیگری به حمایت احزاب سیاسی کشور نیاز دارد تا نقش اصلی خود را در روند صلح با طالبان ایفا کند.

نشست احزاب سیاسی یا «بن سوم»
اگر چه گفته می‌شود که صلح موضوع اصلی گفت‌وگوی احزاب با اعضای دفتر سیاسی طالبان است اما برخی‌ها نیز این نشست را به مثابه «بن‌سوم» نیز تعبیر کردند زیرا ممکن است منجر به توافقی برای ایجاد دولت موقت شود.

در این نشست نیز اعضای دفتر سیاسی طالبان و سران احزاب نیز علاوه بر موضوع صلح درباره مسائل پسا خروج و چگونگی نظام سیاسی آینده کشور و تشکیل دولت موقت گفت‌وگو خواهند کرد.

پس از حمله آمریکا و سرنگونی رژیم طالبان کنفرانس «بن اول» که در آن احزاب سیاسی و نمایندگان جامعه جهانی گفت‌وگو کردند منجر به تشکیل حکومت موقت به ریاست «حامدکرزی» شد.

حالا نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است نشست احزاب سیاسی با طالبان منجر به تشکیل حکومت موقت در افغانستان شود اما با این تفاوت که در کنفرانس جامعه بین‌المللی حضور داشتند و دولت قانونی در افغانستان وجود نداشت.

 اما در نشست احزاب سیاسی با طالبان در مسکو نمایندگان جامعه بین‌المللی حضور نخواهند داشت.

اگر چه طالبان از مذاکره با دولت خودداری می‌کنند اما در حال حاضر افغانستان دارای مجلس، دولت و تشکیلات نظامی و اداری است که چشم پوشی از آن در آینده کشور امکان پذیر به نظر نمی‌رسد.

بنابر این احزاب سیاسی نباید با نادیده گرفتن دولت قانونی زمینه منحل شدن تشکیلات اداری و نظامی کشور را فراهم کرده و موجب بربادرفتن دستاوردهای 17 ساله در  کشور شوند.

بهتر است که احزاب سیاسی بجای انتقام از دولت انحصارگرای اشرف غنی به فکر منافع ملی کشور بوده و برای حفظ چارچوب نظام کنونی کشور تلاش کنند.

روسیه به دنبال چیست؟
نشست احزاب سیاسی کشورمان با طالبان در شرایط بسیار حساسی برگزار می‌شود زیرا از یک طرف آمریکا به توافقات نسبی با طالبان برای خروج از افغانستان دست یافته و از سوی دیگر دولت مخالف خروج نظامیان خارجی از کشور است.

در حالی که آمریکا برای خروج از افغانستان عجله دارد اما طالبان از مذاکره با دولت خودداری می‌کند و حتی خواستار منحل شدن تشکیلات نظامی و اداری کشور است.

دولت میانه خوبی با احزاب سیاسی کشور ندارد و سران احزاب دولت را بارها به انحصار قدرت و تک روی در مسائل ملی متهم کرده‌اند و طالبان نیز با درک این مسئله به دنبال استفاده از این خلاء هستند تا دولت را بیش از گذشته از تحولات در روند صلح به حاشیه رانده و به صورت مستقیم وارد معامله با احزاب سیاسی شوند.

روسیه نیز که از توافق پنهانی آمریکا با طالبان نگران است با درک این مسئله تلاش می‌کند تا نقش پررنگی را در نظام سیاسی آینده کشور داشته باشد. روسیه با درک اینکه طالبان در تعیین نظام سیاسی آینده افغانستان نقش قابل توجهی خواهد داشت زمینه مذاکرات احزاب سیاسی با اعضای دفتر سیاسی این گروه را فراهم کرده است تا ابتکار تشکیل نظام سیاسی آینده کشور را به دست گیرد و در آینده سیاسی کشور تاثیرگذار شود.

گمانه‌های نیز وجود دارند که روسیه با این اقدام به دنبال کارشکنی در توافق احتمالی آمریکا با طالبان است و می‌خواهد که نیروهای آمریکایی در شرایطی مشابه نیروهای شوروی سابق افغانستان را ترک کند.

کارشناسان معتقدند که اگر رقابت‌های روسیه و آمریکا به روند صلح افغانستان کشانده شود روند صلح را به چالش کشیده و باعث ادامه جنگ در کشور خواهد شد.

  پربازدید ترین